Gå til innhold

ASTMA.. hjelp mej litt her ang lillebroren.

Anbefalte innlegg

Skrevet

er det normalt\vanlig att det er pipelyder i mange dager selv om de får både ventolin og flutide???

Trur ikke att eg klarer å få han til å ta medisinen skikkelig engang.. sikkert derfor han ofte blir syk.

hva skal eg gjøre for å få han til å puste inn i maska? han blir kjempe redd, spreller, holder pusten og vrir seg unna..

...Han er 7 mnd...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei, minsta vår går på ventoline og flutide, jeg har erfart at det kan være lurt å gi det når de sover faktisk. Når hun sovner på formiddagsdubben så gir jeg den første dosen, ventoline og så flutide, er hun forkjølet så gir jeg dobbeldose med flutide, det er det de anbefaler ved infeksjon eller mye syptomer. Da merker hun det ikke...samme på kvelden..gir henne den andre dosen med ventoline og fluide før vi selv legger oss mens hun sover i senga...legger masken forsiktig over munn nese og hun puster da helt rolig inn 5-6 ganger....ventoline gir jeg litt ellers også ved behov.

Sjekk med lege om ha kan få dobbel dose flutide...minsta her er 10mnd..og dette fikk jeg beskjed om av barnelegen, fastlegen sa ikke noe om dette her..merker merkar forbedring etter vi ga dobbel dose.

Skrevet

Bruker dere pariapparet eller hva det heter?? Ang pipelyden er jeg usikker, men mener å huske at fra min lillebror hadde noe slikt så gikk d over når han fikk i seg medisinen...

Min lille prinsesse var også plaget ei stund med at hun var tett i brystet, og for å roe henne og få d i henne viste vi d til henne med at vi hadde på masken først, og så satt hun på fanget mens vi vugget henne og sang, det funket bedre og bedre ettehvert... Men, kontakt lege/barnelege med god peiling på astma og spørr for å være sikker

Skrevet

åå sååå SMART!!!!

skal begynne med det imorgen :)

ja han skal nå ha dobbel dose fremmover.. (var med legen på torsdag pga pipelyder)

men de lydene har ikke gitt seg enda.. Normalt?

han puster veldig raskt til vanlig (som frisk)

gjør jenta di det ogso?

-eg har trudd det var pga astmaen, men legen sa att han holder pusten innimellom så då er han slik av natur..

Skrevet

Har en gutt på 11 mnd. han piper og uler og har fått ventoline. men syns ikke det hjelper nevneverdig.

Han skriker og vrir seg når han skal få medisin. så vi må holde fast armene og klemme maska inntil ansiktet. syns det er veldig brutalt jeg da. men må gjøre det slik for å få det til.men når han skriker så puster han jo inn og får i seg medisin da.

Skrevet

ja slik innhaler.. eller kor det skrivs..

hehehe.. eg bruka å la han holde på med telefonen min (kjempe spenande)

men han og snur seg bort.. eg trykker ofte 4 ganger.. selv om han trenger en el to dusjer..

fordi han puster 0 eller 2 ganger..

ja, hadde hjulpet om legane snakket norsk.. :(

:)

Skrevet

ja akkurat slik er det.

. men min skriker ofte ikke engang.. bare holder pusten til han blir rød, og klarer å snu hodet så fort att han trekker frisk luft.. :`\

heh

sitter ofte oppå han.

avogtil teke han den skikkelig.

men tenker at han sikkert blir ofte sjuk fordi eg gjere feil..

Skrevet

Ja, hun har pustet rask fra hun var født...men fikk først problemer etter hun nekta å ta puppen da hun var 6 1/2mnd...hun sikler mye og puster nesten utelukka med munnen. Skal snart til øre, neste og halsspesalist for å se etter falske mandler ol. i tilfelle det kan være en årsak, hun har ikke fått noen astma diagnose, men ahr astmasyptomer, mulig utløst av virus infeksjon, finnes ikke arvelig astma som vi vet av i familien..jeg har litt astmabronkitt i forbindelse med pollensessongen og kraftige luftveis infeksjoner selv, men ikke noe alvorlige greier.

Det tar for en stund før Flutiden får effekt, her tok det ca 1 ukre, men merka det først på at hun slutta hoste så hun kata opp all maten sin..og hun sov roligere på natta etter hun fikk ventoline i det minste... Pipingen i brystet og surklingen er nå helt borte heldigvis, medisinene fungerer svært godt.

Håper tipset mitt kan være til hjelp for dere, for det er jo ikke helt greit at de skriker når de skal få medsinen heller..mulig de får litt for lite av den da....ble mye bedre etter vi begynte å gi henne den når hun sov i hvertfall, var samboeren som fikk den idèen her..smarte mannen :-)

Skrevet

ja sant.

lillebror har gulpet og sleva hele tiden.. kolikk i 5 mnd.

Rs -virus når han var 3 mnd

fikk astma plager etter den, og har nå astma.

eg ser han har stramt tunge band.. (skal sjekke det med legen på torsdag).

syns det er så utrulig masse.

men hva er falske mandler?

han har tatt flutide i en mnd.

ble lovd han skulle ikke få pipelyder mer på 2 mnd.. (frå sjukehuslegen)

Skrevet

Jeg er faktisk ikke helt siker på hva falsk mandler er..men tror det er noe greier i nesen som ikke skal være der...får vel vite hvis det er årsaken når vi er hos øre, nese hals...

Slitsomt når de er sjuke dissa små....det er skjønt å sove å natta igjen i hvertfall og se at ungen endelig legger på seg sånn som hun skal og har fått apetitten tilbake :-)

Tok litt over 1 mnd før all pipinga var borte her for vår del...og først etter vi starta med dobbel dose og ga edisinen mens hun sov og var rolig.

Skrevet

5 uke med flutide. (måtte sjekke)

-dette er 2 gang i den perioda han har pipelyder..

eg SKAL ta han med til legen i morga om han er verre el like dan. men vil høre med dokke om det egentlig er eg som overdriver.. hihi..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...