Anonym bruker Skrevet 3. mars 2008 #1 Skrevet 3. mars 2008 da har jeg fått time til ultralyd, 16 april. Men samboeren min har lyst og ta med seg dattra si på 4 år med på timen om hun er her hos oss da.. hva tenker dere andre om det og ta med seg barn på UL??
Theni Skrevet 3. mars 2008 #2 Skrevet 3. mars 2008 I papirene vi fikk i posten sammen med inkallelsen til UL stod det at det ikke var anbefalt å ha med seg barn. Regner med at det kan være i tilfelle noe skulle være galt, at man da har nok med seg selv og ikke bør ha et barn på slep. Eller så har de opplevd at små barn har forstyrret fælt og vært mye i veien. Hvis det ikke stod noe om det i papirene du fikk kan du jo ta en telefon og høre hva som er vanlig der du skal?
L@boline Skrevet 3. mars 2008 #3 Skrevet 3. mars 2008 Generelt så anbefales det ikke å ta med barn på ultralyd. Hvis det skulle være noe så kan det være greit at foreldrene får vite det uten at det er barn til stede. Et så lite barn har heller ikke så mye utbytte av det. I papirene fra Ullevål så frarådes det i alle fall å ta med barn på ultralyd.
Mary Poppins Skrevet 3. mars 2008 #4 Skrevet 3. mars 2008 Det er ikke anbefalt på Rikshospitalet i hvertfall, det står i brosjyren at de ikke vil ha barn tilstede. Det er vel alltid en teoretisk mulighet for at de finner noe galt, og da skal informere og ta seg av dere voksne, henvise videre osv. Det er vel så traumatisk at de ikke ønsker at barn skal oppleve det, eller måtte ta seg av et barn i tillegg. Samt de har veldig mye utstyr og stasj på undersøkelsesrommet, og vil vel ikke ha fireåringer løpende rundt mens foreldrene er opptatt av magen
300804 Skrevet 3. mars 2008 #5 Skrevet 3. mars 2008 Vi har hatt med sønnen vår på 3, 5 år to ganger på ultralyd. Det var ingen problem. Fikk beskjed at han måtte sitte musestille, ellers måtte han gå ut. Han var så snill!! syntes det var kjempe stas å få se lillebroren sin på skjermen. Vet ikke om han forstod helt, men jeg angrer ikke. Men skjønner godt at det ikke anbefales med tanke på om noe er galt. Hva med å gå alene første gang, og dersom alt (forhåpentligvis) er slik det skal, så kan dere jo gå privat og la henne få være med? Tror barn har godt av å få se, og delta i prosessen...
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2008 #6 Skrevet 3. mars 2008 Har nettopp vært på ul med nr 3, og ville aldri tatt med meg noen andre enn pappaen. 1 En fireåring skjønner ikke så mye av ultralydbildene. Man kan ikke se så godt at det er en baby i magen. 2 Dersom det skulle være noe galt med babyen, er det ikke så ålreit å måtte ta hensyn til en fireåring i tillegg. 3 Dersom fireåringen blir ukonsentrert og lei, må pappa ut på gangen med ungen, og da får ikke han noe glede av ultralyden heller. Ring og spør om det er greit for jordmor før dere eventuelt tar henne med. Ta heller en 3D UL siden, så kan hun se bilder og film derfra - noe som er mye mer virkelig enn en vanlig UL på sykehuset.
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2008 #7 Skrevet 3. mars 2008 flott og se hva andre tenker.. sto ikke noe i innkallelsen iallefall, men har sendt hendvendelse per e-post og spurt om dette. skjønner veldig godt at det ikke er anbefalt, men tror det er vanskelig for min samboer og skjønne.. tror kanskje ikke det skulle vært noe problem for henne og sitte i ro, men er veldig redd at hannes fokus skal bli veldig mye henne og veldig lite om babyen i magen. også er det jo såklart om det skjer noe da :-( huff.. syns det er vanskelig dette her jeg..
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2008 #8 Skrevet 3. mars 2008 Da synes jeg faktisk at du skal si det til ham. At du ikke vil at datteren skal være med, fordi du vil at dere to skal ha fokus på den nye babyen sammen. Storesøster kan se på bildet fra ultralyden når dere kommer hjem. Kjipt å si fra, men noen ganger er det bedre enn at DU skal ha det kjipt fordi du egentlig ikke vil at hun skal være med. Men kan du slå i bordet med at sykehuset sier nei til søsken, så er jo saken grei,
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2008 #9 Skrevet 3. mars 2008 har sagt det til ham, men skal snakke med ham om det når han kommer hjem igjenn.. han er ikke hjemme nå skjønner dere. ordner seg nokk :-)
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2008 #10 Skrevet 3. mars 2008 det er ikke anbefalt, fordi det på denne undersøkelsen ofte avdekkes om barnet har en eller annen sykdom eller misdannelse. det kan være vanskelig for vordende foreldre å takle.... jeg er så heldig å bli fulgt opp hyppig på sykehuset og har tatt flere UL før den "vanlige", så vi vurderer å ta med storebror, men er ikke sikre ennå. det er oxo mulig på mange sykehus å bestille en spes 3D UL i tillegg, som jeg tror en må betale for.... det kan altså være en mulighet for storesøsken til å være med på en UL uten at de store overraskelsene kommer.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå