Gå til innhold

Fødselsvekt på ungene.. Mors kosthold og "drittslenging"..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Rett som det er, så hører man jo kommentarer som går på ungenes fødselsvekt.. Forrige min veide 3435g og var 51cm lang, og gang på gang kommer kommentarene om at hun var "liten" eller "sped" osv..

Samtidig får jeg spørsmål om jeg ikke hadde lyst på søtsaker i forrige svangerskap, eller om jeg trente veldig mye..

Nå er jeg selv i største laget, og mannen er ikke akkurat syltynn han heller, men ganske normal.. Det som på en måte "frustrerer meg", er at folk konstant småstikker når det gjelder kosthold og størrelse på ungen ved fødsel. Det gjelder "heldigvis" ikke bare kommentarer til meg, men det betyr jo ikke at jeg ikke hører dem og får tankene til å vandre..

Er det "allmenn" oppfatning at unger som veier over 4000g er store fordi mor ikke har klart å styre apetitten sin? Er barn som veier over 4kg ved fødsel dermed "mindre perfekte"?

Jeg kjenner nesten litt på at jeg "gruer meg" i tilfelle jenta som kommer nå er større enn storesøster var, og jeg dermed får kommentarene vinklet til negative i forbindelse med at hun er stor, og ikke de kommentarer på at folk er overrasket over at hun evt. er "liten"...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

vet du, det er litt interessant det du skriver. Fordi jeg deltar i Stork prosjektet på Riksen, hvor de forsøker å finne ut hvorfor det fødes så mange barn over 4kg (ca 20% av alle babyer) og hvordan man skal forhindre det. informasjonen derfra er at noen babyer bare er store. selv veide jeg 4.3kg ved fødsel. men i dag er det en økning som er urovekkende, ikke bare for barnet sin skyld, men for stakkars mor. Vi er jo egentlig ikke skapt til å føde så store barn. de forsøker å identifisere risikofaktorene til å føde store barn, slik at man kan sette inn tilltak.

Forløpig så vet man jo ikke hvorfor. men teorien er nettopp kostholdet til mamma.

jeg tenker vel at så lenge en selv vet at man spiser riktig og bra, så kan folk få tenke det man vil.

Alle babyer er perfekte;)

Skrevet

I min familie får vi veldig store barn. Min mor hadde en fødselsvekt på rundt 5 kg. (noe som var veldig uvanlig i 1952, før begrepet "sukkerunge"), min søster og jeg var nesten 5 kg da vi ble født, min nevø var over 5,5 kg og jeg har fått estimert babyen til ca 4,5 kg 6 dager før termin. Årsaken er visstnok genetisk og min søster fikk beskjed om at det kunne komme av at vi kvinnene i familien hadde svært "gode morkaker". Vi har overhodet ikke noe overvekt i familien og jeg kan ikke påstå at jeg har spist spesielt mye eller usunt under svangerskapet.

Så det kan være mange årsaker til høy fødselsvekt, ikke bare at moe har spist japp til frokost i 9 mnd. :)

Skrevet

Det er interessant dette.

Jeg venter også et stort barn, 4.3 - 4.4kg trolig. Jeg har spist sunt og trent 2-3 ganger i uka i svangerskapet. Spist normalt med snop tror jeg.

Har ei venninne som fikk en på 4.6 nå, og hun er kanskje det sunneste mennesket jeg vet om...

Gruer meg også litt til kommentarene, men vet at jeg har levd "etter boka" de siste 9 mnd, så at barnet er stort må ha med at det trives å gjøre.

Jeg er ganske så liten selv, men jeg var også over 4 da jeg var født.

Kan være vi har supermorkaker i familien som lar det strømme ekstra masse næring gjennom til babyene:-)

Skrevet

Jeg har aldri vært så sunn som da jeg gikk med nr. fire. Spiste masse frukt og grønt, og holdt meg unna slikkerier etc. Gikk ned i vekt de 7 første mnd, og det jeg la på meg etterpå var mest vann. Likevel var lillefrøkna godt over 4 kg da hun ble født tre uker før termin.

Må innrømme at jeg ikke har vært like sunn denne gang. Har rett som det er lyst på sjokolade eller is, men har så langt heldigvis ikke lagt på meg mer enn 2 kg (er 25+4).

Jeg har hatt en følelse av at enkelte tenker at hvis barnet veier mindre enn 3 kg, så er det mors feil det også. Da har hun ikke fått i seg nok vitaminer etc, eller hun har bevisst slanket seg.

Tror nok heller at det er et tegn i tiden at babyene blir større.

Skrevet

Min gutt nr 2 var 5250 gr og 57 cm lang......jeg synes han var verdens vakreste...men ble så irritert over alle kommentarer....som...Å herregud...det er jo en ferdig konfirmant du har fått...åååå så svær...osv...men de sa det etter at de fikk vite hvor stor han egentlig var...for han var så ikke rund ut fordi vekten var godt fordelt på de 57 cm...

Jeg la på meg 15 kg under det svangerskapet....og etter en uke var 13 kg borte...så det var mest vann i kroppen. Jeg spiste bare sunn mat og gikk ofte turer.

Denne gangen får jeg ks om 10 dager, men vet at barnet blir ca 5 kg v fødsel....og det 15 dager før termin.

Jeg har bare lagt på meg 8 kg....denne siste mnd har jeg ikke lagt på meg noenting....har ikke så mye plass til mat..

Så jeg tror ikke at alle som får store barn har spist usunt gjennom hele svangerskapet, det er nok andre årsaker til det. Jeg har fått sv.diabetes, og da får man store barn..

Håper jeg ikke får så mange kommentarer om at lille babyen min er stor eller svær....for det er ikke moromt å høre...men uansett vil jeg nok bli verdens lykkeligste mamma:-)

Skrevet

det er ganske tragisk at det er blitt så mye fokus på dette.. kjenner selv eg nesten er litt redd for å få et stort barn pga dette snakket om sukkerbarn osv.. men på mannen sin side har nesten alle vært store altså godt over 4 kg og opp mot 5 kg så er litt innstilt på at det kanskje kommer en stor gutt, men uansett så kommer nok eg til å syns han er liten og verdens vakreste :) så får alle andre egentlig bare syns hva de vil og tenke hva de vil.. trur ikke eg er noe unormal i kosten..

Skrevet

Jeg blir også av og til paff over alle de ting folk kan slenge ut av seg i forbindelse med svangerskap eller fødsel. Virker av og til som om noen syns alt er greit da.

Jeg har fått helt gjennomsnittlige barn (ene 3800, andre 3500), så har ikke fått så mange kommentarer på det, men jeg har hver gang fått veldig stor mage, fordi begge har ligget veldig på utsiden, så selv om jeg ikke har gått opp fryktelig mye (første gang 10 kg, andre gang 7 kg) så har jeg fått de merkeligste kommentarer pga vekta. Fire måneder før termin sist så fikk jeg kommentarer av typen "nå ser det ut som om du sprekker snart!" og "hvis du må gå gravid lenger nå så kommer du vel til å føde en rekordstor baby!" Kjempemorsomt å høre, og veeeldig lett å le naturlig og late som om man ikke tar seg nær av det.

Og det er da vel ingenting man tar seg mer nær av enn når det gjelder disse små som betyr så uendelig mye for oss, og som er det mest perfekte vi har sett!

Skrevet

Sist jeg var gravid maste både lege og jordmor mye om at "dette blir nok en stor unge" ,og de tippet rundt 4 kg, minst. Begrunnelsen var at jeg og mannen min er store (jeg veide rundt 90 kg da jeg ble gravid, og er 1.73 høy, mannen min er ikke spesielt tykk, men 1.90 ca.) Synes det var en veldig rar begrunnelse... Trodde det soms pilte litt inn var vår fødselsvekt da vi ble født, og den kunne jo ikke de vite ved å se på oss nå i voksen alder.

Jeg spiste masse usunn mat og snop, men følte på meg at babyen ikke kom til å bli så stor som de sa. Og det stemte, den var bare 3452 gram.

Denne gangen snakker jordmor om at jeg har så stor mage, og at denne babyen nok blir større enn den første. Jaja, de tok jo grundig feil da, så jeg regner ikke med h*n blir så mye større jeg. ;-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...