LivetErEnLek Skrevet 3. mars 2008 #1 Skrevet 3. mars 2008 Vi har en kattunge, en nydelig skogskatt som vi har planer om å ha som innekatt frem til jeg har født en gang på sensommeren/høsten. Sånn jeg har forstått det kan katter ha toxoplasma og de blir smittet av byttedyr de selv fanger. Tenkte derfor at vi kunne sikre oss mot at katten vår fikk dette (og smitte meg) ved å holde henne inne og dermed borte i fra smittekilder. Men nå sier ei venninde av meg at alle katter ha toxoplasma uansett. Hva stemmer?
Vålerenga12 m/ 3 små Skrevet 3. mars 2008 #2 Skrevet 3. mars 2008 Ja, det stemmer. Pass på at du er nøye me hygienen. Vask deg etter å ha gitt katta mat (ikke vær superhygiensk og tro at du ikke kan ta i katta, men har du rørt katta lenge og gitt den mye kos og en godbit f.eks så er vask av fingrene en nødvendighet). Ikke ha katta i senga om natten. IKKE ta kattedoen. Og for å ha sagt det; toxo fins sjeldent i Norge. Men hygiene og en forhåndsregel er verdt å ta.
Denice Skrevet 3. mars 2008 #3 Skrevet 3. mars 2008 Litt usikker på hvordan det funker men vet at legen din burde ha tatt en blodprøve av deg hvor h*n tester om du er resistent eller ikke mot toxoplasmose... har du ikke blitt testet? Om du er resistent, tror jeg ikke dette er noe du trenger bekymre deg for uansett.
LivetErEnLek Skrevet 3. mars 2008 Forfatter #4 Skrevet 3. mars 2008 Joda jeg er testet og er ikke resistent desverre. Men jeg skjønner ikke hvordan denne katten kan ha blitt smittet av toxoplasma da hun er en rasekatt, kjøpt av oppdretter som kun bruker innekatter til avl.... De får jo parasitten i seg ved å spise byttedyr.
___ Skrevet 3. mars 2008 #5 Skrevet 3. mars 2008 Sansynligheten for at katten har det er vel ikke så stor, og sansynligheten for at du får det er bitte liten, likevel er det jo lurt å passe på hygienen. Du skal være skikkelig uheldig for å få toxoplamose mens du er gravid i Norge. De fleste blir så vidt jeg vet smittet i utlandet. Ikke bekymre deg for mye for å få det, bare vask hendene etter at du har holdt på mye med katten og før du spiser så er du nok ganske sikker. Selv fatter jeg ikke hvordan jeg kan ha ungått å få det. Vi har hat katter siden jeg var bitte liten, jeg har aldri vært nøye på å vaske gullerøtter ol, er oppvokst på gård osv. I 40 år har jeg gjort omtrent alt som er farlig i denne sammenhengen. Bare når jeg har vært i utlandet har jeg vært forsiktig. Dette er en sykdom det er greit å være obs på, men ikke noe man trenger å være voldsomt bekymret for.
bærtæ Skrevet 3. mars 2008 #6 Skrevet 3. mars 2008 Har ingen peil på dette, men har et lite spm; håper det går bra at jeg "tar" litt av tråden din?:=) Skal skaffe oss kattunge nå, og har liten erfaring med katt egentlig. Men er det farlig for bare gravide eller gjelder det også for små barn. Har jo en på året og tenker på kasse som en må ha inne i begynnelsen og sånt? Regner med noen her kanskje vet?
Vålerenga12 m/ 3 små Skrevet 3. mars 2008 #7 Skrevet 3. mars 2008 Er kun for gravide. Bare fint at barn blir kjent me dyr, så tidlig som mulig!! Tenk hvis det var farlig.. Da ville det ikke vært enkelt å leve på gård, hvor det ofte er en til flere katter....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå