6Ymamma Skrevet 3. mars 2008 #1 Skrevet 3. mars 2008 Ikke sikkert det kommer så mange svar da, men jeg prøver! Jeg har ei bowertispe på snart 5år hun heter Sasha og ei Golden labratiner tispe på snart 2år. (50% labrador, 25% dalamantiner 25% golden retriver) Holder på å trener lydighet med de nå, å når det blir vår og litt tørrere på plenen vår så blir det litt agility=) Skal ikke på noe konkurranse, men synes det er gøy å holde på. Jeg har et problem med de å det er at de skal varsle for hver eneste minste ting de hører. Er det noen som har tips til å få det vekk så skriv de ned til meg=)
Gjest Skrevet 3. mars 2008 #2 Skrevet 3. mars 2008 jeg tok vann i flaske (f.eks. fra jif eller lignende) og hver gang han bjeffet så sprayet jeg på han .. virker kanskje litt drastisk men det hjalp litt da selv om han fortsatt bjeffer om det ringer på
6Ymamma Skrevet 3. mars 2008 Forfatter #3 Skrevet 3. mars 2008 Hmm... hvorfor har jeg ikke tenkt på det før? Jeg gjorde det med boxertispa for å få henne til å slutte å grave i hagen, funka som bare det:D Hvilken hund har du da?
Gjest Skrevet 3. mars 2008 #4 Skrevet 3. mars 2008 jeg har en hund på 6 år som er blanding av border collie og buhund..
Konsulent surrehue+3 med tut Skrevet 3. mars 2008 #5 Skrevet 3. mars 2008 Siden du tydeligvis trener hundene en del, har du tenkt på klikker trening? Ofte kan det være vanskelig å plukke av bjeffing når de er to, fordi når den ene varsler, gjør den andre automatisk, de er jo flokk dyr. Hundene skal ikke ha oppmerksomhet når de bjeffer, men når de ikke bjeffer. Bruk godbit og klikker og få noen til å ringe på. Det bruker ikke ta lang tid før hundene skjønner at klikk=godbit, og etter en stund bør de bry seg mer og godbit og ros, enn at noen ringer på eller gjør andre ting som hundene reagerer på. Det eneste som funker er trening og atter trening. Har selv en storpuddel gutt på 3 år som drev med varsling når det ringte på, men klarte og omvende han med klikker trening, godbiter og ros.
6Ymamma Skrevet 3. mars 2008 Forfatter #6 Skrevet 3. mars 2008 Ja,,,,jeg har tenkt på det med klikker...Men hvordan skal det gjøres rett da når det er 2 hunder liksom? Den ene bjeffer og andre ikke gjør det, så må man klikke på den hunden som ikke bjeffer å så tror den hunden som bjeffer at det er lov å bjeffe,,,Blir det ikke litt kaos?
Arb.ledig husmor Skrevet 3. mars 2008 #7 Skrevet 3. mars 2008 Vi har en blandingstispe (border collie, buhund og husky). Ho heite Shira og er 5-6 år... Ho e verdens snilleste hund, og storkoser seg sammen med snuppa vår. Bjeffer ALDRI...
Konsulent surrehue+3 med tut Skrevet 3. mars 2008 #8 Skrevet 3. mars 2008 Du må trene de hver for seg. Trodde begge bjeffet, jeg. Er det bare den ene, så trener du den hunden. Uansett så bør de trenes hver for seg på klikker trening, fordi responsen skal være så kjapp på det hunden gjør rett.
trønderbærta :) Skrevet 3. mars 2008 #9 Skrevet 3. mars 2008 hvordan skal man venne AV klikker da? kan jo ikke sitte klar med klikker hele dagen lang. har selv en storpuddel på snart 3 år. trener han en til to ganger i uka sammen med andre hunder. da går det på søk, apport,rundering, budføring og vanlig gå-sitt-dekk.
Konsulent surrehue+3 med tut Skrevet 3. mars 2008 #10 Skrevet 3. mars 2008 Klikkertrening brukes aktivt i begynnelsen fordi det er en positiv forsterkning, etterhvert bruker man klikker mindre og mindre, samme gjelder gobit. Hele opplegget går jo på at hunden etterhvert ikke skal vite når godbiten kommer, da vil den jo alltid være ivrig på og gjennomføre trening. Jeg bruker ikke klikker på hunden min lengre, da han har lært ved positiv forsterkning hva som er ok og ikke. Godbiter får han av og til ved trening. Nå ligger jo storpuddel som nr 2 over de mest intelligente hunderasene, så de er jo rimelig lettlærte, de tar ting utrolig fort. Dette gjelder ikke alle raser.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå