klompen-81 ¤over terminr¤ Skrevet 3. mars 2008 #1 Skrevet 3. mars 2008 fikk beskjed om at de nå har skrenket inn oppfølgingen av gravide siden sist jeg var gravid. han trykket ikke på magen min engang.(er 8 +3)Tok bare blod prøve,blodtrykk osv. men det verste var at neste time er ikke før ultralyden. altså i mai. også jordmor i juni. er det blitt vanlig med privat ultralyd????mange som gjør det??? får lissom ikke hørt hjerte lyden på lenge..er det noen der inne lissom??
Kamilla, Daniel&Sanne Skrevet 3. mars 2008 #2 Skrevet 3. mars 2008 Det var rart. Trodde man gikk mye oftere jeg.. Privat ultralyd er visst mer og mer vanlig ettersom jeg hører her inne i hvert fall. Hadde jeg vært deg ville jeg nok bestilt en time så du fikk se og høre før mai:) Hadde ikke klart å vente så lenge selv! Men det er jo meg da;)
lin76 Skrevet 3. mars 2008 #3 Skrevet 3. mars 2008 Eg er førstegongs, så veit ikkje koss ting var før. Men det du opplevde er i alle fall veldig vanleg - kanskje standard no. Kjapp førstetime med blodtrykk og utfylling av skjema i veke 8-12, og så ingen timar hos lege/jordmor før etter ultralyden i veke 17-19, ofte i veke 20. Eg var på min første kontroll i veke 8, og har neste hos legen i veke 20, etter ul i veke 18 ved sjukehuset eg høyrer til. Er nok ein av grunnane til at stadig fleire tar privat ul, ja... Sjølv fekk eg henvisning pga spontanabort tidlegare og redsle i forbindelse med den.
Trulte troll Skrevet 3. mars 2008 #4 Skrevet 3. mars 2008 Dette kan være verd å lese: http://www.babyverden.no/templates/Article____27506.aspx http://www.barnimagen.com/barnimagen_site/innhold/tema/i_m_te_med_helsevesenet/svangerskapskontroller Lykke til videre!
Andreas05 og Gabriel 08 Skrevet 3. mars 2008 #5 Skrevet 3. mars 2008 Det syns jeg var litt rart for, jeg jeg er i uke 11 nå, var hos legen første gang i uke 8. og skal til legen igjen i uke 12. jeg trur jeg satt på kontoret hans i nesten 30 min. tok blodprøver, han kjente på magen. og vi snakket om litt forskjellig rundt graviditet. neste gang i uke 12 skal vi høre hjertelyden. heldig jeg da kanskje..
AO3 Skrevet 3. mars 2008 #6 Skrevet 3. mars 2008 Ja, jeg tror du var heldig... Jeg hadde time i uke 6/7, og skal ikke tilbake før på ordinær UL. Det er over to måneder!!! Legen kjente overhode ikke på magen min, og tok heller ikke blodtrykket. Lyttet bare på lungene i kanskje to sekunder, og hjertet i kanskje tre. Litt merkelig synes nå jeg, jeg har alltid lært at man skal ta seg god tid på akkurat det, men kanskje leger er mindre nøye enn dyrleger LOL alternativt er de så fantastisk flinke at de hører alt superraskt? Selv om de er turnusleger? Hehehe. Nei, fra spøk til alvor. Angående blodtrykket, så vet jeg tilfeldigvis at blodtrykket mitt er fint, for det ble målt uka før, men det vet IKKE legen... Tok blodprøver, som helsesekretærene klarte å fucke opp, så jeg måtte tilbake to uker senere for å ta nye... Leverte også urinprøve, men fikk beskjed om at det var bare "hvis jeg ville". :/ Jeg har hatt mye UVI-trøbbel tidligere, så det tror jeg absolutt at jeg vil, du!
Mrs.HvorErNøkleneMine? Skrevet 3. mars 2008 #7 Skrevet 3. mars 2008 hmm. høres ut som om jeg skal være veldig fornøyd med min lege da. Jeg var der kjempe lenge og fikk masse informasjon ang graviditet og kjente på magen å alt.. Men han sa at de hadde innskrenket kontrollene så egentli skulle eg ikke på kontroll til han igjen før etter UL i uke 18. Og min første legetime var i uke 5/6, men legen sa at han ikke brydde seg om de nye reglene og bestilte ny time til meg til 31 mars, 5 uker etter første kontroll.. Jeg er veldig fornøyd med min lege iallefall..
ChellBell - har født! Skrevet 3. mars 2008 #8 Skrevet 3. mars 2008 hm... så kjipt! Sist jeg var gravid så var det inn å høre på hjertelyden flere ganger og så innvendig UL og utvendig UL på sykehuset.. Jeg var på kontroll "hele" tiden følte jeg. Jeg har førstegangskontroll neste uke. Er da 9 uker... hvis jeg ikke får komme til lege før uke 17 så bestiller jeg time til privat UL med en gang!
snuppa84(:) Skrevet 3. mars 2008 #9 Skrevet 3. mars 2008 hei hei jenter. jeg var på første legetime når jeg var ca 4 uker på vei, så 8 uker og skal dit om 3 uker igenn. tokk blodtykk og alle tester men har ikke kjent på magen min. har fått ul i mai da er jeg ca 17 uker. dette er mitt første barn så har ikke peiling på hvor jeg skal bestille privat ul henner. er 9+4 uker. men ellers kjempe fornøyd m legen min.
2 gutter og 1 jente Skrevet 4. mars 2008 #10 Skrevet 4. mars 2008 ohh...saapass... jeg var til legen en gang i ca uke 7 og en gang i ca uke 8 (dette var ment som en time da, men maatte tilbake pga at jeg ikke veit naar jeg hadde siste mens) han gav meg ny time igjen om 4 uker, og sa jeg skulle til jordmor i ca uke 16 foer UL i uke 18. jeg syns jo dette var kjempeoppfoelging jeg.... mulig det er fordi jeg faar 2 noksaa tette (blir 17 maaneder melleom dem) eller fordi at jeg gikk veeeeldig over tiden sist og ble igangsatt. aner ikke. har ikke bedt om det, og ble direkte overaska over hyppigheten, men jeg klager ikke altsaa, syns det er godt aa bli fulgt tett opp da.
gege Skrevet 4. mars 2008 #11 Skrevet 4. mars 2008 Eg ble og veldi skuffa.. Følte eg visste meir en hu som va legen min bare av å lese på bim. Hu spurte ikkje en gang om eg tok folsyre tabletter.. Eg bestillte privat ul i som eg skal ha 10+5.. Er nå 6+5.. Klare ikkje venta lenger en d før eg vett någe ...
helhalhalo Skrevet 4. mars 2008 #12 Skrevet 4. mars 2008 Sist jeg var gravid så var oppfølgingen også redusert i forhold til tidligere år. Det brøy ikke legen min seg om og satte meg opp hver 4. uke I dag ringte jeg JM og der er det utrolig etter boka og husker fra sist at hun mente jeg hadde for ofte oppfølging (Legen min ga meg oppfølging hever 4. uke selv om jeg sa jeg skulle til JM så det kom litt i tillegg) Jeg fikk uansett beskjed i dag om at det var vanlig med kontroll hver 4. uke og annen hver gang lege / jm Dette høres jo mye mer ut enn det dere har opplevd. Ja jeg får se når jeg har vært hos legen
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå