Gjest Skrevet 3. mars 2008 #1 Skrevet 3. mars 2008 Min sønn har lang vei hjem fra barnehagen. Derfor sovner han i bilen hver ettermiddag. Da er det nesten som om kroppen hans tar kvelden, for han er umulig å vekke etterpå. Vi gjør jo alt for at han ikke skal sovne, men ingenting hjelper. Når vi kommer hjem er han jo i dyp søvn og vil ikke ha middag. Han gråter og begynner å riste om vi setter han på beina. Vi lokker med mye forskjellig. Setter på høy musikk. Men han våkner ikke. Etter ca.3 timer kan han våkne og vil ha mat. Men da vil han jo ikke sove på kvelden. Det er veldig slitsomt for både han og oss. Eneste løsningen jeg kan se er at vi på en eller annen måte får litt liv i ham etter kjøreturen. Da får han spist middag og kan heller legge seg litt tidligere igjen. En gang tok jeg han i dusjen, men stakkaren gråt sårt mens han la seg på gulvet med shampoo i håret. Han sover over alt. Noen som sliter med det samme? Elle har gode råd? Gutten min er 3år og få han til å sove på dagtid er umulig.
Gjest Skrevet 3. mars 2008 #2 Skrevet 3. mars 2008 Han trenger litt søvn, men 3 timer er nok for mye, ja, da blir hele døgnrytmen kraftig forstyrret. 30 minutter er mer enn nok ofte for at de skal hente seg litt inn igjen etter en lang barnehagedag. Da sovner han til kvelden igjen også. Det er lettere å vekke han etter 30 minutter enn 3 timer. Jeg har alltid litt rosiner, nøtter elleer annet som frister liggende til vekkesituasjon. Så er det rett i dusjen eller badekaret. Det pleier å funke her. Tror kanskje gutten din sover så tungt fordi hele døgnrytmen hans kan ha blitt skjev?
meg & to små vampyrer Skrevet 3. mars 2008 #3 Skrevet 3. mars 2008 Kanskje han burde hatt en lur i barnehagen midt på dagen?
Gjest Skrevet 3. mars 2008 #4 Skrevet 3. mars 2008 Han våkner av seg selv etter 3t. Vi prøver etter 30min men det er ikke så lett. Men skal prøve å bade han. I dag skal jeg være bestemt. Takk for svar!
HopsiDeisy Skrevet 3. mars 2008 #5 Skrevet 3. mars 2008 En liten ettermiddagslur i barnehagen måtte vel vært ok for ham?
minsta Skrevet 3. mars 2008 #6 Skrevet 3. mars 2008 Som jeg ser det, så starter problemet i bilen. Siden dere har lang vei hjem, så sovner han. Han er jo selvfølgelig sliten etter en lang dag i barnehagen, og da er det veldig lett å sovne når en blir satt i ro i bilen. Så tenker jeg; Del opp turen hjem, hvis det overhode er mulig. Når dere ser at han er på vei til å duppe, eller registrerer at han blir stille, så finner dere et sted å stoppe i noen minutter og gå ut av bilen. Frisk luft og det å få bevege seg litt hjelper kanskje på at han klarer å holde seg våken helt hjem? Fortell en spennende historie, snakk om det dere ser på utsiden av bilen, syng sanger dere liker _før_ øynene begynner å glippe på gutten, kanskje han holder seg litt lengere før dere må stoppe...? Hvis dere er skrubbsultne, kan du jo kanskje ha noe frukt eller gulrøtter i bilen som knask? Sånn at det ikke gjør så mye om middagen blir forsinket pga mange stopp hjemover.. Vet ikke hva dere har forsøkt tidligere, men håper dere finner noe som hjelper. Dette blir jo slitsomt i lengden, både for dere og ham. Lykke til!
Gjest Rebel m/jente Skrevet 3. mars 2008 #7 Skrevet 3. mars 2008 Jeg har ikke peiling egentlig men bare tenkte på en ting... Har dere utelukket at det ikke er en fysisk årsak til at han er så trøtt? Er han trøtt hele dagen eller bare på denne tiden? det er jo mye som kan føre til økt søvnbehov - lavt stoffskifte, jernmangel osv... Bare en ide'=)
*2 LyKkEtRoLL* Skrevet 3. mars 2008 #8 Skrevet 3. mars 2008 Høres jo nesten ut som dere har havnet i en ond sirkel. Når han sover så mye som 3 timer på ettermiddagen, blir han jo ikke trøtt til kvelden. Og får da heller ikke nok søvn på natta. Ergo, blir han trøtt igjen på ettermiddagen. En 3 åring bør vel sove ca 12 timer pr natt. Vær bestemt og ikke la han sove på ettermiddagen, gjør alt du kan for å vekke han hvis han har sovnet når dere kommer hjem. Etter noen dager vil det kanskje bedre seg.. Når han får lagt seg tidligere og får nok timer nattesøvn. Har dere prøvd å spille barnesanger i bilen, og synge med alle sammen? Det pleier å funke her hvis 4åringen absolutt IKKE bør sovne i bilen.. Be han telle røde, hvite eller svarte biler dere møter. Telle hus dere kjører forbi etc..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå