Gå til innhold

Er barna deres kresne?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Storebror på 3,5 år har alltid vært alt spisende, men det siste halvåret har det bare blitt verre og verre. I går toppet det seg med at han ville ikke spise pølse på fotballkamp, han likte bare sånne pølser vi har hjemme. Selv om han får være med å lage maten nekter han å smake. Det er ett spetakkel uten like ved matbordet :-/

Hva skal vi gjøre? Slik kan det ikke fortsette :-(

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Halla vennen!!!! Leeeenge siden!

Hehehehe;D Må le av S ser han for meg. Pølse på kamp er ikke godt nok. Har sånne turer vi og med B men det er nok mest trass! faen ta den trassen1 er dritt lei:-(

Skrevet

Nei, men i perioder er det mye "nei liker ikke". På nrk2 har det gått en dokumentareserie om mat, og de forsket på barn og kresenhet. Der sa de at gruppepress fungerte (barn som ikke liker noe spiste det når en populær barnestjerne gjorde det eller om alle andre spiste det) og avtaler med foreldrene om smaking. Akkurat pølser er vel greit om de ikke spiser ute, men jeg tenker på sunne ting. Det tok mellom 7-10 ganger med smaking før et barn begynte å like maten (introduksjon). Det var en svært lav prosent som var supersmakere (barn med smaksløker med stor tetthet) og minst 80% av matvanene var betinget av miljøet.

Ikke meningen å forelelse om dette, men for meg oppmuntret det meg fordi vi hadde en gutt som plutselig ikke likte maten. Han måtte smake hver gang, og så laget vi smoothies etter maten (tykk slik den ligner is med masse frossen banan og frukt i) som en indirekte belønning for at de smakte på alt. Etter en stund kom vi over kneiken, men regner med at vi opplever det fere ganger.

Minsten her liker ikke godt kokte grønnsaker, vi lager derfor ofte råkost og grønnsakstaver som et kompromiss/tillegg. Etter de har smakt maten er alternativet en brødskive, ikke annen rett, og vi prøver ikke å gå i "felle" med barnevennlig mat som ofte ikke er særlig bra ernæringsmessig.

Skrevet

Minste på 15 mnd spiser alt, og 4-åringen spiser også det meste. Men, har nok blitt mer kresen det siste halve året. Det tror jeg har noe med alderen å gjøre.

Men, vi har som en regel at han skal smake. Ingen får gå fra bordet før de har smakt.

Og hvis vi sier at søstera liker det kjempegodt, så liker ofte eldstemann det alikevel ;-)

Skrevet

He, he....vi setter ofte barna litt opp mot hverandre. Minsten spiser nesten alltid maten om storebror gjør det, eller om nevøen på 18 mnd. gaffler i seg maten. Litt vittig:)

Skrevet

Nei, egentlig ikke, men på en annen måte jo.

Gutten vår liker det meste. Suragurker, sardiner, sursild, oliven, ansjos, alle mulige grønnsaker og fisk sklir ned.

Men, han går fort lei "kjedelig mat" som potetmos, agurk og andre ting "uten" smak.

Han liker det men det er "kjedelig", men han må spise litt.

Vi forsøker å lære han at det er forskjell på å ikke like og å ikke ha lyst på.

Om det er noe han ikke har så lyst på så får han la være å forsyne seg med mye av det, om han forsyner seg med det må han jo også spise litt av det.

Han er ikke så glad i kjøtt da, spiser til nød litt hvitt kjøtt, men aldri mørkt kjøtt.

Jo, også liker han ikke rå tomater, det er det eneste stort sett.

Forsøkt premiering for å få han inn på riktig spor?

Skrevet

Ja, det er han...og mini på 7 mnd er også det - hun vil helst bare ha mm....

Skrevet

Nei heldigvis ikke. De er stort sett altetende. :o)

Syns det høres litt ut som en maktkamp fra hannes side, en kamp han ikke burde vinne. ;o)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...