Kris. Skrevet 3. mars 2008 #1 Skrevet 3. mars 2008 Vi har en jente som fyller 1 år i mars. Hun har hatt kolikk i over 6 måneder og når det begynte å rette seg gikk vi over på enorme søvn problemer. Hun har kunnet våkne vært 20 min hele natten, men det det har rettet seg noe.Problemet er at hun våkner mange ganger og holder det gående i flere timer fremdeles. Vi får aldri mere enn ca. 3 timers søvn totalt og slik har vi hatt det i over 6 måneder nå. Jeg er i ferd med å møte " veggen". mannen min er i borte i 6 dager av gangen og hjemme i 4-5 dager så det meste faller på meg. I tillegg har jeg en sønn på 3 år som har begynt å våkne av hennes skriking på natta enda han ligger 2 etg under oss. Vi ble henvist til noen søvn spesialister , midtimellom.no. synes ikke de virker som de er midt i mellom, de burde heller hete "i andre enden "spørr du meg. Trodde de skulle være litt imellom ferber og den myke metoden. De ville vi skulle ligge inne hos henne hver natt når hun våknet, jeg sa jeg ikke klarte å sove med hene i sengen men de synes det var supert når mannen min ville det, Jeg spurte om hvordan hun ville reagere når jeg ikke gjorde den samme servicen, da svarte de at det venner hun seg til. At pappa gjør sånn og mamma gjør sånn. Synes det har blitt enda værre etter dette. Tror barn har gått av å ha samme rutiner hver natt. Noen som har noen gode råd? eller kjenner til disse to damene i midtimellom? Føler vi er i ferd med å lage mange uvaner for henne nå som vi kommer til å slite med i en evighet. Jeg har ikke lyst til å venne et barn til å måtte sove sammen noen hele tiden. Har aldri hatt problemer med 3 åringen før nå, han har sovet som en stein og sover alltid alene i egen seng, Skal på 1 års kontroll i morgen og tror jeg kommer til å be om sove medisin til henne, jeg føler vi har prøvd alt og det går på den syvende måneden. Pratet med en psykolog i går som også forslo dette, kanskje det hadde hold med en uke og at søvn mønsteret hennes ble bedre da... får sikkert mange reaksjoner på dette nå, men dette går på helse løs for oss nå. Gode råd tas imot med takk.. Hilsen en helt utslitt mamma
Lekamøia Skrevet 3. mars 2008 #3 Skrevet 3. mars 2008 Skule ønsker jeg ahdde magisk gode råd til deg, men det har jeg ikke. Skjønner godt at du er sliten. Men her er noen tanker: - Ikke sammenlign henne med sønnen din. Det hjelper ikke De er to ulike barn med ulike behov. - En venninne av meg har opplevd noe av det samme som deg. De prøvde sovemedisin, men det hjalp bare et par netter. Det som hjalp der i huset var fotsoneterapi. - Ikke lett, men jeg ville ha prøvd å finne årsaken til problemet. Hva er det som gjør at hun våkner og ikke får sove igjen? Har hun vondt noe sted, drømmer hun vonde drømmer, er hun utrygg osv. Bruk helsestasjon og lege til å hjelpe deg. - Kan du gjøre noe med søvnmønsteret på dagen som kan hjelpe på søvnmønsteret på natta? - Hvis du føler at det stedet du har søkt hjelp gir råd du ikke tror på, synes jeg du skal søke hjelp et annet sted. - Hvis du ikke ønsker at hun skal ligge i deres seng, kan du ligge på madrass på gulvet på hennes rom i en overgangsfase? Ikke som en endelig løsning, men for å være sikker på at hun føler seg trygg. Da kan pappan sove inne hos henne når han er hjemme.Hvis det hjelper kan du venne henne sakte av med det etter en stund. - Sørg for at du får litt tid for deg selv når pappan er hjemme, sånn at du kan lade batteriene litt før neste periode alene.
Kris. Skrevet 3. mars 2008 Forfatter #4 Skrevet 3. mars 2008 Takk for svar. Tror kanskje henne har kommet inn i ett litt galt mønster. Hun var redd for et par måneder siden etter at hun lå inne med RS virus i en uke. Føler overhode ikke at henner redd nå. Hun er glad og fornøyd når henner er våken på natta og klapper kake søte med hendene. Hun begynner å grine når vi setter grenser for henne å legger henne ned.. hun vil opp! Prøver ikke sammenligne barna mine, men jeg tror vi kan lage uvaner for barna våre. Hadde største mann vært vant til å sove i sengen med oss tror jeg han hadde blitt vant med det og kommet av seg selv. Han har ikke vært vant med det så han sover godt i sin egen seng. Dette gjør at vi alle sover bedre. Er liv redd for måtte han et barn i sengen fast hver natt, hun sovner dessuten sjelden der med en gang. Jeg har en alvorlig nakkeskade som gjør at at jeg snur meg ofte som igjen gjør at barna våkner eller at jeg ikke tørr å røre på meg. Det er ikke bra for noen.
Sivalur Skrevet 3. mars 2008 #5 Skrevet 3. mars 2008 Hvis det virker som hun bare har lagt seg til en uvane med å våkne på natten, uten at noe egentlig plager henne så ville jeg kanskje prøvd sove Karin.. www.sovekarin.no. Koster penger, men det er jo mange som sier at det er verdt det. Hvis du skal ta ks om to dager så må du være ufattelig sliten også?? På tide å få orden på 1 åringen før det kommer en ny baby (hvis du altså er gravid nå da, ser sånn ut på nicket ditt. ) Hvis du vil prøve mer selv, så er det vel det å klare å ikke gi noen oppmerksomhet på natten. Null opmmerksomhet = kjedelig å være våken = bedre å sove. Men det er gjerne ikke så lett å gjennomføre alene - der kommer sove karin inn i bildet. Lykke til.
Kris. Skrevet 3. mars 2008 Forfatter #6 Skrevet 3. mars 2008 Nei da, ingen keisersnitt her. Får ikke endret nicket mitt det er grålagt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå