Gå til innhold

Slanking under graviditet


lille sprelle

Anbefalte innlegg

Vet at noen sliter med å kaste opp hele svangerskapet, og skjønner da at vekta ikke går noe særlig opp. Det er sikkert også et par som fysiologisk sett har vanskelig for å legge på seg.

 

MEN det kan da ikke være tilfelle for flertallet?

 

Ser det er mange som i praksis slanker seg under graviditeten (disse vekt-trådene)

 

Dette er IKKE tiden for slanking!

 

Og som en mager trøst for de som ikke slanker seg - jeg har snart gått opp 20 kg og er i 32-6. Ser ikke noe problem med det. Selv etter 6 mnd på sofaen har jeg flere muskler i kroppen men mange andre og regner med at jeg snart kan få lov av kroppen til å bruke disse igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

enig med deg..

 

har ikke gått opp så mye selv, men gjør ingenting for å "hindre" oppgang; spiser det samme, litt mer kanskje, trener mindre og lettere enn før, ligger mer på soffan enn før:P

 

veldig individuelt hvor mye man går opp da, men man har jo et helt liv å slanke seg på senere :P så disse få mnd. må det være lov å gå opp litt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan bare snakke for meg selv.. Jeg er en av de som nesten ikke har gått opp, veier ett kg mer nå enn startvekt ved svangerskapets begynnelse.. Nå skal det sies at jeg nok har 30 kg for mye fra før av, og jeg har spist normalt bortsett fran en periode på ca 10 uker hvor jeg var plaget med kvalme og nedsatt matlyst.. (er i uke 27) nå.. Gikk riktignok ned 6 kg i den perioden som jeg har lagt på meg igjen (+1kg) Dette er noe jeg ikke har hatt styring over selv, det har bare blitt sånn.. Det er akkurat som om kroppen har "skrudd" opp forbrenningen og jeg legger veeeeldig sakte på meg... Regner jo med at det kommer noen kg til men er veldig glad for at jeg ikke har lagt på meg mye i og med at jeg har alt for mye fra før av... Kanskje det er andre som har det slik og?? Det er vel ingen som bevisst slanker seg i svangerskapet????????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper du har rett pearl med junibarn i magen.

 

Jeg bare synes det virker som om så mange er så himla stolte av at de ikke har lagt på seg. Det er jo faktisk relativt naturlig å legge på seg når man er gravid og det er så vidt jeg kan se av litteraturen det nesten ikke noe som er "unormalt" i fht. det.

 

De som har et vrangt forhold til mat fra før av vil vel antagelig ha det også i svangerskapet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

iik dette blir litt personlig, men jeg har slitt med spiseproblemer i mange år... fra 10. klasse, da jeg var 15?? og frem til omtrent 2 år siden... er 21 nå. Det har alltid ligget litt over meg, også de siste åra, men etter jeg ble gravid har det mer eller mindre forsvunnet. jeg gikk til psykolog i noen år da det var som verst, og det holdt det i sjakk. men nå tenker jeg mye mindre på det, og har nesten blitt helt frisk. jeg ser på vekta og håper den ike går altfor mye opp, men jeg spiser normalt, kaster ikke opp (hadde bulimi), og er generelt fornuftigere nå. nå klarer jeg heller ikke overspise som før, så trangen til å kaste opp er ikke der. så for min del har graviditeten egentlig bare vært positiv.

 

er anonym på denne...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlige du "anonym"! Det er rette instillingen!

 

Har hørt forskjellige ting ifht om det går an å bli "kvitt" en spiseforstyrrelse eller ikke. Så lenge man har et bevisst forhold til det, så går det bra!

 

Er ikke så lett å overspise i den tilstanden vi er i skulle man tro - er jo ikke plass til noen ting lengre! (men jeg har jo sett på andre at det faktisk er mulig.....)

 

Lykke til du anonym og pass på at du fortsetter med fornuftig spising når lille gull kommer - har skjønt at det lett går utover morens matvaner med ny sjef i huset!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

 

Klart man ikke skal slanke seg, men akkurat som jeg ellers gjør en innsats for å spise sunt og være aktiv, har jeg hatt stor glede av det i graviditeten også.

Blir rett og slett litt deppa i de ukene jeg har gitt etter for smågodtrang og

sofaligging, og det er vel strengt tatt ikke spesielt sunt for babyen heller.

Er nå i uke 34 og har gått opp 8 kilo og føler det er akkurat passe.

For meg.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk "lille sprelle". jeg tror det skal gå helt fint jeg. føler meg myye bedre enn på lenge når det gjelder det problemet, så tror faktisk (og håper) det er over nå! :) hjelper jo å ha verdens beste samboer og da:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge babyen vokser, så er det faktisk ikke så viktig om mor går opp eller ned. Jeg spiser helt normalt, men hormonnivået i kroppen kan ofte forandre seg, og forbrenningen kan øke, som det har gjort i mitt tilfelle. Jeg er nå 4 kilo lettere enn hva jeg var når jeg startet, men alle undersøkelser viser at babyen vokser akkurat som han skal. Dermed tenker ikke jeg noe på om vekten går opp eller ned.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

blir ikke jordmor stressa for det (selv om det ikke har noe å si:P) ? min jordmor friker ut om det går noen uker uten at jeg legger på meg..! :P måtte tilbake innen kortere tid sist gang siden hun ville se om jeg gikk opp! haha... nesten så jeg spiser litt ekstra før jeg går inn der så vekta er høyere:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget mitt med å starte tråden var at jeg ikke kan fatte at det er så storstas å i praksis gå ned i vekt når man er gravid! Noen virker nesten som om de er stolte av det. Babyen tar det den trenger, men det er jo viktig at det er litt igjen til mor også da. Hun skal jo bli matfatet+ ha krefter til den lille etterhvert.

 

Som jeg vel skrev i starten av tråden - vet at det for noen ikke er noe de bestemmer selv, men så er det hvordan man fremstiller det her inne da....

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja skjønte det:) man er jo selvfølgelig glad når man ikke går opp så mye, for det blir jo tyngre for kroppen. for min del så bryr jeg meg ikke så mye om det, jeg vet at kroppen regulerer det litt selv, hvertfall dersom man spiser som man skal og beveger seg. men det er jo så forskjellig. er rett og slett teit å slanke seg når man er gravid, så håper ikke noen gjør det... om man går opp 20 kg så gjør jo ikke det noe, men det spørs jo om det er fordi kroppen trenger mer, eller om det er fordi man har blitt "lat". jeg tviler på at de fleste tenker på graviditeten som totalt fri og at da kan man bare sitte i sofaen og spise godis, det er jo oftest tvert om, at man blir mer sunn gjennom et svangerskap. og om man lever som før, kanskje noe redusert pga. plager som BL, kvalme etc., så gjør det jo ingenting om vekta går litt mer opp.. man vet vel gjerne selv om det er "sunn" oppgang eller ikke... dette blir jeg sikkert hetsa for, hehe., da min mor var gravid med meg, la hun seg platt ut og gikk opp 30 kg. fra 50 til 80. Hun har jo selv sagt at det kankskje ikke var det smarteste å gjøre.. likledes har jeg flere kollegaer i sats som trener jevnlig hele svangerskapet, og likevel går opp 20 kg. så det er veldig individuelt.. men å " skryte" av lite vektoppgang kan sikkert gjøre det litt ubehagelig for de som går opp litt ekstra, og det er synd. for hver graviditet er individuell, og man kan ikke sammenliknes, ikke i det hele tatt. ingen er like. men det blir også feil å si at alle som har gått opp lite slanker seg. for det gjør man ikke nødvendigvis.

 

bare ta kroppen for hva den er, denne perioden går over, vi får ungen ut og kan gjøre hva vi vil da. slanking er jo "dumt" uansett, somregel ender det jo opp med et par kilo mer enn da man starta.. men om man så vil, får man vel ta det etter graviditeten da man "kun" har seg selv å ta "hensyn" til, og sannsynligvis vil vel fødsel og amming bidra godt til vektnedgang... men, det er faktisk slik at de alllller fleste som legger på seg litt mer enn gjennomsnittet har igjen et par kilo et år senere. Det tar tid å gå ned igjen, og det krever litt energi.. så det "letteste" er jo å unngå det om man kan.. men igjen så er det så individuelt og forskjellig at man kan ikke styre det, noen går opp mye, andre ikke. bare ikke man slanker seg etc underveis i graviditeten..

 

uff jeg mener ikke å være slem mot noen her, så ikke misforstå meg. hehe.... man er forskjellig og sånn er det. kos dere og lev så sunt som mulig; kost og aktivitet er viktig.

 

tror dette blei litt rotete... men "teit" å skryte av lav vektoppgang, "teit" å syte over høy. vi kommer i uvante kroppsfasonger alle sammen uansett. noen "bruker" graviditet til å bli sunn(ere), andre skjer det motsatte med. men vekta behøver ikke nødvendigvis reflektere det. man kan være "innfeit" selv om man ikke er det utenpå eller på vekta, full av sukker og kolesterol osv, uten at det vises på vekt. så vekta er ikke alfa&omega. livsstilen er viktigere.. nei nå får jeg stoppe. dere skjønte sikkert (forhåpentligvis) poenget mitt? som kanskje blei litt vridd.. :S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...