Anonym bruker Skrevet 3. mars 2008 #1 Skrevet 3. mars 2008 Nå bor jeg og far i nærheten av hverandre, men allerede har han begynt å protestere på å måtte kjøre. Hvordan blir det da visst jeg flytter en 1/2 time unna? Det går mot rettsak, og hva blir sannsynligvis utfallet av dette? Må han fortsatt kjøre å hente, blir det delt eller må jeg betale for at hainn skal kjøre?
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2008 #2 Skrevet 3. mars 2008 Betalingen for henting og levering skal deles etter bidragsbrøken, mener jeg:)
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2008 #3 Skrevet 3. mars 2008 Men hvem er det som skal kjøre da? Og hvor går grensen for hvor langt unna man må bo for at man skal begynne å regne på at utgiftene skal deles?
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2008 #4 Skrevet 3. mars 2008 Det trur eg går på kva som er mest praktisk, alt etter kva som passar dokke. Men det vanlige er at samværsforelder hentar og leverer. Utgiftene delast uansett avstand etter den brøken, trur eg:)
Korse76♥ Skrevet 3. mars 2008 #5 Skrevet 3. mars 2008 Man skal dele utgiftene uansett, i forhold til inntekt osv. Om henting/kjøring står det: samværsforelder henter og bringer dersom annet ikke er avtalt Så det er jo fritt til å velge hva som passer dere, noen deler på mens andre lar bare den ene kjøre.
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2008 #6 Skrevet 3. mars 2008 Hvis det går mot rettsak og dere ikke kommer til enighet på dette punktet, kan dere nok ende med å bli dømt til å dele ikke bare på reiseutgiftene, men også på det praktiske med kjøring. For begge deler medfører jo en "merbelastning" som i utgangspunktet vil være en merbelastning enten man er far eller mor. Altså er det naturlig at begge må være med å dele denne "merbelastningen":
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2009 #7 Skrevet 13. mars 2009 Reiseutgiftene skal deles etter bidragsbrøken. Retten idømmer ikke noe annet med mindre det er særlige grunner som tilsier at en annen fordeling skulle være mer rettferdig. Dette kan være at det er store forskjeller i inntekter samtidig som reiseutgiftene er meget høye. Det er dessuten den som skal ha samværet som skal stå for henting og bringing.
winneboo Skrevet 13. mars 2009 #8 Skrevet 13. mars 2009 Skjønner ikke helt hvorfor man skal krangle om en halvtimes kjøring. Nav legger seg hvertfall ikke opp i dette. Når det er snakk om så korte avstander blir det ikke tatt hensyn til reisekostander fordi de er minimale ved så kort reisevei. Jeg bor 45 min kjøretur fra barnefar, som regel han som henter siden han har bil å det tar meg timesvis med kollektiv(må ta t-bane, tog og så buss) Tviler på at det blir rettsak om hvem som skal bringe barnet 30 min i bil frem og tilbake. Det skal egentlig deles, men går jo ann å bruke skjønn. Det var en periode hvor det var lettest at jeg henta og leverte og da gjorde jeg det. Nå passer det best at barnefar gjør det, så derfor er det sånn nå.
Anonym bruker Skrevet 15. mars 2009 #9 Skrevet 15. mars 2009 Hvor er det skrevet at det er den som har samvær som skal stå for henting/levering? Hvor kan jeg finne det?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå