emil070706*kom*140706 Skrevet 3. mars 2008 #1 Skrevet 3. mars 2008 jeg har i dag testet meg for noe som heter leidel mutasjon , (blodpropp sykdom).. siden mamma har det og fått blodpropp.. ' nestegang jeg blir gravis kan jeg forvente ekstra oppfølgin eller ikke ?? isåfall hva??
ariadne Skrevet 3. mars 2008 #3 Skrevet 3. mars 2008 Det stemmer at Leidenmutasjon gir en viss øking i risiko for blodpropp. Hvis det viser seg at du har faktor V Leiden-mutasjon arvet fra begge av foreldrene dine, vil du nok få hyppigere oppfølging i svangerskapet. Du bør fortelle legen din om dette ved første kontroll, (gjerne før det også) hvis det ikke er fastlegen din som har rekvirert testen da? Så vidt jeg vet er det vanlig å få blodfortynnende (f.eks AlbyE) for å sette ned risikoen for blodpropp i svangerskapet. I tillegg har du sikkert fått vite at kombinasjon røyking og Leiden gir ennå litt høyere risiko.
emil070706*kom*140706 Skrevet 3. mars 2008 Forfatter #4 Skrevet 3. mars 2008 takk takk .. ja det er fastlegen som har sendt testen så han vet om det.. men blofortynnende vil ikke ha noe og si for barnet??
Morcheeba Skrevet 3. mars 2008 #5 Skrevet 3. mars 2008 Du må bruke heparinsprøyter hver dag, det er ikke farlig:)
ariadne Skrevet 3. mars 2008 #6 Skrevet 3. mars 2008 Det vil i så fall bli dosert og fulgt opp med hensyn til at du er gravid, dvs ved svært lav dose for å motvirke risiko for blodpropp i morkake. Uansett vil dette være noe legen din vil diskutere med deg før oppstart av evt behandling. Og det er altså bare hvis du har arvet Leidenmutasjon fra begge foreldrene dine at du vil ha økt blodpropprisiko. Lykke til med svar på testen : )
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå