jordbær mathilda Skrevet 3. mars 2008 #1 Skrevet 3. mars 2008 kan si meg hva som forventes av en 5 klassing?? Vi er veldig usikre på hvor mye som skal skrives på hver side. Har fått beskjed at den skal være på mellom 15-20 sider med masse bilder. Problemet er bare det at min kjære datter har skikkelig problemer med å lese om noe og deretter plukke ut det som er viktig å få med seg. Da hun holdt på på egen hånd, plukket hun ut helt uvesentlige saker. Så jeg sitter sammen med henne og leser for henne, så leser hun, deretter forteller hun meg det hun kan om "saken" slik at vi kan skrive med hennes egene ord. Noen som kan fortelle meg hva som forventes? Er det meningen at jeg som forelder skal "jobbe" sammen med henne, eller skal jeg la henne holde på selv?
selma07 og engel Skrevet 3. mars 2008 #2 Skrevet 3. mars 2008 Tror nok at det er lurt å jobbe sammen med henne! Viktig at temaet er noe som hun synes er spennende! Da klarer hun også lettere å plukke ut det som er viktig! hva skal hun skrive om? Alle som går i 5. klasse sliter med å ta ut det viktigste av en tekst! derfor er det viktig å øve seg på dette. Og derfor viktig at tema er spennende for eleven.
jordbær mathilda Skrevet 3. mars 2008 Forfatter #3 Skrevet 3. mars 2008 Alle i klassen har fått hvert sitt fylke, dette var ikke noe de kunne velge selv. Sånne fakta ting var enkelt, det er verre når vi f.eks. skulle skrive litt om militær, nordlys osv... Veldig vannsklig for meg også, det skal jo være hennes særoppgave ikke min, men samtidig må jeg fortelle henne om hva som er greit og få med seg.
Monica Geller Skrevet 3. mars 2008 #4 Skrevet 3. mars 2008 Først: Henvend deg til læreren og be om klare retningslinjer for gjennomføring av oppgaven. Be også om å få vite hva som er målet med oppgaven. (Jeg ville jo også bedt læreren om å gjøre rede for hvilket læreplanmål denne oppgaven skal dekke). Dette er et minstekrav som eleven og foreldrene bør ha innblikk i for å løse denne oppgaven. Når det gjelder å plukke ut det som er vesentlig, så kan det være lurt å be barnet ditt lese høyt til deg, så gjenfortelle hva avsnittet/teksten handla om, og så styre henne inn på hva som da er det viktigste i teksten. Tror du må følge henne ganske tett opp dersom hun skal få til dette (ut fra det du beskriver), men en får gå ut fra at mesteparten av oppgaven skal skrives på skolen under veiledning fra læreren?
jordbær mathilda Skrevet 3. mars 2008 Forfatter #6 Skrevet 3. mars 2008 Nei alt skulle skrives hjemme, og det er fagene sammfunnsfag og georafi... Men jeg er ganske matt av hvor mye det er, vi har nå fått til 9 sider, da med litt tekst og bilder på hver side. I tilegg kommer jo alle de andre leksene.
UnePune äntligen hemma! Skrevet 3. mars 2008 #7 Skrevet 3. mars 2008 Ville gjort som ei ana her foreslo: be skolen gi elevene god veiledning på hvordan en slik oppgave skal gjennomføres. Husker selv at det eneste vi fikk beskjed om var hvor mange sider oppgava skulle bestå av. Pappa hjalp meg på vei, med å organisere oppgava, da først og fremst å bestemme viktige emner/overskrifter innen temaet. Når man først har laget en "innholdsfortegnelse" var det ikke så vanskelig å skrive litt om hvert enkelt tema =)
jordbær mathilda Skrevet 3. mars 2008 Forfatter #8 Skrevet 3. mars 2008 Jeg prøvde det og endte da opp med mye rart. Feks. militæret: -de har årsmøte på fredag.... Jørn hoel: - HAN ER FOR OL I TROMSØ I 2018!! Morsomt ja, men ikke særlig informativt om emnet!!
UnePune äntligen hemma! Skrevet 3. mars 2008 #9 Skrevet 3. mars 2008 Temaer om et fylke kan jo feks være: Politikk, hvem styrer i de ulike kommunene osv Turisme, hva er de viktigste turistattraksjonene der? Befolkningen: noe som kjennetegner dem på dette stedet? De store byene; og hva de kan tilby Geografi: Noen spesielle landemerker, noen spesielle dyr eller planter som bare bor her?! eller det er mye av. Kjente personer fra stedet? Spesielle ting som har skjedd i fylket i historisk sammenheng. Næringsveier: er det noen næringsveier som er mer betydningsfuylle enn andre her? osv osv =P
jordbær mathilda Skrevet 3. mars 2008 Forfatter #10 Skrevet 3. mars 2008 Takker så mye for svar. Men jeg lurer litt på hva som forventes. Problemet er jo at datteren min skjønner ikke hva f.eks. næringsvei er en gang. Vi må sitte sammen hele tiden å forklare alt. Jeg lurer da på om et kort og greit svar er bra nok, eller er det meningen at de skal utdype de forskjellige temaene?
UnePune äntligen hemma! Skrevet 3. mars 2008 #11 Skrevet 3. mars 2008 Næringsveier: fiske, jordbruk,...industri. Skrevet sånn som eksempelet over blir det jo ikke noe tekst ut av, men hvis man skriver det som om man forteller om det blir det jo fort noen ord ut av det: I xxx fylke har fiske lenge vært en viktig næringsvei, som har gitt arbeid til mange mennesker. Den siste tiden har også industri vært viktig for menneskene her. Bedrifter som xxx produserer xxx osv...=P
jordbær mathilda Skrevet 3. mars 2008 Forfatter #12 Skrevet 3. mars 2008 Det sånn jeg ville skrevet det. Men ikke min 10-åring, mulig hun er litt treg. Men jeg tenker på formulering, det skal ikke være avskrift. Hun har skrevet xx fylke driver de mye med fisking,og mange har dette som jobb. osv.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå