snart mor til 3 Skrevet 3. mars 2008 #1 Skrevet 3. mars 2008 http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=504131 hvilken vinkel man ønsker å se på dette er opp til enhver,men.. vil ikke det da likestille 6 uker med far og 2 år med en hjemmeværende foreldre? jeg vil ihvertfall mene og tro at det er bedre å beholde kontantstøtten slik at flere barn har mulighethet til å vokse opp med ene foreldren hjemme, enn hva det er for barnet å få 6 ekstra uker med far. nå er jeg mot fjerning av kontantstøtten da,så er vel litt med det å gjøre og... men hvordan de kan forminske mulighetene for mor/far å være hjemme med barnet fram til barnet er tre år kan jeg ikke begripe.. spesielt ikke for så å likestille trygghet og en god oppvekst med at far skal ha 6 uker ekstra hjemme?? er litt bak mål spørr du meg....
Gjest mphs Skrevet 3. mars 2008 #2 Skrevet 3. mars 2008 Jeg syns det var ett veldig godt forslag å utvide fedrekvoten til 22 uker og heller kutte kontantstøtten.
Gjest Skrevet 3. mars 2008 #3 Skrevet 3. mars 2008 Jeg synes også det var et godt forslag å utvide fars permisjonstid på bekostning av kontantstøtten. Håper forslaget i alle fall kan utredes.
Grateful mom Skrevet 3. mars 2008 #4 Skrevet 3. mars 2008 Syns hvertfall det er et mye bedre forslag enn det forrige!! Men syns likevel det burde være mulighet for å velge/ velge det bort. Det er jo ikke alle det passer for. Tvang er jeg uansett ikke for. Passer det ikke for far å være så lenge borte fra jobb bør han ikke bli tvunget til det. Men er spent på å se et godt gjennomarbeidet forslag her!
snart mor til 3 Skrevet 3. mars 2008 Forfatter #5 Skrevet 3. mars 2008 hehe..tror du det er mulig for oss å velge om vi ønsker å ha far hjemme de ekstra ukene eller om vi kan motta kontantstøtten slik at jeg kan være hjemme med barna fram til de er tre? hos oss ønsker ikke far å være hjemme mer enn 6 uker uansett..han har verken tid eller mulighet til det...men det gjør ikke han til en dårligere far syntes nå jeg... han blir kjent med barna våre han på lik linje med alle andre fedre... han ser ikke sjarmen med å være hjemme med barna,gjøre husarbeid, ta ungene ut for å leke med andre barn, handle mat, lage middag osv osv... vi er alle forskjellige... han har mål i livet sitt om jobben sin og det å ha en familie å komme hjem til når han er ferdig på jobb.. mitt mål om min drøm har ingen ting med karriere å gjøre.. min drøm er å få en stor familie, ha mange barn, ha muligheten til å tilbringe tid med barna våre når de vokser opp, så får man evt ha en jobb hvis økonomien tilsier at man er nødt...men en jobb for meg handler om penger til livsnødvendige ting.. for mannen min er jobben snakk om utforfringer han ønsker å finne løsninger på, og drømmer om ting han ønsker å oppnå proffesjonelt... vi er forskjellige...that's life... :-)
enik<3M06&L08<3 Skrevet 3. mars 2008 #6 Skrevet 3. mars 2008 jeg må si meg enig med denne komentaren... *# 2 Innlegg fra Ariel: Dette er enda et for vagt spørsmål til å kunne si at man er for eller imot forslaget? Spørs hvor mange uker denne utvidelsen ved bruk av kontantstøtten innebærer. Det interessante i debatten om foreldrepermisjon er i grunn det at mange tror at det meste av foreldrepermisjonen forbeholdt mor. Det stemmer jo ikke. Permisjon forbeholdt mor er ikke stort større enn fedrekvoten. Mor har forbeholdt 3 uker før termin (og fødes barnet mer enn tre uker før termin, faller disse tre ukene bort), og 6 uker etter termin. Resten av permisjonen er jo fritt til fordeling. Det er idag et sterkt fokus rettet mot at fedrene skal få mer permisjon, men la nå ikke det skje at det ender opp med at fedrene får forbeholdt lengere permisjon enn mor. Det er jo ikke likestilling. Altså mitt poeng er: Husk at mor i dag ikke har så mye mer lengere permisjon enn far! Det er viktig at man ikke mister fokuset på det, selv om media fremstiller det som at mesteparten av foreldrepermisjonen er forbeholdt mor. * jeg skjønner ikke hvorfor de roter så mye med dette, sann som ting er nå, er det jo mer fritt og opp til hver enkelt... nå velger mor og far selv, hvem som skal være hjemme, og det er ingen krav om at hvem som skal det.. med andre ord, så kan nå hver familie velge det som passer dem best, i forhold til økonomi og lyst! Ja i de fleste hjem er det som regel mor som har den største delen, men igjen, ikke noe hun har krav på!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå