Gå til innhold

Hvor mye betaler dere til "hvit" dagmamma for 100% plass?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Bare nygjerrig;)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg lurer også på det. Kan en dagmamma ta så mye hun vil? Barnehagene f.eks kan ta maks 2300.- eller noe.....

Skrevet

men når de går i barnehage får du ikke kontantstøtte..så det blir jo like dyrt.

Har snakka med ei hun tar 6000kr inkl mat bleier osv. synes ikke det er så ille egentlig

Skrevet

Jeg er hvit dagmamma og tar 4000kr mnd ink mat. Synes jo egentlig det er dyrt, men det er dyrere hvis ungen er i barnehage. Da taper di jo kontantstøtten og må bet 2300 kr i tillegg. Vi som er dagmamma skal jo overleve økonomisk uten å ha så forferdelig mange unger. Men jeg synes at di som tar 6-8000kr flår foreldre.

Skrevet

Hm - får vi kontantstøtte hvis barnet ikke er i barnehage, men begge foreldrene er i full jobb slik at vi MÅ ha dagmamma... Virker nemlig ikke ut som om vi FÅR barnehageplass - sukk!! Får vi 3000 i kontantstøtte da??

Skrevet

ja det gjør dere:)

Skrevet

Hææ? har jeg misforstått skikkelig her tru? Får man ikke kontantstøtte om ungen går i bhg? Altså man må betale bhg ut av egen lomme? så med andre ord, så lønner det seg å finne en billig dagmamma?

Skrevet

ingen som kan svare på dette da? må vel være noen som har barnehagebarn her?

Skrevet

Om du velger å gå hjemme får du kontantstøtte. Om du ikke får bhg plass til ungene dine og må gå hjemme så får du kontantstøtte. Men mange jobber alikevel og finner dagmamma til ungene... Dette bla (mange andre ting og) jeg mener er feil med hele kontantstøtte opplegget...

Skrevet

Har du barnet full barnehageplass får du ingen kontantstøtte.

Skrevet

Satser

Kontantstøtte

Avtalt oppholdstid i barnehagen (timer pr uke) Beløp pr måned

0 3 303 kr.

1-8 2 642 kr.

9-16 1 982 kr.

17-24 1 321 kr.

25-32 661 kr.

33 og mer 0 kr.

Utbetalingsdatoer

Kontantstøtte

Datoene gjelder for 2008.

Jan Feb Mar Apr Mai Jun Jul Aug Sept Okt Nov Des

29. 27. 28. 28. 28. 27. 29. 27. 26. 29. 26. 17.

Målform/språk

Kontantstøtte (Nynorsk)

Cash benefit for parents of infants (English)

Regelverk

Kontantstøtteloven. Hovednr. 34

Skjema

Krav om kontantstøtte til småbarnsforeldre (Bokmål | Nynorsk | English | Sámegiella)

Relatert informasjon

Spørsmål og svar om kontantstøtte

Medlemskap i folketrygden

Internasjonalt

Kontantstøtte under opphold i et annet EØS-land

Kontantstøtte under utenlandsopphold utenfor EØS der Norge ikke har trygdeavtale

Kontantstøtte under opphold utenfor EØS der det foreligger trygdeavtale

Skrevet

man får ikke kontantstøtte hvis barna går i barnehage mer enn 60% tror je det er. så må man betale for barnehagen. så JA det lønner seg å få tak i en dagmamma. mener je har hørt at man får beholde kontantstøtta hvis barnet går i privat park også.

Skrevet

Akkurat det at man får kontantstøtte dersom man ikke får bhg-plass og må bruke dagmamma i stedet, er det eneste som er BRA med kontantstøtte!

Ellers er kontantstøtte noe stort tull.

Skrevet

Jeg har også skjønt det slik at hvis du har barnet ditt i en familiebarnehage som får støtte fra staten så mister man kontantstøtte men hvis de ikke får støtte fra staten beholder du kontantstøtte. Så da gjelder det å finne en fam.barnehage som ikke får noe støtte fra staten da.............

Skrevet

skjønner ikke hvorfor kontantstøtta skal være et problem?! Når staaten ikke klarer å tilfredsstille behovet for barnehage og man må betale dyre dagmammaer(forstå meg rett jeg mener de fortjener pengene de får) så synes jeg faen meg det er riktig at man får halvparten dekket av staaten.

Altså får jeg ikke barnehageplass, så får jeg 3300kr i kontantstøtte

Dagmamma koster ca 6000kr, altså må jeg punge ut med 2700kr selv, som er SAMME beløpet som man må ut med om man har barnehage, hvorfor er det dårlig gjort?

Jeg har da faen meg ikke 6000kr bare fordi jeg jobber fulltid! Det er faktisk MYE penger, og jeg f.eks er student og har IKKE så mye penger men må alikevel gi ungen min bort itl barnehage/dagmamma!

Skrevet

vil bare legge til at familiebarnehager som ikke får støtte fra staaten mest sannsynlighet er dyrere de også! Så man tjener ikke noe på å bruke dagmamma, hvis man ikke betaler svart(noe jeg synes er skammelig, fordi da mister dagmamma retten på sykepenger).

Vil også si at man får ikke kontantstøtte før barnet er 1 år, med andre ord siden jeg må tilbake til skolebenken i august, så må vi antageligvis punge ut med 6000kr(hvis jeg ikke får barnehageplass og dagmamma er hvit) i 4 mnd. før vi får kontantstøtte!

Tenk litt på de som IKKE har så mye penger, som faktisk vil jobbe men ikke får barnehageplass!!!

Skrevet

Nå må vi huske på at vi som har barn i barnehageplass får faktisk 9000 i støtte fra staten. Så egentlig koster det over 11000 for en full plass.

Da syntes jeg jammen de som ikke får barnehageplass, har dagmamma eller er hjemme kan få ha de 3300 kr de får.

Skrevet

Var ikke det jeg egentlig mente når jeg kommenterte at jeg ikke er så fan av kontantstøtte ordningen. Selvfølgelig mener jeg at de som faktisk ikke får bhg plass fordi det ikke er full dekning også skal få muligheten til å gå tilbake til jobb og hjelp til å dekke barnepasset. Det jeg syntes er mest kritikkverdig er at kontanstøtten er blitt fremmet slik at man har et alternativ og kan VELGE å gå hjemme lengre med barna... 3000kr/mnd??? Ikke et reelt valg i mine øyne. Ikke mange familier som kan trappe ned ene inntekten fra si rundt 20 000 netto og til 3000!!! for ikke å snakke om de av oss som er aleine... Skulle gjerne vært hjemme med mini et år til, men da må vi bo i telt å spise granbar, så det sier seg jo selv at det da blir bhg da....

Skrevet

men hvorfor kan en ikke få velge å være hjemme evt jobbe mindre og motta kontantstøtten? Synes det er en fin ordning jeg. Flere valgmuligheter, iallefall når ikke det er alle som engang får barnehageplass... Hvorfor må alle barn i barnehage på død og liv.. Jeg ønsker å være mest mulig hjemme i en periode når de er små, og heller velge b.hage fra ca 3 år. jeg synes alle må få velge som det passer dem best. Det er både negativt og positivt med barnhage også det å være hjemme for en periode.

Skrevet

ja, men 3000kr mnd gjør det jo ikke til et valg man kan ta... Har ikke sjangs til å få økonomien til å gå rundt da...

Skrevet

Det er sant Kosel, man klarer ikke leve med de pengene.....sånn sett er kontantstøtta en vits....igjen bli vi tvunget til et valg fordi staaten mener at barna har det best i barnehage...

Jeg må desverre levere fra meg snuppa når hun er 9mnd. MEN det blir dagmamma eller en liten familiebarnehage...uff gruer meg veldig!! Mener egentlig at barn bør være hjemme med mor eller far til de er minst 1 år....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...