tullemoren ♀ + ♀ Skrevet 3. mars 2008 #1 Skrevet 3. mars 2008 Er ikke før i januar da, men jeg har ikke lyst å sitte hjemme alene med nurket vårt, som da er 4 mnd gammel..han kommer jo til å gå glipp av så mye! Syns det er rart at han i det hele tatt er blitt inkallet! Han er 24 år.. det man hører er jo at 18 åringer som faktisk VIL inn i militæret blir hjemsendt fordi de ikke har behov for de. Hva skal de da med en nybakt pappa som mye heller vil være hjemme med småen sin? Ble visst litt sutring dette... Men er det andre med erfaringer fra sånt? Skal det mye til for å slippe?
mamma tiL 1stor+2små Skrevet 3. mars 2008 #2 Skrevet 3. mars 2008 Forstår at dette er frustrerende for deg,men det jeg lurer på er om han har vært innkalt før og fått utsettelse? En vet jo at en må i det militære og nå er det desverre din samboers tur,trist,men slik er det nå en gang. Han kan jo søke om å komme en plass som er nærme hjemmet,slik at han kan være en del hjemme. Vet ikke hvor du bor og hvor langt det er til nærmeste leir hos deg.
*lille blomst* Skrevet 3. mars 2008 #3 Skrevet 3. mars 2008 Hei tullemoren! dere bør undersøke om din samboer kan få slippe, evn kan få en utsettelse en tid til... hvis han tar tjenesten i heimevernet så trenger han bare være der i 6 mnd tror jeg.... (det er jo en mulighet) Ellers så er det jo en sjanse for at forsvaret har gjort en feil? Lykke til!
tullemoren ♀ + ♀ Skrevet 3. mars 2008 Forfatter #4 Skrevet 3. mars 2008 Er trist ja..typisk liksom! Desverre bor vi langt fra alle de ulike leirene.. Og ja, han har blitt innkalt før, for så å ha fått utsettelse pga lærlingtid. Men, dette ordner seg nok! Det ordner seg alltid for snille jenter og gutter vet du;-)
go'matræva og lillegutt Skrevet 3. mars 2008 #5 Skrevet 3. mars 2008 Hvis alt går galt og han faktisk må reise inn, så be han tilbringe de første dagene inntullet i et teppe mens han later som han er en kålorm, da skal du se han kommer fort hjem igjen. ;-)
Mojo med trollungen Skrevet 3. mars 2008 #6 Skrevet 3. mars 2008 Hei Min bf ble også innkalt nå i april, og jeg skal føde i mai, det finnes regler som gjør at han kan søke om enten utsettelse eller å være i samme by som deg og ungen. Det er ingen som vil tvinge faren til å være borte fra nyfødte ungen sin, og han får komme hjem på perm en uke før termin eller noe sånt. Men ikke bekymre deg for mye for dette. Vi har sendt inn papier o.l og tror alt går bra Lykke til
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2008 #7 Skrevet 3. mars 2008 Det skal ikke veldig mye til for å slippe. Når man kommer til innrullering(de første dagene i tjenesten, med div. legesjekker osv) så er det ofte nok å snakke med lege/psykolog/prest(det er de som ofte dimiterer deg) kan han rett å slett fortelle situasjonen som den er, og evt. legge på litt ekstra om at han ikke takler savnet osv. Så blir han sikkert sendt hjem igjen. han kan også fake litt på syn/hørsel testen, de vil ikke ha folk med nedsatt syn og hørsel!! Med tanke på at han er en del eldre enn de andre vil de nok skjønne at han har null interesse for å være der. Førstegangstjenesten er en fantastisk opplevelse, men ikke for de over 22!! Han kan også søke om å få siviltjeneste. Da vil han bo hjemme, men med veldig dårlig betalt i ett år. Forsvaret betaler husleie og du får utsettelse på evt. lån. Forsvaret dekker også deler av strøm og andre bo utgifter. Han får også ekstra lønn(husker ikke hvor mye) hvis han har barn. Lykke til:)
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2008 #8 Skrevet 3. mars 2008 Hei:) Jeg er i uke 19og kjæresten min dro i militæret for ett par måneder siden. Veldig trist å ikke ha han med til jordmor og ultralyd, men han fikk ordnet det slik at han skal være der frem til fødselen og da får han komme hjem for godt:)
tullemoren ♀ + ♀ Skrevet 4. mars 2008 Forfatter #9 Skrevet 4. mars 2008 Takker for mange flotte svar! Satser nok på at det kommer til å ordne seg..det MÅ jo bare det:-) Skal straks og med en gang be han om må oppføre seg selv som en tunghørt, svaksynt og angstepreget kålorm viss han må inn! Hehe.. Ha en fin dag jenter:-)
Skrekkblanda fryd *mamma* Skrevet 4. mars 2008 #10 Skrevet 4. mars 2008 Bror min ble sendt hjem etter et par dager pga en gammel kneskade...ingen av oss har noen gang hørt et fnugg om denne skaden før. Hehe.
nr2påvei! Skrevet 4. mars 2008 #11 Skrevet 4. mars 2008 Hei! Vi hadde akkurat det samme problemet når vi ventet 1.mann. Vi kontaktet legen vår og han skrev et brev om hvordan det stod til i heimen. Dette sendte vi inn sammen med en bekreftelse fra banken på huslånet vårt, for de kan ikke kreve at man skal selge huset for å gå i militæret. Dette ordnet seg for vår del heldigvis. Masse Lykke til.
Edelweis Skrevet 4. mars 2008 #12 Skrevet 4. mars 2008 heisann HI, slik er det her også. min kjære ble kallt inn til luftforsvaret i mars 2009. men, det passe veldig dårli for oss det da, med to barn og studerende mamma. men vi skal kontakte dem og gi beskjed om hvordan ståa er tror jeg. å hvis de får se vårt huslån så tviler jeg på at de har lyst til å betale våre avdrag=) hehe.. ordner seg nok altså.
Ella78 m/ A&M Skrevet 4. mars 2008 #13 Skrevet 4. mars 2008 Er det ikke mange gode ordninger for familien når far blir innkalt til førstegangstjeneste? Syns å huske en venninne som var i samme situasjon som deg, og de fikk bl.a betalt husleia mens far var i militæret.
Edelweis Skrevet 4. mars 2008 #14 Skrevet 4. mars 2008 jo det er sant Ella. de betaler husleia mens han er inne. men, samtidig så tjener de ikke like godt der inne heller da. å det er jo ikke s morsomt for mor æ være alene med en baby. spesielt ikke som jeg som er student og har ei på 16 mnd fra før av. sikkert noen som syns det er greit også da, men ikke jeg. så vi kommer til å ringe inn å si at han må få fritak!
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2008 #15 Skrevet 5. mars 2008 så lenge han står på sesjon er det litt som skal til for å slippe... men han kan be om å bli plasert nært hjemmet da... de tar som oftest hensyn til slikt.. da jeg var født dro pappa i militæret.. mamma ble til slutt sitende med 2 små på 0-2 siden pappa prøvde å få litt høyere grad i militæret... hun satt alene med nyfødt da... å pappa var i indre troms... så lenge han har fått utsatt sin militærtjeneste som er noe han må ha gjort siden han ble innkalt nå,tror jeg ikke han slipper...
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2008 #16 Skrevet 5. mars 2008 Hmm.. Gubben min er snart 26 år, og har enda ikke vært i militæret. Han har fått utsettelse 2 ganger pga høgskolestudier. Nå er han lærling, er ferdig våren 2009, men har ikke hørt noe fra militæret på flere år. Selv satser han på at han aldri hører noe mer fra dem siden han kommer til å være 27 år når han er ferdig utdannet, men man vet jo aldri. Trodde ikke de ville ha gamle gubber der inne
HøstBaby <3 Elias Skrevet 5. mars 2008 #17 Skrevet 5. mars 2008 bf her reiste i millitæret nå i januar, langt oppi indre troms, å her sitter jeg, 12 uker på vei.. Hehe.. Vi vet ikke helt hva som skjer, men han skal nå prate med dem der oppe å forhøre seg litt. Perm 1 uke før fødsel ? Det var litt drøyt synes jeg, ungen kan jo komme når som helst, å rekke en fødsel om man må reise fra indre troms til Telemark skal litt mye til.. Er ikke greit dette her visst...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå