Gå til innhold

hund og slikking

Anbefalte innlegg

Skrevet

har en hund vi, og når han er glad i oss viser han det med å slikke oss med tunga si. Ikke alltid så deilig, men det er hans måte å vise kjærlighet på...

Men når barnet kommer, og vi forhåpentligvis får han til å ikke bli sjalu- men glad i barnet... skal vi la han slikke på et nyfødt barn?? I hodet til hundet blir det jo litt feil om vi sier nei og tar han vekk, for han vil jo bare vise kjærlighet! Noen som har erfaringer?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er ikke spesielt begrestrert for slikking, noe hunden min har lært seg... Hvis han slikker (dvs når vi fikk han), gikk jeg enten fra han, og gav han oppmerksomhet igjen 10 sek etterpå, eller avledet han slik at vi gjorde noe annet... Så lenge du ikke snakker hardt til hunden eller gir hunden noe annet ubehag er det ingen problemer med å lære hunden en annen måte å "vise kjærlighet på". Vår legger panna og snuta langs med brystet på meg, og "borrer seg inn" og koser... -dette er en ting han KUN gjør på meg og sambo (selvom han er hypersosial).

DU har helt rett i at det blir helt feil om dere begynner å si nei hvis han gjør dette på baby'n.... Men det hørest jo ikke ut som du liker det heller, så hvorfor ikke trene det bort nå før baby'n kommer?

Skrevet

hei..

vi har en dobberman/border colllie som også er glad i slikking..

vi begrenser det så mye vi kan, men syns egentlig det er litt søtt når jeg ber henne "gi mor et kyss" og hun slikker meg raskt over munnen..

når gutten vår kommer vil jeg la hunden både snuse og slikke han, slik at hun blir kjent med han.. men det finnes selvfølgelig begrensninger..

er ikke snakk om at hunden skal ligge å slikke han i 5 minutter ligsom..

men sånn litt av og til bryr meg/oss ingenting..

er mer redd for at hunden skal se gutten som en trussel, og vil derfor la hunden ha så mye/lite kontakt med barnet hun selv vil..

er ikke redd for bakterier å slikt, da hunder har veldig ren munn..

Skrevet

Slikking er jo en hunds måte å fortelle at den er gald i vedkommende og at denne personen er sjefen. Såp det blir ikke helt riktig å nekte den det. Men selv hadde jeg begrenset det til hvilken områder den får slikke. At ansikt er forbudt, men at kanskje armer og ben er greit.

Skrevet

Når en hund skal vise underdanighet og kjærliget ovenfor sin mor (tispa) slikker den henne i munnviken.'

Dette overfører de til oss mennesker, hvis jeg fks sier litt hardt "nei" til hunden min, så svarer hun med og slikke meg ved munnen.

Dette er rett og slett og måte og si at " greit du er sjefen, og jeg er glad i deg"

Jeg kommer absolutt til og la hunden slikke litt på babyen og snuse osv.. ingenting er jo bedre enn at hunden annerkjenner barnet som "sjef".

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...