Gå til innhold

Hva er høy CRP på små barn


Mayken

Anbefalte innlegg

Vi var hos legen forrige tirsdag, og fikk antibiotika begge 2, mot streptokokker i halsen.

Legen sa at snuppa hadde litt førhøyet CRP og at hun derfor skulle få medisiner. Hører med til historien at hun har vært myyyyye syk siste mnd, mye snørr, hoste og feber opp mot 40, men CRP under 8 så legen har ment at det bare er et virus.

 

Var på legevakten i går, fordi hun hadde høy feber igjen hele helgen.

Men han ville ikke plage henne med å ta en CRP da jeg ike visste hva den forrige var, vi hadde da ikke noe sammenligningsgrunnlag sa han.

Ringte derfor legekontoret i dag for å høre hva CRP'n hadde vært.

 

Den hadde vært på 74.

Er dette virkelig LITT forhøyet??

Er det stor forskjell på voksne og barn der eller?

 

Jeg hadde crp på 40 her for en stund siden, og var helt utslått.

Synes så absolutt ikke at 74 er lite, hva mener dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi var på legevakten i går og Knerten hadde 89, men det var høyt sa de.

Kanskje leger ser forskjellig på det???

Han har forøvrig en bakterieinfeksjon (bronkitt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke helt hvordan det er, men når tassen her var 3 dager hadde han en CRP på 58 eller noe (husker ikke nøyaktig) + gulsot. Da var han såpass slapp at han ikke orket å suge på puppen og fikk melk av kopp. Gikk på en antibiotika kur i 10 dager og så var han helt frisk :)

 

På samme tid fikk jeg brystinfeksjon og hadde en CRP på over 200. Følte meg ikke helt på topp da nei ;)

 

Når vi fikk vite at CRPen skal ligge under 7 og at sønnen vår hadde rundt 60 trodde vi at han var døden nær! De informerte ikke om hva som er "middels", høyt og altfor høyt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke nok kunnskap til å svare deg direkte på hovedspørsmålet ditt, men vesla her i huset hadde halsbetennelse for litt siden. Da var hun skikkelig utslått, nesten 41 i feber. Crp'en hennes var da på 70.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant litt mer informasjon til deg på lommelegen:

 

Virusinfeksjoner: CRP er ofte normal eller bare litt forhøyet tidlig i en virusinfeksjon. Etter 3-6 dager er CRP mellom 20 og 50 vanlig. Enkelte virus kan likevel føre til enda høyere CRP-verdier.

 

Bakterieinfeksjoner: CRP kan stige til over 50 i begynnelsen av en bakterieinfeksjon. Etter noen dager faller verdien igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe av det samme som vi har hatt her da.

Men Ina har forsåvidt vært i grei form, tåler feber bra.

Men vært en del slapp og trøtt, sovet mye mer enn ellers.

Ikke spist like mye som før, og gråter mye på natta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En crp på over 70 er ikke LITT forhøyet bare, men en del. Gutten min hadde crp på 68 da han hadde lungebetennelse, og var da veldig dårlig. Fikk penicillin, og han ble bedre etter et døgn.

 

Jeg mener at dere burde fått penicillin med en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vesla mi hadde CRP på nesten 200 da hun var 11 mndr.

 

Det var nyrebekkenbetennelse. Så jeg synes 74 er lite :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det legene på barneavd sa nå når lille var så syk var at CRP på unger 80 kunne tyde på virus eller tilbakegang i en evt infeksjon. Alt over 160 skulle behandles med AB/ penicillin..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

74 er jo ikke voldsomt høyt, men heller ikke lite. Eldste min har vært kjempedårlig et par ganger med crp rundt der, og har helt klart trengt antibiotika.

 

Så, om den er på 74, så er det jo ikke farlig høyt, men heller en indikasjon på at det sansynligvis må antibiotika til.

 

200 er høyt, ja :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi fikk medisiner med en gan hun hadde forhøyet crp.

Hadde crp på under 8 alle de andre gangene vi var hos legen.

Men denne gangen var den plutselig da på 74 og vi fikk abboticin.

Har gått på det snart i en uke, men i følge lege på legevakten var halsen fortsatt litt rød.

Vi får vel bare se det an.

 

Jeg hadde 137 i crp da jeg ble lagt inn på sykehus for å fjerne blindtarmen for noen år siden.

Synes derfor 74 på ei på 15 mnd er høyt jeg da, når det er snakk om en halsinfeksjon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Crp er jo et mål på hvor kraftig infeksjonen er..... Min eldste hadde rett under 200 i crp da han 14 dager gammel fikk meningitt. At crp'en stiger tyder på at immunforsvaret er aktivert, og den synker raskt ettersom infeksjonen bedres.

 

Synes ikke 74 er veldig høyt, men crp'en er forhøyet ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gutten min har "sprengt" målerutstyret på legekontoret nesten hver gang han har vært syk. Det måler kun til 160. Eneste gangen den er tynnet ut så de kan se hvor mye over 160 den var, så lå han på 208.

Så det er ikke noen krise å ha 74. Min hadde 64 på forrige sjekk, og da var både jeg og legen fornøyde og fikk ikke penicillin denne gangen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...