Gå til innhold

Jeg blir så fortvilet!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har tre skjønne barn, men sønnen min på 5 år krever utrolig mye. Klarer ikke å oppdra ham! Trenger virkelig råd fra dere nå.

Han gidder ALDRI å høre. Han drar det ut til vi blir sinte og han må sitte i trappa. Han spytter på speil og gulv, han er hardhent mot lillesøstera si når han egentlig bare vil leke, han gidder ikke å spise middag, han er turbo både før og etter at vi har vært to timer på lekeplassen, han gidder ikke å se barne-tv, han vil ikke leke på rommet sitt, han herjer og klatrer og hopper i sofaen, han tøyser og tuller når vi skal pusse tennene, han blir aldri fornøyd hvis vi leser "bare" to bøker og synger tre sanger, hvis han har fått en leke, vil han ha en som er enda finere...Dette for å nevne noe..

Det er bare helt håpløst! Jeg aner ikke mine arme råd lenger. Har prøvd det ene etter det andre uten hell. Han får masse oppmerksomhet, men vi blir helt utslitt! Er det vanlig, eller feiler han noe? Hva skal vi gjøre?

Håper på masse god hjelp nå.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville fått sjekka om han kan ha ADHD.

Jeg har selv en krevende gutt, og vi er til utredning nå. Vet ikke hvordan det går, men endelig deilig å få anerkjennelse for det vi har å stri med.

Skrevet

Har tenkt på ADHD, men han er vel for liten? Hvem kontakter vi? Men han kan sitte lenge å tegne, og det kan vel ikke dem med ADHD? Hvorfor nevner ikke barnehagen noe hvis han er sånn der?

Skrevet

Hvordan er han i barnehagen da? Hva sier de der?

Skrevet

Har ikke tatt opp dette med bhg, men syns det er rart at ikke de sier noe. Vel, det er jo nesten ikke pedagoger der - bare en haug med assistenter. Håpløst! Men når vi henter ham, sitter han alltid fint og leker med de andre. Om det er fordi han er sliten siden det er sent på dagen, vet jeg ikke. Bør vi nevne noe for bhg?

Skrevet

Når han går i barnehagen tar du kontakt med dem først, meld din bekymring. De formidler kontakt til PPT. De hjelper i første omgang med ekstra resurser i bhg. De kan dessuten gi god veiledning til foreldre etter at de har møtt ungen.

Når du har kommet i kontakt der kan du be om å bli videresendt til BUP- barne og ungdoms Psykiatrien. Det er forøvrig fastlegen som henviser, men PPT må inn i bildet for å gi en vurdering.

Lykke til.

Skrevet

Typisk 5åring, de kan være svært krevende i den alderen.....HOLD ut og be besteforeldre/tanter/onkler om litt avlastning ei og anna helg... Jeg vet hvordan det der er..har en på snart 10år som er i "PRESSE GRENSER TIL TUSEN" ALDEREN... HYYYYYL!!!

Skrevet

Jeg tror egentlig han er helt normal jeg da. Kan være at han bare har em "opprørsk" periode.

Har han vært sånn lenge?

Skrevet

Normal var litt feil ord da. Frisk er vel mer riktig. Min 4-åring har også perioder hvor jeg har lyst til å sende han til Afrika.

Skrevet

Har en slik 3-åring... har vært slik hele livet... men hun kan godt sitte i ro når hun finner på det da...mnen som du skriver, skal alltid ha mer enn jeg gir... finner jeg den gule koppen vil hun ha den blå...

Skrevet

Hm, ulike meninger her. Hvis det er normalt: Hvorfor i alle dager klarer vi ikke å sette grenser og oppdra ham da? (Han har vært sånn bestandig).

Skrevet

Er det ingen pedagoger på din sønn sin avdeling?

Hadde spurt om å få en liten samtale. Først ville jeg spurt hvordan de oppfatter han? Om det er noe han trenger trening på? Og hvilken aktiviteter han liker i bhg? Hvem han leker med osv? (PÅ denne måten blir det deres oppfattning som ikke er påvirket av hva du sier) Etterpå kan du fortelle hvordan dere som foreldre opplever han i hverdagen, og hva som er vanskelig. Kanskje pedagogen som kjenner sønnen sin har noen gode råd i den forbindelse, eller de kan følge litt eksatra med i tiden som kommer. Er også lettere for dere og ta dette opp med barnehagen, siden de er en type "henvisning" instans, dersom dere etterhvert skulle komme frem til at det trengst i fremtiden.

Nå kjenner jeg ikke gutten din, men det kan like gjerne være at han er en aktiv og utprøvende gutt, aom trenger litt ekstra voksen oppfølging. Eller rett og slett at han er sliten som du nemner.

Har det skjedd nå i det siste eller altid vært slik?

Skrevet

Se på SOS barnehjelpen! eller vakten eller hva det er...

Skrevet

Jeg ville spurt i barnehagen selv om det ikke er noen pedagoger der. De kan da vel svare deg på om han oppfører seg som andre barn der eller ikke likevel? Hvis han er som andre der er det kanskje noe i hjemmesituasjonen som gjør det? (Jeg sier IKKE at dere er dårlige foreldre altså!)

Skrevet

Ulike barn trenger ulik type grensesetting. Kanskje dere bare ikke har prøvd den riktige metoden for deres barn enda? Trenger ikke være verre en det.

Skrevet

På meg virker det som dere er kommet inn i ein ond sirkel. Han gjer ting for å få ein reaksjon fra dere, og den kommer jo. Kva med å gjer noko heilt anna i staden for å bli sinte? Rett og slett overse han når han er ulydig, men ros han mykje når han oppfører seg.

Har venner som har slitt med veldig aktive barn, som er høgt og lågt. Mange snakka snakka om ADHD, men det viste seg at barnet var understimulert. Det kjeda seg rett og slett. Dei stilte større "krav" til barnet gjennom aktiviteter, dvs. leker, spill og aktiviteter som egentlig var for litt eldre barn. Det gav nye utfordringer for barnet.

Har også venner som har hatt stor hjelp av klistremerke. Barnet valgte seg ut ein større ting det ønska seg, og fekk beskjed om å spara pengene sjølv. Dei har tegna eit tre som skal fylles med klistremerke, og når treet er fullt, får det 100 kr. Så begynner dei på nytt tre. Klistremerkene kommer f.eks. etter det har ryddet rommet sitt, hjelpt til med å dekke bord, hjelpt til i butikken og ikkje tullet seg etc. Og har dagen gått uten tull overhodet, har det også fått klistremerke.

Ellers hadde eg nok tatt ein prat med barnehagen, og høyrt korleis barnet har det der. Her i huset bruker eg mykje: "Kan du gjer det i barnehagen, kan du gjer det heima." Og det virker faktisk.

Skrevet

Du kan få henvisning til BUP fra fastlegen din uten at PPT er involvert.

Ellers er PPT dyktige og besitter mange ressurser. Har selv en meget aktiv gutt, og jeg kom i kontakt med BUP via fastlege, og i ettertid er PPT involvert gjennom barnehagen.

Jeg vil anbefale å benytte de ressursene som er tilgjengelige. Det er mye kompetanse å lære av, mye støtte man kan få. Dessuten er det verdifullt å kunne lufte frustrasjoenr og bekymringer med noen som forstår hva du snakker om.

Lykke til :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...