Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var på bading med en venninne og hennes to barn, en gutt på 5 år og en jente på 3 år. Hadde selv med mine gutter på 5 år og 3 år. Vi koste oss mye, men hun jenten var ekstremt sutrete og det er ikke første gang jeg reagerer på henne. Veldig sånn syte stemme og gråter for "ingenting". Uansett, vi to venninner har et befriende åpent forhold hvor vi kan si det meste uten å vøre redd for å tråkke den andre på tærene. Så da vi stod i dusjen etterpå og jeg nettopp hadde fortalt om at guttene mine var ganske sure dagen før fordi de hadde sovet dårlig natten i forkant og det var bra vi hadde gått i dag i stede for nå hadde de sovet godt og var normalt blide igjen, så begynt ehun å sutre for en'te gang på den timen vi hadde vært der. Jeg spør venninnen min om hun (jenten) kanskje har sovet dårlig i natt, men venninnen min svarer bare lett "nei egentlig ikke, hun er bare sånn, hun er jo jente hun vet du,de er slik". Ble litt paff av svaret. og tenkte litt over det og det stemmer forsåvidt at andre småjenter jeg kjenner er ganske mye sutrete de også. Er det virkelig slik da? At småjenter generelt er veldig sutrete? Skulle jo ikke tro kjønn hadde noe å si her, men kanksje det har det likevel? I så fall er det nok en god grunn til at jeg bare har fått gutter for sutring er noe av det værste jeg vet, hehe... Hadde klikket jeg med en sånn sutrende småjente ;-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg har en 3åring som er egentlig er en solståle, men kan sutre for de minste ting....

Skrevet

Tuppa sutrer ikke spesielt mye nei :) selvfølgelig kan hun sutre litt innimellom, men stort sett er hun blid som en sol.

Skrevet

Ja altså, mener jo ikke at de er sur hele tiden, men suterer fort og for alt mulig. Hun er jo også en kjempesøt og skønn unge osm smiler masse og er mye blid, men hun suterer bare så utrolig lett for for så utrolig mye og det mente venninnenmin bare var typisk for å være jente.

Skrevet

Jeg tror det beror mye på holdningene til foreldrene og samfunnet, jeg!

Jenter skal være jenter og gutter skal være gutter. Vi jar jo satt de i bås allerede fra de kom ut av mors liv. "big boys don't cry -mentaliteten".

Skrevet

Tror kanskje heller det er typisk for unger som dulles mye med jeg da. Om det er gutt eller jente altså, men så har vel jenter en tendens til å bli mer dullet med, gutter skal jo være tøffe. Blir vel hengt av likestillingspolitiet her inne, men jeg tror tross alle gode forsetter fra blivende foreldre: en jente er søt og trenger trøst, en gutt er tøff og får prøve en gang til om han faller. Dermed ender man kanskje opp med litt flere sutrete småjenter enn smågutter.

Skrevet

Eg har begge kjønn, og jenta er desidert meir furten og sutrete enn guten. ikkje heile tida men blir det lett om ting går litt i mot.

Skrevet

Er mitt inntrykk også - glad jeg har gutter :-)

Sutring er det mest irriterende...

Skrevet

De er nok ofte litt mer "pysete" ofte enn gutter.. Men, for å si det slik, de som har med seg barna sine på skolen hos oss, er de med jenter. De sitter så pent og stusler\farger\leker og er helt musestille under forelesningene, ofte en hel dag. DET tar jeg av meg hatten for..

Sett dette gjentatte ganger. Tviler på at det hadde vært slik om alle med gutter hadde tatt med seg de, hi hi:-)

 

Noen som har prøvd på det, og de løper og herjer vilt rundt omkring, mye mer brutale. Så det er vel fordeler og ulemper ved alt.

Skrevet

Jeg lurer på av og til om foreldrene gjør ungene sutrete jeg. Var på lekeland for en uke siden der det var 2 mammaer med hver sin datter, den ene ungen falt og herregud for noe dulling og dalling det var med den jentungen. Hun skrek i sikkert en halv time for noe jeg vil kalle en bagatell. Og de offet og bar seg ille for bare en filleting. Det er greit det er lov til å gråte men sånn som de to damene holdt på så kunne en nesten tro det var noe alvorlig på gang liksom. Og hver gang de sa uff og stakkars deg tok ungen til å grine enda mer.

 

Jeg tror alle barn sutrer litt av og til noen mer enn andre.

Skrevet

Er 99.9% sikker på at det er oppdragelsen som gjør det og ikke kjønn! Og ubevist så forskjelsbehandler voksen gutter og jenter.

 

Nyfødd barn griner:

 

guttebaby: "Næmen er du sint lille venn? Så tøff en liten gutt!"

jentebaby: " Dakar lite venne, er su så sulten dakkar?"

 

 

Skrevet

Eldste jenta vår er sutrete, forferdelig irriterende! Yngste er ikke det.. Har nok endel med personlighet å gjøre.

Skrevet

Jobber i bhg. og det sutres ....både av gutter og jenter, ser ikke noe forskjell på det.

Har selv tre jenter, og de er forskjellig de og!!

Skrevet

Jenta mi er stort sett sutrete når hun har sovet for lite eller reagerer på dårlig stemning. Vil si det er lite sutring sånn ellers. Men vi har vært veldig på det der med at man ikke trenger å grine for "ingenting" - selvsagt får hun trøst hvis hun slår seg eller verden slår seg vrang, men ikke i en evighet; prøver da heller å få tankene hennes over på noe annet. Og den fikk jeg i fleisen i dag da en gutt i bhg løp i full fart ut av porten som faren hans holdt åpen og så så han ikke at den ene "slåen" på porten stakk ut og løp dermed med pannebrasken rett i den og landa på ryggen.. jeg sier noe sånt som (til datteren min) "uff, nå slo han seg skikkelig stakkar", hvorpå snupp repliserer "men det går bra, mamma" :o)

Skrevet

Tror det har mer med både personlighet og ikke minst hvordan barnet blir møtt av den voksne, som er avgjørende for om du får en sutrende unge, og ikke kjønn.

 

Særlig der hvor foreldrene er veldig "dullete" av seg og lager kjempenummer av om ungen såvidt slår seg, eller blir passet på hele tiden og ikke får prøve seg nok på egenhånd fordi den voksne blir altfor overivrig i sin beskyttelse.....

 

Har møtt både sutrete gutter og jenter, jeg iallfall.

Skrevet

Har to nieser, hu ene er veldig sutrete. Så sutrete at jeg sku øsnke jeg kunne ta hu et tak noen ganger... Neida. Men virkelig ille å være i nærheten noen ganger. Mens hu andre er bare vanlig...

Men jeg kommer ikke til å godta sånn furting av min jente... Mammaen til hun niesen som furter snakker jo ikke til henne...

Skrevet

Hun vårres er litt sutrete til tider og det er forferdelig irriterende. Men vi jobber med det og det skal bort for det er det verste jeg vet! Hun dulles ikke med altså så det kan ikke være det. Men hun har en meget sterk vilje og er sta som et esel. Men jeg kjenner gutter som er sutrete og jeg altså så jeg tror det har mer med personligheten å gjøre.

Skrevet

Hvor i alle dager har du det fra? Den kommentaren til gutt har jeg ALDRI hørt før, og både jeg og alle mine venner har gutter.

Kan forøvrig nevne at minsten er er myyyye mer sutrete og klengete enn storesøster som stort sett har klart seg selv helt fra hun var baby. Fikk ikke mye kos fra henne gitt..!

Skrevet

Eg trur, er ganske sikker på, at unger flest er som folk flest - forskjellige.

Noken sutrer meir enn andre, uansett om dei er jenter eller gutter-damer eller menn. Det kjeme meir an på personlighet enn på kjønn.

 

Min sønn sutrer innimellom, om han er trassig, trøtt, svolten, eller berre kjeder seg.

 

Det er valig at unger sutrer avogtil, og som sagt - noken meir enn andre.

Skrevet

Det blir vel en selvoppfyllende profeti vil jeg tro. Tydelig at den moren mener at sånn er jenter og da blir jo jenta sånn.... Jeg kan ikke fordra sutring. Greit, er man lei seg, sliten, har vondt osv, så gråt gjerne, bli sint, ras mot verden, men sutring det er ikke greit i min bok. Begge mine har vist tendenser, men de fortsetter ikke med det i lengden når det ikke gir noen resultater. Yngste kan finne på å sutre noe forferdelig med pappan sin og han duller og steller etter alle kunstens regler når hun setter igang, så forstår henne godt jeg ;-)

 

Jobber også i barnehage og ser ingen kjønsforskjell her, men derimot ser jeg klar sammenheng i hvordan foreldrene møter barn som sutrer og hvor mye de sutrer...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...