Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå er det så lenge siden noen har spurt, så nå har jeg glemt svaret og derfor drister jeg meg til å spørre. Føler meg så grågusten etter denne asfaltvinteren her i Oslo –  tror sannelig jeg føler meg som den støvete asfalten selv – at jeg plutselig tenkte at det var en knasende god idé å gjøre noe med hårfargen. Men så var det jo dette med leieboeren i magen, og da er spørsmålet: Er det en knasende god idé? Eller er det død og fordervelse for alle involverte om man farger, striper eller bleker håret? Er det som å låse seg inn i bensintanken for noen timer eller vil vi komme fra det med livet i behold OM jeg skulle kjenne at jeg ikke orker å være støvete asfalt en måned til?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg farget håret for noen dager siden, tenkte det ble siste sjans før den lille kommer til. Bedre nå enn når den er ute tenkte jeg..Men det er disse kjemikalene da..Jeg kan ikke skjønne hvilken skade det kan ta at jeg har litt i håret, annet enn at jeg puster inn en forferdelig lukt i noen minutter mens det er ferskt da..

Men mulig man ikke helst ikke skal gjøre det!? Jeg har farget det jevnlig i svangerskapet, og den lille har det nå bare bra så..

Skrevet

Jeg har farget håret og stripet det under "hele" svangerskapet, men jeg har gjort det hos frisør da:) Mye på grunn av at håret forandrer seg under svangerskapet, er ikke sikkert det reagerer likt på farging som det gjorde tidligere, åsså har de bedre luftesystem der, slik at en ikke puster inn all den "giften" :) Så jeg holder meg til frisøren når jeg er gravid, men vet også om mange som farger håret sitt hjemme, men da må man nok være ekstra oppmerksom med det med lufting og slikt:)

Sikkert litt forvirrende svar, men jeg farger håret mitt med "god" samvittighet:))

Skrevet

Frisøren min følte meg litt grå og ville gjerne farge håret mitt. Jeg hadde ikke penger til det akkurat da, og spurte også om det var trygt. Hun mente det var ok, men hvis jeg var redd, kunne jeg bruke naturlig farge. Henna og sånn. Snakke med en frisør, du.

Skrevet

Du får jo også kjøpt hårfarge uten amoniakk :) funker fett og du slipper de "væreste" kjemikaliene :) men tror ikke det er stor effekt på babyen inni magen vis du farger håret en gang i løpet av svangerskapet eller to :)

Skrevet

OK, får svare igjen som jeg ahr gjort fire ganger før;) : leste i siste nr av Gravid at man bør unngå hårfarger med et stoff som heter Resorcinol. Dette er veldig vanlig i hårfarge (har nå funnet ut at "min" hårfarge inneholder dette så jeg går med en fæl ettervekst og leter etter noe tryggere til jeg får lønn..). Dette stoffet står på EUs liste over dokumenteret hormonforstyrrende effekter. Og det er jo ikke bare i håret man har fargen, det sitter jo faktisk i hodebunnen, rett på huden og trekker dermed inn i blodbanen og kan føres videre til fosteret.

Jeg vet ikke hvor stor effekt en slik farging (eller 8-9 i et svangerskap) evt kan ha, men for meg er det viktig å føle meg trygg og ha god samvittighet overfor barnet (hva hvis h*n har hormonelle forstyrrelser som oppdages når h*n prøver å få barn en gang- og så er det min hårfarging som KAN ha skylden, det vil jeg ikke ha på samvittigheten!). Men opp til hver enkelt!

Skrevet

jeg skal farge håret mitt idag, har kjøpt hårfargen hos min frisør :o)

har ikke farget det siden begynnelsen av desember å ser ikke ut....

har farget håret mange ganger i løpet av svangerskapet

Skrevet

ja ja, bare dere ser bra ut på håret så........ herregud.....

har du vært inne på forbrukerrådet eller grønn hverdag sine sider? mulig de har testet ut noe og kan gi en mere kvalifisert veiledning.

Skrevet

Slutt å tull anonym! Hadde det vært så farlig så hadde jo alle frisører vært sykemeldt med en gang de ble gravide. Noe som selvfølgelig ikke er tilfellet!!

Skrevet

jeg er frisør og gravid har aldri hørt at det er farlig og farge/str eller gjøre noe med håret... er jo ikke no enn gjør hver dag så bare kos dere jenter er jo farlig og pusse tennene også snart vel:/

Skrevet

Eg har spurt opp til fleire jordmødre og frisøra om det der før eg turte satse på hårfarging, og eg fikk klarsignal me alle sammen. Med dagens ventilasjon va det ingen problem sa dei...treng ikkje akkurat sitte i et potte tett rom å gjere det då. Som sagt over her og, frisører som er gravide farga vel hår dagleig gjennom det meste av svangerskapet. Farg håret og føl deg vel du.:)

Skrevet

Ser ikke ut til at folk her begriper at frisører og jordmødre ikke er de som sitter med størst kjemikaliekunnskap, dessverre! Som nevnt over har forskere funnet ut at Resorcinol er farlig å få i kontakt med hud da det kan trekke inn i blodet. Da spiller ikke ventilasjon noen særlig stor rolle.... At frisører farger hår daglig er i tillegg et dårlig argument, siden de bruker hansker og ikke får denne fargen direkte på huden!!! Men- som ei over sa: Sjekk nettsidene til Grønn hverdag el lignende organisasjoner ja, de vet om sundere alternativer!

Skrevet

Tusen takk for svar, alle sammen :-D Og spesielt til dere som svarte hyggelig, og det var jo så godt som alle - HURRA! - og ikke så det som nødvendig å si kjipe ting for å lage dårlig stemning, kverrulere eller gud-vet-hva som av og til er hensikten med kommentarer her på disse sidene.

Synes det var og er utrolig godt å tenkte på noe annet enn at jeg er rugekasse innimellom og da var det veldig godt med kommentarer om noe så hverdagslig som hår.

Skrevet

jeg har farget etterveksten hos frisør hver andre mnd helt fra starten. Helt ufarlig sier nå han.

Bruker lysfarging og ikke bleking, men vet ikke om det har noe å si!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...