Gå til innhold

Rydde og renholdstips, eller andre "husmor" - tips!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Trenger gode tips og råd på hvordan jeg enkelt og greit kan holde orden i de ulike rommene i huset.

Føler at det flyter raskt over her, og tungt å rydde/holde i orden, blir bare "overflatisk" ryddig når jeg rydder, for det er så mye.

Jobber 100 % (dag/kveld/helg), barn (2 år og 5 1/2 år) i bhg 60 %, og samboer som jobber på sjøen (4/4 uker). Så føler ikke tiden strekker til.

Har en plan om å ta for meg rom for rom, og rydde skikkelig, og gjøre de slik at de blir enklere å holde i orden i ettertid også.

Kom med masse tips og råd til meg da (og kanskje en spark bak for å bli mer effektiv :o))!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har funnet ut at jeg må ta litt og litt, da er det lettere å sette i gang. Ta alt løsrot først, deretter skap etter skap. Rydd litt hver gang du er i det aktuelle rommet!

Ellers er det vel bare å manne seg opp til å begynne... (det er der jeg sliter)

Skrevet

Hehe..sliter der jeg å gitt :o).

For jeg tar jo litt og litt, men føler det ikke blir skikkelig "gjennomført" rydding! Får jo liksom ikke tid til å sette skikkelig i gang!

Skrevet

Nummer ein er å kaste ting med "hard hand". Alt husefyll bør gå i boss.

Ellers ta alltid med noko som høyrer til ein anna plass, når du skal der det skal ligge. Gå f eks ikkje tomhendt i trapp:)

boksar og hyller til leikar, utstyr osv. Donald-permane er gode til meir enn Donald-blad:)

Ha meir enn ei skittentøykorg; f eks 1 til farga, 1 til handkle osv, 1 til ull.

Legg ting på plass etterkvart og ikkje på sånne midlertidige plassar;)

hehe.. skulle tru det var ryddig hos meg.... Dette er litt tips, i alle fall:)

Skrevet

-Gå aldri til sengs før kjøkkenet er strøkent! Hver kveld. Det er en kjempefin start! Er så deilig å komme inn på et rent og ryddig kjøkken om morgenen. Når det er blitt en innarbeidet rutine, tar du samme regel for badet.

Når du forlater stua om kvelden, sørger du for at sofa, bord og gulv ikke flyter over. Om ikke du orker å rydde alt, så samle det i en krok eller kasse. Kassen kan du feks. dagen etter ta med og flytte fra plass til plass til alt er på rett plass og den er tømt.

Ellers er Swiffer Duster et funn! En fantastisk oppfinnelse! Swiff, swiff, ferdig...

Jeg gjør stort sett alltid klar en maskin med klær hver kveld, slik at det er bare å trykke på startknappen dagen etter når det passer.

Skrevet

Plukk opp lekene etter ungene hver kveld før leggetid, få ungene med å den biten. Minsta på 10mnd hjelper til hun også...har stor moro med å hive leker oppi kassen sin.

Så tar du bad og kjøkken, rydder bord og benker før dere selv går til sengs...det er deilig å stå opp til ryddig hus. Når dere står opp så re sengen med en gang! Sørg for at alt skittentøy går rett i skittentøys dunken og vask minst en maskin hver dag.

Rydd mens dere lager maten, sett inn etterhvert og hiv alt i oppvaskmaskinen etterhvert...og ta av bordet og rydd rett etter måltidene. Rydd bord og benker og vask over med klut.

Kast ødelagte ting som ikke kan repareres, eller som neppe kommer til å repareres.. Ikke samle på sokker med hull, eller sokker uten "partner", sørg for å samle alle papirer i egne permer. Legg sammen rent t øy med en gang og legg det rett på plass i skapet. Kvitt dere eller pakk bort klær som ikke blir brukt. Leker som ikke blir lekt med pakkes eller gis også bort. Sørg for at det ikke blir for mange ting. En lur ting er å¨feks gjemme halvparte av lekene i noen kasser ed lokk og plassere i boden, da kan disse tas fram og de andre settes i boden senere..og slik blir lekene også mere spennnende for barna..og de får mindre og rote med.

Sørg for at enhver ting har SIN plass. Kjøp lekre oppbevarings bokser/skrin til smykker, små ting og sørg for at alle flatene er ryddige. Ikke ha for mye "nips-naps", pakk heller bort endel og bytt på etter sessong...da er det lettere å tørke støv. Støvsug bokhyllen! Det er lettvint og effektivt!

Vinduer blir finest hvis du vasker med nylonvask og gnir over med pusseskinn eller tørt avispapir!

Skrevet

Det mest effektive tipset jeg har er:

ansett vaskehjelp...

medfører masse fritid og spart energi!

Skrevet

hmm

vask dusjkabinettet med sitron

Skrevet

Jeg tar en liten økt med rydding etter middag,så tar vi en økt rett etter kvelds..Da er gutten min med å rydder og..Han rydder opp lekene sine,og av og til vil han være med på andre oppgaver.Som regel er huset ganske ryddig når jeg ligger meg,orker ikke å stå opp til ett rotete hus.Prøver å gjøre klar en vaskemaskin om kvelden slik at jeg kan sitte den før jeg går på jobb,så når jeg kommerhjem er det til å henge opp og sitte på ny...

Når vi kommer inn så rydder alle på plass sko,jakker osv,småen pakker opp fra skolesekken og bærer den inn på rommet..Jeg begynner med middag,og innemellom rydder jeg..Det er bare til å lage seg gode rutiner og ta rydding innemellom...Som en også sa over,går jeg inn i ett rom så tar jeg ting med ditt,går liksom ikke tomhendt...

Skrevet

Ta en helg og kast alt det dere ALDRI bruker, finn faste plasser til alt dere har og sørg for at det blir lagt dit med en gang dere er ferdige med å bruke det :) slik holder det seg ryddig.

Mitt beste husmortips er å ha en skrubbesvamp liggende i dusjen :)

Jeg HATER å vaske dusjen når den er full av kalk og man virkelig må jobbe hardt for å få den ren.

Når jeg har en svamp liggende i dusjen vasker jeg over dusjveggene hver gang jeg dusjer.

Da vasker jeg først håret mitt (da blir det alltid masse vann og såpe på dusjveggene) og mens jeg venter på at balsamen skal funke skrubber jeg over veggene med svampen.

Da trenger jeg bare å vaske fort over med klut og ajax en gang i uken..

Skrevet

Jeg har blitt inspirert av å kikke på flylady.net... Da virker alt mye mer overkommelig!!!

Skrevet

Vi er fire i familien som roter, og da må vi være fire som rydder! Her i huset har vi i flere år hatt noe vi kaller "20". Det startet som en lek da ungene skulle lære å telle til 20, så vi telte legoklosser, småbiler og annet mens vi rydda dem opp. Nå tar hele familien en "20" 4-5 dager i uka, dvs vi rydder 20 ting hver, som regel rett etter middag. Da er 80 ting lagt på riktig plass på fem minutter. (Det er jeg som er sjefen for dette, og sier fra at "i dag er det "20" etter middag!").

Ellers så kan alle rydde av bordet etter seg, skylle og sette i oppvaskmaskinen.

Kast med hard hånd. Hvis det stadig flyter over, så har dere for mange ting.

Vakumposer er genialt for å skape mer lagringsplass (kjøp på ebay). Sengeskuffer er også flott for å få litt flere steder å putte ting.

Lag deg en plan, og hold deg til den, men lag den helt overkommelig å klare. F. eks : Rydd et skap hver torsdag. Før du vet ordet av det så har du fått ryddet alle skapene og kvittet deg med mye. Ikke lag planen for voldsom, for når det skjer noe uforutsett og du ikke får fulgt planen så hoper det seg opp og blir en dårlig samvittighet istedenfor en hjelp til å strukturere deg.

Swiffer duster er uunværlig, som noen skrev!

Heng opp en knaggrekke på barnerommene, så syr du (eller kjøper) mange poser med snurpesnor i som barna (mest den eldste kanskje) kan ha alt småtteri i (samlekort, fine steiner, bruskorker, hårspenner osv). Så tegner du med tusj utenpå posen hva det er i dem.

Belønn deg selv av og til. Selv om huset ikke er strøkent, så er det lov å sette seg i sofakroken, se på et fint tvprogram og tenke at "I dag har jeg vært litt flink"!

Skrevet

Himmel og hav: Det med å sy poser var det smarteste jeg har hørt på lenge!

Nå skal mor ta i bruk symaskinen! :D

Skrevet

Det er en livredder her i huset! Jeg har to gutter som samler på ALT, og uten sånne poser hadde jeg blitt sprø... Det gjør det mye lettere for gutta å ta med seg ting til kamerater eller på skolen også.

Skrevet

Tusen takk for masse bra tips, blir litt mer gira når jeg leser dette også da :o).

Men kom gjerne med flere tips! :o)

Skrevet

det er slett ikke enkelt å rå over alt når man er i full jobb og mannen jobber ute.

mine tips er å kaste all reklame i bossbannet på vei inn(her tar det over kjøkkendisken hvis jeg ikke gjør det!). Kjøper du avis, kast den når du har lest den.

Rydd alt etterhvert, når middagen er fortært, sett alt i oppvaskmaskinen.

Klesvask, sammenlegging av klær og på plass legging kan fint gjøres når barna sitter i badekaret om kvelden (såfremt at du plasserer deg på et sted du ser dem!).

Ellers er et godt tips dette med at når du kjøper noe nytt må noe av det gamle ut!!!!!

Når det gjelder leker så kjøper jeg leker til jul og bursdag(med noen få unntak), og da har jeg en opprydning i forkant hvor alt som ikke lenger blir lekt med blir kastet/gitt bort.

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...