Gå til innhold

DIABETES!!!!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg har diabetes 1 og har hatt det i snart to år. Fikk det en mnd før jeg ble gravid med nr 1.

når man har diabetes er det lett for at barnet kan bli veldig stort. men vår første var bare 3340 g da han ble født. men jenten som kommer nå har de målt til å bli over 4000 g.synes det er litt stort jeg om jeg skal føde normalt.

siste tiden har jeg hatt veldig dårlig verdier i blodsukkeret, det har lagt mellom 8-14 nesten hele tiden.

det jeg nå lurer på er: kan barnet nå få komplikasjoner/missdanelser så sent i svangerskapet (er i uke29) eller er det bare heeelt i start av svangerskapet det er veldig viktig å ha normale blodsukkerverdier?

er så redd for noen missdannelser...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har også diabetes og er 30 uker på vei. Når man blir gravid bør man holde et blodsukker under 7 i gjennomsnitt HbAc. Dette for at barnet ikke skal legge på seg for mye og bli stort. Det er ikke skadelig for barnet med lave verdier, men høue verdier kan gi misdannelser eller gjøre svangerskapet komplisert. Min indremedesiner sier at ved høye verdier vil barnet kunne ta skade. de vet antagelig ikke nok til å kunne gi konkrete svar på hva som lkan skje. Ved mitt forrige svangerskap for 9 år siden hadde jeg en HbAc på rundt 7 og min datter ble forløst ved keisersnitt i uke 34 da jeg hadde svangerskapsforgiftning. Hun veide da 3104 og var 50 cm lang. Hun hadde nok blitt ganske stor hadde jeg gått tiden ut. Denne gang ligger lillegutt over| alle kurver på helsekortet og tror nok at det kan komme til å skje ting her før antatt termin i midten av mai.

Når blodsukkeret ditt ligger fra 8 til 14 kan det nesten virke som om du tar altfor lite insulin, både til måltid og om natten/dagen. Snakk med din indremedisiner og få en skikkelig gjennomgang av dette.

Lykke til med den lille.

Skrevet

Sjekk "kompliserte" svangerskap til venstre her.

Kanskje du finner nyttig info?

Skrevet

må bare spørre ....

misdannelser?, hvilke misdannelser kan barnet utvikle?

Har ikka diabetes, men ligger på grensen til svangerskapsdiabetes, og er redd for hva dette kan gjøre med barnet.

forsøkt å søke litt på nettet men finner ikke så mye om det

Skrevet

takk for svar, men lurer også på hvilke misdannelser det er snakk om..

hba1c ligger rundt 6.5 så det er jo ikke så gale...men føler ikke jeg har heeelt kontroll...

Hørte også at man legger på seg mye av å ta mye insulin. stemmer dette?

Hilsen HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...