Happy happy:) Skrevet 3. mars 2008 #1 Skrevet 3. mars 2008 Er det absolutt alle her inne som bestiller tidlig UL? Har nemlig fått det inntrykket. Kunne tenkt meg selv, men har ikke bestilt enda, er i uke 11 nå. Symptomene begynner å gå over, men det håper jeg har å gjøre med att første trimester snart er over.
Tirilmor82 Skrevet 3. mars 2008 #3 Skrevet 3. mars 2008 Tror de fleste venter til ordinær ultralyd i uke 17-18, men dersom man f.eks. har opplevd en liten blødning, vil legen gjerne sjekke dette med tidlig, innvendig UL. 50% av gravide opplever jo en liten blødning, så da blir det vel kanskje fort en del? For øvrig skal man vel helst ha så lite UL som mulig, da man er usikker på virkningen det har på fosteret, så med mindre det er medisinsk anbefalt, så er det vel best å vente til uke 17 ) Er vanlig at symtomene gir seg noe etter 10-12 uker ja ) Gleder meg til "Den milde midten" i andre trimester )
Happy happy:) Skrevet 3. mars 2008 Forfatter #4 Skrevet 3. mars 2008 Ja, legen min anbefalte å vente pga man ikke vet virkningen. Men i den svangerskapsboken jeg fikk på første kontroll sto det att UL ikke har noen som helst virkning på fosteret. Blir litt forvirret av all den forskjellige informasjonen som står på forskjellige plasser. Også blir man litt ekstra bekymret i denne tiden:) Men jeg tenker jeg venter til ordinær UL. Er nok ikke mange ukene ti lmagen viser, er ganske tynn og liten, så da ser jo man om der er liv eller ikke. Kjenner det drar i disse trådene legen snakket om som livmoren henger i så da vokser det nok inni der. Gleder meg også til 2 trimester da jeg slipper å "lyge" og alle disse småplagene forhåpentligvis blir helt borte.
Daisy :) Skrevet 3. mars 2008 #5 Skrevet 3. mars 2008 Hei hei Ikke farlig med UL, men har du hatt normale svangerskap tidligere er det helt greit å vente til ca uke 18. Jeg ska ha en UL i uke 7 pga har mistet tidligere, å har jo panikk for å oppleve det igjen.
Lizz27 Skrevet 3. mars 2008 #6 Skrevet 3. mars 2008 Hvis man skal oppdage noe unormalt med fosteret så bør man vel ta tidlig UL? Er det ikke slik at man må ta abort før det har gått 12 uker? Og da er det vel litt vel sent og oppdage f.eks downs eller andre sykdommer i uke 17 som er vanlig UL? Eller finnes det andre måter å oppdage unormaliteter hos fosteret?
Happy happy:) Skrevet 3. mars 2008 Forfatter #7 Skrevet 3. mars 2008 Er vår første dette, tenker mest på att det kan jo skje en MA, og man ikke oppdager det før kanskje i uke 14-15 når magen skal begynne å vokse. Det er jo drøyt å gå gravid så lenge og ikke vite om det er liv eller ikke. Etter det jeg har lest så tror kroppen att den fortsatt er gravid ved en MA. Så slik kan man jo da gå i noen uker?
Tirilmor82 Skrevet 3. mars 2008 #8 Skrevet 3. mars 2008 Se her: http://www.adressa.no/nyheter/sortrondelag/article590650.ece Var en litt interessant artikkel om emnet at flere og flere krever tidlig UL (selv om det skal være en "medisinsk indikasjon" til det). Men: Det er jo en grunn til at de setter uke 17 som vanlig UL-tid. Synes man ikke skal utnytte dette systemet, men mindre det er god grunn for å få undersøkt seg. Man må vel bare gå ut fra at det går bra, det gjør jo det i nesten alle tilfeller! Men skjønner dere som har mistet før, og som er redd for at det skal gå galt, og som derfor får tidlig UL, eller dersom man f.eks. har begynt å blø..! Da er det greit å få sjekket det! (Sikkert andre grunner også, som ikke jeg har nevnt her)
AO3 Skrevet 3. mars 2008 #9 Skrevet 3. mars 2008 Jeg tar vel egentlig tidlig ultralyd av grunnene som Happy Happy skriver. Jeg er så redd for at det ikke skal være noe der, og så går jeg rundt og gleder meg til ingen ting... Men det er jo selvsagt fullt mulig at det kan gå galt mellom tidlig UL og ordinær UL, også. Det skjedde med en kollega av meg. Alt var fint på UL i uke 12, på ordinær UL var det ikke noe liv... Så garantier har man aldri. Jeg gjør det vel mer for å roe meg ned litt, ikke noe annet. Jeg har som deg fått inntrykk av at "alle" tar tidlig UL, men mange av dem gjør det pga blødninger/tidligere aborter - noe som det er lett å glemme hvis ens eget svangerskap er forløper normalt, og man ikke har en historie med SA/MA.
Happy happy:) Skrevet 3. mars 2008 Forfatter #10 Skrevet 3. mars 2008 Ja, man har aldri garanti for att det går bra uansett! Jeg har ikke blødd en eneste dråpe og alt er normalt etter det jeg vil tro. Det meste av plager begynner å gå over, er i uke 11 så derfor regner jeg med det er normalt att formen blir bare bedre og bedre fremover. Synest faktisk det er ett vanskligt valg å ta om man skal fare på tidlig ul eller bare vente i og med alt virker normalt for meg.
camilla - med snart ny spire Skrevet 3. mars 2008 #11 Skrevet 3. mars 2008 Jeg er gravid for første gang, er 6+1 i dag. Jeg har bestilt tidlig ultralyd i midten av april, da vil jeg være i ca. 13 uke. Grunnen til at jeg bestiller tidlig UL er fordi jeg er redd for MA og alvorlige feil på fosteret som gjør at jeg kanskje vil ta det bort. Er lettere å gjøre det så tidlig enn å vente helt til uke 17-20. Jeg og samboeren vil også veldig gjerne se den lille, tror man får et litt annet forhold til det hele da:-)
camilla - med snart ny spire Skrevet 3. mars 2008 #12 Skrevet 3. mars 2008 Glemte å si at ingenting tyder på at det skulle være noe gale. Jeg har ikke hatt blødninger. Jeg har flere symptomer (kvalme, ømme bryster, stikkninger osv). Jeg betaler 1200 for UL, nor jeg syns det er verdt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå