Gå til innhold

Soving på dagtid - hvordan er det hos dere?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jenta vår har nettopp blitt 1 år. Hun sover mellom 19 og 07 om natta. På dagene varierer det om det blir to korte blunder, eller en litt lengre. Jeg prøver å legge det opp slik at det kan bli en litt lengre blund, men jeg klarer ikke helt å finne ut hva som fungerer best.

Hvordan er det hos dere? Jeg vet at det varierer veldig hvor mye søvn de trenger, og hvilke tidspunkt som er best. Men jeg er bare interessert i å høre hvordan dere har/gjør det :o)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg stresset veldig med dette husker jeg, spesielt på forhånd... Men han justerte seg liksom litt selv da han var klar for å gå fra to til en lur om dagen. Det begynte vel med at jeg drøyde ham littegrann i forhold til den første luren, da sov han naturligvis lenger også fordi han var trøttere og det gikk ikke mange dager før to var blitt til en egentlig.

Men det var noen kvelder med sutrete og trøtt gutt ja.. Min sovnet best og sov lengst fra ca kl 1000 han da... ble litt lange ettermiddager, men det gikk det også. Nå sover han fra 1130/1200 til ca 1330, men nå er han 2 år snart da.

Skrevet

Jeg hadde ALDRI styrt ungen min bort fra en ekstra lur fordi det er på "tide" kanskje.... Dette er noe barnet regulerer selv, og skjønner godt at han var sutrete ja...

Til RompeRock: La jenta di styre dette selv. Hun sover det hun trenger og vips så merker du at en dag trenger hun ikke så mye søvn og tar bare en lur ;-)

Skrevet

Min datter trenger stort sett 2 dupper, både en på formiddagen når hun er i bhg og en veldig kort på ettermiddagen. Hun er snart 20 mnd, så burde sikkert holdt med en lur. Men vil ikke stresse med det, regner med hun regulerer det selv, kan jo ikke tvinge jenta til å være våken lenger når hun er skikkelig trøtt og surven heller.

Skrevet

Ja, jeg lar henne styre det selv nå; men til en viss grad må jeg styre litt jeg også ;o) Hvis ikke tar hun seg en blund litt vel seint på ettermiddagen, og dette går jo utover nattesøvnen. Slik det er nå, sover hun fra ca. 1030 til maks 12. Og så vil hun svært gjerne ha en blund igjen i 1530 tida... Og da kan hun finne på å sove til nærmere 17 noen ganger... Dvs. jeg vekker henne før det.

Derfor tenkte jeg om det var noen måte å utsette førsteblunden litt, slik at den ble lengre og slik at hun ikke trengte mer enn en blund. Denne førsteblunden kan heller ikke tas særlig tidligere enn 1030, for da ligger hun bare og styrer, pludrer og kaver i evigheter før hun sovner.

Skrevet

He,he....jeg skulle inn på denne siden og spørre om akkurat det samme som deg RompeRock. Gutten min blir staks 1år og sliter nå med å finne søvnen sin som vanligvis er kl.09. Når han sovner sover han mindre enn vanlig. Er nok på tide med en lur senere på dagen, men samtidig hvordan klare seg uten ettermiddagsluren???

Det vil jo selvfølgelig gå seg til - og så får vi bare slite litt frem og tilbake de to første ukene. Er jo slitsomt å holde en trøtt unge oppe, men lengter etter at min sønn skal få en god og lang lur også.

Skrevet

Lillegutt er snart 1 år og har til nå sovet to korte lurer på dagtid. Men denne uken begynte han i barnehage og da er det fast sovetid - en lur kl. 12. Blir nok en utfordring i starten å holde han våken til 12 (pleier å sove kl. 10), men etter en stund tilpasser han seg sikkert. Disse små er tilpassningsdyktige.

Skrevet

jenta her ble akkurat ett år å hun sover fra 12-13 hverdag.

Før jul sov hun en time fra 11-12 og 16-17.. Fant ut at dette ble formye fordi hun ikke sov 12t på natta.

Nå sover hun iallfall 10-11timer å en time på dagen det fungerer kjempefint! Hender jo noenganger hun er kjempesliten om vi har gjort noe spesielt å da får hun lov å sove litt ekstra:)

Skrevet

Jenta vår på 15 mnd sover 1-2 timer fra klokka 12.30 på dagen, og det har hun gjort siden hun var 10 mnd.

Skrevet

Okidoki, takk for svar :o)

Jeg tror jeg skal drøye den første blunden hennes bittelitt, for hun sovner så og si aldri med en gang da heller. Vente til hun er litt mer trøtt, og håpe hun sover litt lengre.

I dag ble det kun en blund, fra 1030 til 1145. Hun virka trøtt igjen ca. kl. 15 og jeg la henne ned. Men hun lå bare og tulla og tøysa. Fikk jo hvilt litt da...

Skrevet

Mina legger seg kl 19 og sover til 0700. Av og til sover hun fremdeles 2 dupper, men skulle ønske at hun heller sov 1 lang. Men har prøvd å kutte ut 1 og blir bare tull, så hun får styre det selv.

Skrevet

min snuppe på 13 mnd sover 2-3 timer på dagen, legger seg mellom 1830-1900 og vekkes 0715 hverdager... I helgen sover hun til 08-09...

Skrevet

her soves det fortsatt tre timer på dagtid. Jeg tar sjelden hensyn til når og hvor. Og om det soves en, to eller tre ganger i løpet av dagen. Men er det en typisk hjemmedag sover hun tre timer sammenhengende fra 11.30 ca.

Snuppa sover fra åtte om kvelden til ni om morningen.

Skrevet

Hei jenta mi på snart 15mnd sover en lang blund på dagen ute i vognen sin. Jeg legger henne ut i vognen rundt 12 eller 12.30, hun sover da alt fra 1,5 til 3 timer.

Jeg har styrt det slik selv. For at jenta mi skal ha en fast rutine og forholde seg til, og for at hun ikke skal legge seg til og sove om kvelden slik at hun blir vanskelig og legge om kvelden.

Når hun var mindre sov hun to ganger for dag, men da det begynte og bli for mye søvn på dagen mot leggetid justerte jeg litt på den tidligste søvnperioden. Etter noen uker med litt sutring på kveldstid, sov hun lenger en gang tidligere på dagen. Jeg ser helt klart at dette funker for henne hun er blid og fornøyd. Hun er lett å legge både på dagtid og kveldstid. Jeg tror det er sunt for dem med faste rutiner og "styre" søvnen så det passer inn i en travel hverdag. Da er ikke jeg ute og "farter" når hun blir trett og sliten, så hun for sove ordentlig + at det er lettere for meg og planlegge besøk osv.

Men alle barn og foreldre er forskjellig se hva som passer for dere:-)

Lykke til uansett....

Skrevet

Jenta vår er veldig rutinemenneske, så derfor jeg tenker litt på det med søvnen på dagtid også. For som du sier, jeg kan godt organisere dagen min i forhold til farting og ærend, slik at hun får sovet det hun trenger.

Men jeg tror jeg vet hvordan vi skal ordne det nå. Så får vi se om det går :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...