Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

På ultralydskjemaet mitt står det "placenta anterior" som jeg forstår betyr at morkaka ligger i "front" (altså ikke et problem!) Jeg har lest at i de fleste tilfeller hvor morkaken ligger foran livmoråpningen (placenta praevia) i uke 18-20, vil den flytte seg oppover i løpet av svangerskapet og derfor kan de aller fleste føde normalt. Men kan morkaken også flytte seg nedover, slik at den senere blir liggende foran livmoråpningen?

Jeg har lest at et typisk tegn på at morkaken ligger foran livmoråpningen er blødninger etter uke 30. Jeg har den siste tiden opplevd tre små blødninger (stoppet med en gang, men vann i do var rødt i forbindelse med toalettbesøk).

Er dette et tegn på at noe er galt? Må sies at jeg har opplevd det i forbindelse med trening. Når det er så små blødninger er det gjerne ikke noe å bekymre seg for?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei

Jeg hadde placenta praevia (forliggende morkake). var på kontroll forrige uke og den hadde trekt seg vekk til akkurat på kanten av åpningen så jeg kan føde normalt. Har spurt 2 JM om den kunne komme i veien igjen, men det gjør den ikke. De sa at morkaka aldri "detter ned" til åpningen igjen. SÅ det tror jeg ikke er noe problem. Når det gjelder blødningene dine hadde jeg villet tatt kontakt med sykehus/JM og hørt med de. Du sier at toalettet blir rødt, kan det komme fra urinen din kanskje?

Lykke til :)

Skrevet

hmm jeg trodde anterior betydde at morkaken ikke lå som beskyttelse foran jeg...

altså at den ligger over liksom...

Skrevet

hehe men så fant jeg dette :

Placenta: Morkake

Placenta anterior: Morkaken ligger på fremre livmorvegg

Placenta posterior: Morkaken ligger på bakre vegg

Placenta praevia: Foranliggende morkake (dekker livmorhalsen/"utgangen")

hmm stemmer dette?

Skrevet

Slik har jeg også forstått det. Har du placenta anterior ligger morkaken foran "på magen", slik at den feks demper spark. Dette gjør at man kjenner tegn til liv senere enn ellers.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...