Anonym bruker Skrevet 3. mars 2008 #1 Skrevet 3. mars 2008 hvorfor er det så mange som får OS av alenemødrene her inne. Er det virkelig så mange som ikke kan jobbe? Vær gjerne anonym og ærlig. - Er det noen som ikke gidder å jobbe, som synes OS er en grei ting å ta imot siden man da vil klare seg helt fint. Kanskje også være hjemme med barna lenger enn man ellers hadde kunnet? - kjenner minst to, som helst ikke vil jobbe!!! Også er det selvfølgelig dere som ikke kan jobbe pga sykdom, studier osv osv...Forstår at dere får og tar i mot. Med god grunn:) Bare lurer egentllig. synes det er overtall av OS og stønadsmottakere her inne.
Karine *på tjukka!! ;) Skrevet 3. mars 2008 #2 Skrevet 3. mars 2008 Jeg kan ikke svare for andre enn meg selv, men jeg mottar OS osv da jeg går på skole... Fikk barn som 19 åring. Hadde fullført vgs, man hadde ingen utdannelse til å gå ut i jobb... Stønadene som finnes til alenemødre i min situasjon er kjempe bra, og gir oss muligheten til å ta utdannelse selv om vi er alene med barn. Synes det er trist at noen sitter og tar imot OS uten ambisjoner om å komme seg ut i arbeid igjen. Til syvende og sist er det jo værst for de da, for etter 3 år får man jo ikke stønadene mer og da må de ut i jobb.. Kjipt om de ikke har fått seg en utdannelse innen den tid...
Gjest Skrevet 3. mars 2008 #3 Skrevet 3. mars 2008 Personlig er jeg en gammal røy iforhold til mange av mødrene her inne.Men mange av 80-talls barna har jo hatt en lettvint oppvekst og velger kanskje lettvinte løsninger???(Slvfølgelig unntak)
Gjest Skrevet 3. mars 2008 #4 Skrevet 3. mars 2008 får os i en overgangs periode hvor jeg studerer og jobber. studerer for å kunne få bedre jobber, men jobber også ved siden av da jeg synes det å gå fulltid på skole er for kjedelig og samtidig hater å motta stønader i alle retninger. liker å klare meg selv. har heldigvis fått meg fast jobb fra mai og får også samboer da, så innen ett år er gått fra mai så er jeg helt uten de vanlige stønadene jeg fikk som alenemor. synes det forresten har vært en fin ordning å få når jeg har vært alene med snupp, men kunne aldri funnet på å sitte hjemme og ikke gjort noe de første 3 årene av hennes liv. men heldigvis er vi alle forskjellige
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2008 #5 Skrevet 3. mars 2008 Jeg er vel en av de eldste her inne:) Jeg har barn med handicap, og er av den grunn uten mulighet til å jobbe. Full OS har vært og er fortsatt min inntekt etter snart 15 år. Dette er den lønnen jeg får av staten for å ta vare på barn med handicap selv, og slik spare staten for millioner, om de hadde hatt det ansvaret. Omsorgslønn er ikke lett å få, og i alle fall ikke å få nok til å leve av. Har du barn med handicap, så kan du ha rett på OS til barnet er 18 år i visse tilfeller, nemlig. Og godt er det, for det gjør det mulig for barn med handicap å bo hjemme:) Husk også på at mange har jobber, men tjener "lite nok" til å ha litt OS i tillegg:)
Leeloo76 Skrevet 3. mars 2008 #6 Skrevet 3. mars 2008 Jeg hadde aldri trodd jeg skulle bli gående på OS i tre år. Jeg flyttet tilbake til hjemplassen rett før fødselen (vært alene fra dag en) og tok ut OS i permisjonstiden fordi jeg ikke hadde så mye i fødselspenger og skulle pusse opp leilighet. Da jeg fikk barnehageplass (4 mnd. etter planen) begynte jeg å søke jobber, men fant ingen (eller, kom på noen intervjuer, men det er 50-80 søkere på den type jobb jeg er ute etter, tydeligvis alltid noen som er bedre). Er av den grusomme typen som ikke tar "hva som helst", jeg flytter heller på meg framfor å ha en jobb jeg ikke trives i. Nå, etter 2 år på OS, flytter vi til Oslo, men jeg regner med å bli gående på OS ut perioden da det er lange køer for barnehageplass. Jeg kan på en måte skjønne de som benytter seg av hele OS perioden om de klarer seg greit økonomisk, men synes det er litt skummelt for de som tilsynelatende ikke har noen plan for hva de skal gjøre den dagen pengene tar slutt. Lurt å ta en eller annen utdannelse slik at det ikke ser ut som man "har sittet på baken" i 3 år. Finnes jo både nettstudier og studier med samling noen ganger i året. Jeg har brukt tiden på å pusse opp leiligheten, og sitter igjen med en god årslønn som gevinst, så helt bortkastet har det jo ikke vært.
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2008 #7 Skrevet 3. mars 2008 jeg har ikke full OS men har så liten inntekt at jeg får OS i tillegg!!
Gjest Skrevet 3. mars 2008 #8 Skrevet 3. mars 2008 Jeg er i fødselspermisjon og mottar os, til høsten skal jeg begynne på skolen og fortsatt motta OS. Jeg regner med at jeg tar den imot mens jeg går på skole/ til jeg evt får samboer. Men gleder meg til å komme meg i jobb og tjene "ekte" penger.
Groosalugg Skrevet 3. mars 2008 #9 Skrevet 3. mars 2008 Jeg får os fordi jeg er student. Men er det så mange som ikke orker å jobbe da? Man får jo ikke os uten at man er under utdanning eller i jobb, hvertfall ikke om barnet er over 3år.
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2008 #10 Skrevet 3. mars 2008 mottar ikke os fordi jeg tjener akkurat over grensa. Får ikke forskudd på bidrag heller av samme grunn, barnefar utnytter dette for å "straffe"meg om jeg ikke går med på alt han sier ved endring av samvær i siste liten, "lån" av barneutstyr ( seng etc) bidrag etc !!
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 3. mars 2008 #11 Skrevet 3. mars 2008 om jeg husker tallene riktig så er det ca 33000 som går på overganstønad her til lands. 1/4 del av alle barn har skilte foreldre. jeg vet ikke hvor mange barn det er men det er en ganske liten % av alenmødre som får overgangstønad. at noen velger og være hjemme er jo en selvfølgelighet. men alenemødre ofte brukt til og få til mer likestilling. fordi alenemødre må førsørge familien og derfor jobber ofte mer en andre. (sto noe i den duren i en stortingsmelling jeg leste en gang) hvor mange av de 33000 går på skole? hvor mange er hjemme med små barn? ikke vet jeg. men jeg syns ikke dette er tall som vitener om at alenemødre er late og ikke vil jobbe på noe vis. personlig studerer jeg 150% og har derfor overgansstønad.
jet trip Skrevet 3. mars 2008 #12 Skrevet 3. mars 2008 Jeg ønsket ikke at Mini måtte i bhg på heltid fra han va 11 mnd. Det er grunnen at jeg jobber 50% som sykepleier og er resten av tiden hjemme med barnet. Og motar da redusert OS. Heldig meg og Mini at slik ordning finnes ellers hadde jeg ikke sjanse til å være hjemme. Detter er midlertidig løsning og planen er å trappe opp jobbing til 80% fra høsten av. Og må si at jeg føler meg ikke i det hele tatt lat. Har jobbet langt over 100% i 10 år. Og er ikke så veldig arbeidsledig nå heller så jeg faktisk føler at jeg har tjent disse pengene.
mammatil2 nydelige jenter <3 Skrevet 3. mars 2008 #13 Skrevet 3. mars 2008 njææ, det er vel begrenset da-- hvor lenge man får OS. Mange benytter seg av denne sjansen og jobber mindre... Jeg derimot , har såpass stort huslån etter at jeg kjøpte ut eksen at jeg jobber 100%. Får ca 1000 FØR skatt i OS. jeg er forøvrig barn av 80-tallet.. Var det så enkelt å vokse opp da? husker nå konsekvenser av jappetiden jeg da men. Ja ja, er vel kanskje mange som ikke jobber. Men før eller senere må man det. ! Og mange benytter muligheten til å få seg en skikkelig utdannelse så de kan trygge den økonomiske framtiden til seg selv og sine barn. Kaster man bort denne muligheten, er man bare dum. For øvrig jobber de fleste alenemødrene jeg kjenner i ca 80 % stilling.
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2008 #14 Skrevet 3. mars 2008 jeg får os,men har egentlig aldri sagt noe om det her inne da:pMen jeg er evig takknemmelig for at jeg har den muligheten å få det,for da har jeg råd til å få meg høyere utdannelse så jeg kan få jobb og forsørge barnet mitt:DHar ikke kjempelyst til å sitte i kassa på kiwien liksom... Men dem som bare har os og "lever livet" og ikke gidder å jobbe har jeg egntlig ingen forståelse for,for når man har muligheten til å få seg en utdannelse som gjør at en blir i stand til å ta vare på seg selv,er man dum hvis man ikke benytter seg av dette!! Men jeg tror faktisk det er flere her inne som benytter seg godt av perioden dem har os enn dem som bare har det liksom...Di fleste her inne er faktisk voksne,oppegående folk:D
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2008 #15 Skrevet 3. mars 2008 Må si jeg syns det er litt rart innlegg....Os er jo noe man har i maks 3 år....og når man mister den så er det da overhodet ikke noe "lønnsomt" å være alenemor?? Selv er jeg hjemmeværende pga sykdom- og jeg skal innrømme at Os gjør det mer levelig i og med at jeg går på Tidsbegrenset Uføre....hadde jeg hatt et valg så hadde jeg jobbet 100% og hatt mer å rutte med...men sykdommen stopper meg!
winneboo Skrevet 3. mars 2008 #16 Skrevet 3. mars 2008 Jeg har OS men jobber fulltid, ingen dårlig samvittighet for det nei
førstegangs*mamma Skrevet 3. mars 2008 #17 Skrevet 3. mars 2008 skal begynne på skole til høsten så mottar os. fikk utsatt studieplatt ett år. men forstår fullt at mange vil være hjemme med barna sine. nå fon tiden tvinges jo de med lav inntekt å gå fra ungene i bhg enten de vil eller ikke.
yinyang Skrevet 3. mars 2008 #18 Skrevet 3. mars 2008 Å få OS betyr ikke at man sitter på ræva. Begge mine barn er over 3 år, og da er KRAVET at jeg må være aktiv, enten i jobb eller skole for å få OS.. Selv er jeg student, og kunne aldri vært det uten os.. Jeg gleder meg til jeg er ferdigutdannet og tjener nok til å forsørge mine barn selv! Takk
oslojente80 Mina f 07.09.06 Skrevet 3. mars 2008 #19 Skrevet 3. mars 2008 Jeg mottar full OS da jeg studerer fulltid på høyskolen.
2 søte Skrevet 3. mars 2008 #20 Skrevet 3. mars 2008 jeg har gått på vgs og tatt studiekompetansen i år, til neste år skal eg på høyskole, og etter det er det slutt på os for min del, for eg har en utdannelse, men ønsker å gå videre. så vil ikke akkurat si at eg sitter på ræv heller! så jobber jeg masse etter skole og alle helger, så jeg får ikke full os engang. eg og vet om flere som bare sitter på ræv og surrer på staten men det er da virkelig heller unntaket enn regelen!
Gjest LindeOgWill Skrevet 3. mars 2008 #21 Skrevet 3. mars 2008 Vil de ikke jobbe? Hjelpes. Jeg fikk barn da jeg var 16 og har mottatt OS siden da pga av utdanning. Når jeg endelig er ferdig med den til neste sommer skal jeg jobbe, og jeg for min del gleder meg skikkelig til å tjene penger selv.
Matja Skrevet 4. mars 2008 #22 Skrevet 4. mars 2008 Overgangsstønad får man jo om man tjener opp til 340 000, og det er vel litt i overkant mye å tjene 340 000 i året uten å jobbe, eller?? Til og med jeg med 80% stilling som førskolelærer og 20% foreldrepenger får overgangsstønad... Tror du har misforstått litt HI! Uten at jeg har lest alle svarene her da...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå