Gå til innhold

Dere som har begynt med grøt


velsignet med to

Anbefalte innlegg

Får jeg spørre hvorfor? Ikke for å kritisere eller noe, men jeg lurer bare. Har begynt å tenke litt på det selv, for de siste ukene har det vært så enormt mye spising på natta. Tidligere var det 1-3 ganger fra han sovna rundt 19 til han sto opp 12 timer senere, nå er det hver 2.-3. time. Han begynner jo å bli ganske tung også (var nesten 8 kg på 4-mnd kontrollen), så det er vel naturlig at han trenger mer mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Grunnen til at tulla mi har begynt med grøt er fordi hun fikk rett og slett ikke nok melk av meg. Dessuten så sov hun dårlig på nettene (våknet hver time for mat). Nå spiser hun grøt hver kveld, og nå sover hun fra klokken 19.00 til 06.00 før hun trenger mer mat da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi begynte med velling da gutten vår en uke før han var 4 mnd (han er 5 mnd idag), så gikk vi over til grøt for ca to uker siden.

 

Årsaken til at vi begynte med velling og grøt, var at han var så veldig glupsk på flaska om kvelden, og drakk og drakk, fikk liksom ikke nok. Jeg har gitt han mme i tillegg til å amme pga lite melk, men da han var tre mnd hadde jeg nok melk på dagtid. Valgte uansett å fortsette med flaske med mme/velling om kvelden, og det fungerte veldig fint til han ble så glupsk.

 

Fungerer veldig fint nå syns jeg, tassen elsker grøten, så lenge det er fruktmos/sviskesaft oppå... :-)

Sikkert ingen problemer hvis du velger å gi lillegutt grøt, bare gi litt og litt. Og ps: Risgrøten anbefaler jeg ikke, gutten vår ble hvertfall veldig forstoppet av den, så vi byttet til maisgrøt.

 

Dette ble langt.... hihi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi begynte med smaksprøver av grøt da mini var 4.5 mnd. Da hadde hun i noen uker vært voldsomt sulten om natta. Fra å spise 2 ganger i løpet av 12 timer gikk hun til å spise hver 2.til 3. time. Jeg var rett og slett utslitt. Hun får foreløpig ca halv porsjon og sover faktisk bedre nå.

Vi gir maisgrøt og det liker hun veldig godt. Hun har en egen " nå skal jeg få grøt"-lyd som hun lager bare jeg setter henne i vippestolen.

 

Lykke til med grøten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ååå jeg drømmer om å få sove litt lengre om natta igjen jeg også :) Kanskje jeg skal begynne litt smått? Blir det galt er det jo bare å slutte igjen og vente litt lengre. Han er jo 5 mnd nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynte å gi minsten grøt fordi jeg hadde lyst til å la han få smake. Tenkte først å gi bare smaksporsjon av litt forskjellig grøt, middag og frukt for å venne han til smakene og slik at han lærer seg å spise det. Har nemlig hørt om dem som har fullammet til 6 mnd og fått et barn som ikke vil spise vanlig mat (vet ikke om det har sammenheng med ammingen eller om det samme hadde skjedd ved 4 mnd alder). Så jeg tenkte det var greit å begynne litt tidlig. Men så var det sånn at minsten jo virkelig like grøt! Han hylgriner hvis han ikke får nok! Så da måtte jeg bare gi et fullt måltid. Men det er jo på kvelden når det allikevel har skrumpet inn på melkemengden så det er jo ikke noe problem i så måte.

I tillegg til dette lar jeg han smake middag og brød når han sitter på fanget når jeg/familien spiser. Han tygger virkelig brødet allerede! Og han er veldig ivrig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

vi begynte også for å la han smake. men kan jo også si at han får ca 1dl grøt og så seinere pupp når han legger seg. nå pupper han seg ferdig på under en time, før så kunne det ta 3-4timer med pupp før han var fornøyd og ville sove. så nå er det både for min egen del og han blir fortere og lengre mett. våkner enda om natten og må mat men ikke så ofte som før og trenger ikke så så mye. det er nok bare en vane som går over etterhvert. vi har også gitt litt brød, bare for å smake. han likte det også, så her følges det godt med når det spises. får en liten smakebit innimellom, men ikke av alt og ikke hver dag heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vi prøvde i flere uker, men han ble så urolig av det syns jeg...

så nå 5 mnd får han kun pupp=) spiser hver 4 time, så syns det er OK!

Prøvde når han var rundt 4 mnd..

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

gutten min var sulten hele tiden og sov veldig dårlig om nettene, har ikke hatt melk siden han var 8 uker, så han har fått mme siden da. Begynte smått med grøt da han var 3,5 mnd, nå er han litt over 4 mnd og spiser grøt 2 ganger om dagen og hjemmelaget "middag". Han spiser også knnust banan, fruktglassene for 4 mnd og smakt på de fleste andre galssene for 4 mnd(liker best å lage middagsglass selv, kavring(helsesøsters forslag pga tenner)

Han sover bedre og gulper mye mye mindre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...