pusen83 Skrevet 3. mars 2008 #1 Skrevet 3. mars 2008 Jeg er nå lykkelig gravid, men har et lite problem! Vet ikke om det er noe problem i det hele tatt, er jo ikke sikkert at mine arb.givere syntes dette er teit, men vet jo ikke.. Jeg ble ansatt i bedriften i midten av november, og går da fortsatt på prøvetid.. Dette gjør jeg jo frem til midten av mai. Er så usikker på hva jeg skal gjøre... skal jeg si noe før prøvetida går ut.. eller skal jeg håpe på at formen er fin og at magen ikke syntes før etter at prøvetida er gått ut? Føler jo lissom at jeg "lurer" de om jeg ikke sier noe før.. Syntes dette er veldig vanskelig! Er det noe regler om dette er "vanlig"praksis? Trenger noen innspill her jeg jenter!
lin76 Skrevet 3. mars 2008 #2 Skrevet 3. mars 2008 Tja... I følge norsk lov skal ikkje graviditet ha noko å seia for om du får jobb vidare også etter prøvetida. Men i praksis veit ein jo at mange arbeidsgjevarar latar som det er noko anna "feil" med det du gjer eller med deg for at dei skal sleppa å ansetja gravide damer. Så heilt ærleg, om eg var deg, ville eg kryssa fingrane for at formen var fin lengst mogleg, og ikkje sagt noko før eg absolutt måtte. Bare i tilfelle. Eg ville i alle fall ikkje sagt noko før eg var minst tolv veker, sånn at eg visste at det kom til å gå bra. Ingen vits å involvera folk som ikkje treng veta, føler eg - men det er kanskje bare meg... Forstår at du føler lojalitet til arbeidsgjevar og ikkje vil "lura" dei, men viss du lar vera å seia det med ei gong, kan du i alle fall lodda stemninga litt diskret og prøva å finna ut koss du trur dei ville reagera om du sa det før du evt bestemmer deg for å røpa deg. Men forstår godt du syns det er vanskeleg, altså! Eg er i ein liknande situasjon sjølv, kor eg går i stadig fornya, veldig korte (ein mnd av gongen) vikariat. Er 10+5 no, og har ingen planar om å seia noko før eg absolutt må, for eg veit at då kjem dei til å dikta opp ei eller anna tynn historie om at dei "dessverre ikkje treng folk lenger" e.l... Må jo ha inntekt minst seks av dei siste ti månadene før fødsel for å få full foreldrepengeopptjening!
ChellBell - har født! Skrevet 3. mars 2008 #3 Skrevet 3. mars 2008 Jeg hadde garantert ikke sagt noe. Det er som lin76 sier at man har ikke lov til å la en graviditet spille en rolle for fast ansettelse, men du vet aldri hvor sleipe folk kan være når de får høre sånt. Ta vare på deg selv og dine rettigheter først og fremst! Arbeidsgiver takler at sånt skjer. Skjønner det er vanskelig, men hadde det vært en mann som var gravid (!) så VET vi at de aldri hadde sagt noe
pusen83 Skrevet 5. mars 2008 Forfatter #4 Skrevet 5. mars 2008 Hvis jeg ikke sier noe så vil jeg være et sted mellom 15 - 16 fullgåtte uker når prøvetida mi går ut... jeg føler at om jeg ikke sier noe, så lurer jeg de siden jeg er såpass på vei.. syntes dette er sikkelig vanskelig jeg! Har jo enda litt tid på å bestemme meg for hva jeg skal gjøre, men ikke lett!
AO3 Skrevet 5. mars 2008 #5 Skrevet 5. mars 2008 Jeg er i samme situasjon som deg - jeg ble gravid i prøvetiden. Jeg sa fra til sjefen min med en gang. Jeg stoler 100% på henne, og hun har støttet meg veldig og sørget for avlasning når jeg har trengt det. Hun er dessuten veldig medfølende, for hun har vært gjennom det hele noen ganger selv. Jeg kommer ikke til å bli oppsagt uansett, det har de ikke noe grunnlag for å gjøre. Det skal MYE til å ikke få tilbud om fast stilling etter prøvetid i staten. Jeg vet ikke hva slags jobb du har? Er du med i fagforening?
pusen83 Skrevet 5. mars 2008 Forfatter #6 Skrevet 5. mars 2008 Så godt å høre at det er noen som er så positive! Tror kanskje det er litt lettere med kvinnelige sjefer.. men vet jo ikke! Jeg har to manlige sjefer jeg da! Men dagligleder har en liten baby, så kan jo være at han er litt "mykere".. hehe! Jeg jobber som parkeringsvakt, og er ansatt i et komunalt firma og i et privar datterselvskap. Er med i en fagforening som heter delta. Vi har en tillitsvalgt på jobben som er kjempe flink i arbeidet sitt, så vurderer litt å kanskje si det til han først slik at han kan hjelpe meg å beholde jobben,. Ulempa med min jobb er jo at jeg er masse ute å går hele tide, så om ikke formen holder seg så bra som nå så er det jo fare for å bli sykemeldt.. men det er jo også noe man ikke kan vite!
AO3 Skrevet 6. mars 2008 #7 Skrevet 6. mars 2008 Ja, jeg skal til og med få graviditetsklærne til sjefen min! hehe. For min del tror jeg faktisk at jeg hadde fungert bedre i en jobb hvor jeg var mye ute i frisk luft og gikk - jeg blir bedre av kvalmen ute i frisk luft, og verre når jeg sitter inne på kontoret. Men det er jo så forskjellig fra person til person. Lykke til, dette går nok bra! Jeg synes det høres ut som en god idé å snakke med tillitsvalgte først - han vil sikkert berolige deg. Jeg tror det er VELDIG liten sjanse for at du ikke får beholde jobben.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå