Funny1 venter nr 2 Skrevet 3. mars 2008 #1 Skrevet 3. mars 2008 Legen fant ut att jeg har fått svangerskapsforgiftning, ringte ned til føden, og fikk time hos de torsdag,syntes det var så lenge til jeg.... Noen som vet hva jeg må igjenom der? Jeg har ingen peiling, er førstegangs, og vet ikke helt hva jeg går til...
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2008 #2 Skrevet 3. mars 2008 Kan desverre ikke hjelpe deg,men kan jeg få spørre om hvordan du/legen fant ut at du hadde det?..merket du det selv?(er helt grønn på området)
Funny1 venter nr 2 Skrevet 3. mars 2008 Forfatter #3 Skrevet 3. mars 2008 -Vondt i hodet -vektøkning pga plutselig mye vann i kroppen -høyt blodtrykk -og så var det noe med urinen, protein og eggehite tror jeg det var.. Er litt grønn selv også............................
Kosemamma´n Skrevet 3. mars 2008 #4 Skrevet 3. mars 2008 Jøss... syntes det hørtes lenge ut, men kanskje det kommer an på grad av blodtrykk, vann etc, evt hvor langt du er i svangerskapet? Ring og hør med de hvis du føler deg utrygg! En venninne av meg fikk påvist sist onsdag. Ble mor fredag, nøyaktig 2 mnd før termin! Lykke til
Lille Lu Skrevet 3. mars 2008 #5 Skrevet 3. mars 2008 Det kommer nok helt an på hvor langt du har kommet og hvilke verdier du hadde. Siden du først skal dit på torsdag vil jeg tro du ikke har høye verdier ennå verken når det gjelder protein i urinen eller blodtrykk. Det som skjer på fødeavdelingen er at de tar en ultralyd for å se på størrelsen på barnet ift forventninger ift alder, samt at de ser på navlestrengen for å måle næringsgjennomstrømmingen. I tillegg tar det noen blodprøver av deg - og disse undersøkelsene vil avgjøre videre forløp. Dersom barnet har det bra skjer ikke noe annet enn at du blir fulgt opp tett fremover. Jeg fikk påvist sv.forgiftning i uke 34 og ble innlagt samme dag. 2 dager etter var barnet født. Håper du ikke blir skremt - det trenger ikke gå slik med deg. Det er store variasjoner - alt avhenger av hvor langt dette har gått. Jeg hadde høyt blodtrykk et par ukers tid før det kom protein i urinen. I Norge er det god oppfølging og kontroll av dette, og det oppdages såpass tidlig i sykdomsprosessen så det er sjelden dette medfører alvorlige problemer. Lykke til.
Funny1 venter nr 2 Skrevet 3. mars 2008 Forfatter #6 Skrevet 3. mars 2008 Tusen takk for svar!! Er kommet til uke 38 + 4 blodtrykket var i dag på 140/94. forrige uke var bt 125/80
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2008 #7 Skrevet 3. mars 2008 Jeg fikk påvist svangerskapsforgiftning i første svangerskap i uke 32.. jeg gikk fint i 4 uker før barnet ble tatt med keisersnitt... Så jeg gikk tydeligvis ganske lenge.. Men så lenge prøvene ikke er urovekkende for legene så har barnet det bra i magen. Jeg er under konstant oppfølgning i dette svangerskapet.... Så prøv å slapp av og spør legen din når du lurer på noe.. og ring heller føden en gang for mye hvis du føler deg uvel... Det er lov..
Funny1 venter nr 2 Skrevet 3. mars 2008 Forfatter #8 Skrevet 3. mars 2008 Skal prøve å slappe av,men liker ikke ordet svangerskapsforgiftning... Men det skal gå bra )
Labambie Skrevet 3. mars 2008 #9 Skrevet 3. mars 2008 Hei hei! Det viktigste når du har fått påvist svangerskapsforgiftning er at du får oppfølging. Den dagen jeg ble lagt inn hadde jeg +3 på urinen, +3 på ødemer og bt på 113/200.. Og da ble jeg igangsatt,men sykdommen min utviklet seg videre til eklampsi. Dette rammer kun 1 av 2000, så sjansen for det er liten da. Men det er derfor de passer på. Og du har kommet så langt,at det ikke er noen fare for at barnet kommer for tidlig. Jeg ble til slutt forløst med katastrofesnitt da jeg hadde 2 uker og 6 dager igjen til termin. Men bare pass på deg selv, og ikke nøl med å oppsøke føden om formen blir dårligere! For det kan være meget alvorlig. Foreløpig har du bare å slappe av og å gjøre minst mulig. Ønsker deg masse lykke til!
Lille Lu Skrevet 4. mars 2008 #10 Skrevet 4. mars 2008 Kan ikke få sagt det ofte nok - ring føden hvis du blir uvel på noen slags måte. Ikke vent til torsdag. Det er en skummel sykdom der ting kan endre seg raskt. Jeg hadde heldigvis en lege som sa dette til meg, at jeg skulle heller ringe 10 ganger for mye enn 1 gang for lite. Hvis jeg var usikker skulle jeg overlate vurderingene til dem. Jeg hadde vært hos legen og alt var tilsynelatende greit (høyt blodtrykk men stabilt) og skulle ikke til ny kontroll før etter 5 dager. Men etter jeg hadde vært hos legen ble jeg småkvalm og uvel - og det varte hele dagen. Om kvelden ringte jeg føden, og de tok meg inn for kontroll. Da var plutselig blodtrykket mye høyere og jeg ble lagt inn med en gang.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå