Anonym bruker Skrevet 3. mars 2008 #1 Skrevet 3. mars 2008 da jeg fant ut at jeg var gravid sluttet jeg og røyke,da var jeg i uke 9,sluttet helt hadde ikke noe sug etter det heller,nå er jeg i uke 18 oh har 3 om dagen,hva skal jeg gjøre,legen sier at det er bedre og ta seg en røyk enn og gå rundt og stresse og tenke på det...er ingen stor damper da jeg klarer og holde meg unna og har 3 stk i løpet av en dag:( Har 2 fødsler bak meg dette blir den tredje..med de to andre sluttet jeg med en gang og klarte og holde meg til jeg var ferdig og amme..ammet i 16 mnd og 13 mnd...men hva er anderledes denne gang da?? Ber meg frabedt av stygge saklige kommentarer!!! noen råd til meg:)
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2008 #2 Skrevet 3. mars 2008 Tror kanskje legen din har rett i det han sier. Babyen har ikke godt av at du er stressa. Synes du er kjempeflink som har greid å trappe ned til 3 om dagen. Lykke til videre :-)
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2008 #3 Skrevet 3. mars 2008 Først, prøv å ikke vær så skuffet over deg selv. Innse at gjort er gjort. Se hver dag som en ny mulighet til å slutte, for gårsdagen er fortid, og morgendagen er fremtid! Sett deg en dato for når du ønsker å slutte helt, og lov deg selv en god belønning 1 uke etter slutt Dette klarer du, og du kommer også til å synes det er helt greit når det er gjort! Bare vent! Jeg sluttet når jeg var halvveis ut i 2. tri, for når jeg kjente liv syns jeg det ble vanskeligere og vanskeligere da jeg var redd for at babyen ville "si fra" på en eller annen måte når jeg røykte.. Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2008 #4 Skrevet 3. mars 2008 Jeg har hørt det samme som legen din sier, at det er bedre du tar deg en røyk eller to istedenfor å bekymre deg så mye over det og stresse med dårlig samvittighet. Jeg røyker ikke selv og kan nok ikke forestille meg hvor vanskelig det er, men jeg ville hørt på legen og prøvd å slappe litt mer av. Kanskje du etterhvert kan kutte det ned til 2 røyk pr dag istedenfor 3. Alt hjelper jo, man må ikke nødvendigvis slutte helt for at det skal gå bra. Ønsker deg masse lykke til
Trulte76 Skrevet 3. mars 2008 #5 Skrevet 3. mars 2008 Klart røyk er jo ikke bra for barnet, men du har jo trappet kraftig ned da..og 3 røyker jo ikke så mange da..så går helt sikkert bra..lell det beste hadde vørt ingen, så er få bedre enn mange.. Kan jo hende du greier å trappe ned til 2 og så til 1 etterhvert også..
Nætte;mortil2 Skrevet 3. mars 2008 #6 Skrevet 3. mars 2008 Ja enig med Lille meg over her!! Hva med å trappe ned på dem også? Feks ikke røyke hele røyken, bare ta noen få trekk av hver?? Og så trappe ned til to, for så til en!! Tenk den gode følelsen din da for hva du klarte for den lille i magen din.... Lykke til!! Jeg fordrar ikke røyk så støtter alle forslag som kan gjøre at folk slutter! :-)
mamma tiL 1stor+2små Skrevet 3. mars 2008 #7 Skrevet 3. mars 2008 Hei anonym Jeg er helt enig med deg i at her er ikke plassen for å komme med stygge komentarer.Alle her inne vet nok at jeg er sterkt i mot at folk røyker i svangerskapet. Dette fordi en utsetter barnet for en utrolig fare og smerter i svangerskapet,men du har gjort noe med det og har sprukket litt og ønsker å gjøre noe med det. Du ber om hjelp til å klare å komme deg tilbake til å være helt røykfri,noe jeg synes vitner om en veldig moden holdning. Du har sikkert fått svangerskapsboken,hvis du leser i den om hva røyken gjør mot den lille i magen din,som f.eks at etter en røyk,får ikke den oksygen nok i syv timer,hva slags risiko du utsetter den for både i svangerskap og etter,så kanskje det kan motivire deg til å stoppe helt igjen. Tenk at i morgen,da ska jeg kun ta to røyk,og dagen etter det,og så blir det en røyk til jeg ikke tar noen. Du har klart deg ned i tre og jeg er sikker på at du klarer å trappe helt ned. Vil ønske deg masse masse lykke til og håper at du klarer å nå målet ditt.
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2008 #8 Skrevet 3. mars 2008 Jeg er veldig skeptisk til å trappe ned, selvfølgelig er det bedre å røyke tre enn tyve f.eks. Men tror at når en trapper ned, så blir en ekstra glad i de få røykene og kanskje det kan være enda verre å slutte helt. Men som folk sier over her, les om hvordan røyken skader babyen, gjerne når røyksuget er der. Print ut info eller noe og les på det mens du røyker, kanskje det får deg til å få en avsmak for det. Ellers finn andre ting å putte i munnen. Skjær opp masse gulrøtter og grønnsaker og stapp i deg eller frukt. Syns du har vært flink! Prøv å sett deg noen mål og belønn deg selv med god middag eller lignende når du når dem. Selvfølgelig bør du høre på legen hvis du blir alt for stresset, men ikke bruk det som unnskyldning for å ta en røyk når det blir litt tøft. Prøv heller å få tankene over på noe annet. Det er nok ikke lett, men jeg har tro på at du kan klare det!! Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2008 #9 Skrevet 3. mars 2008 Ikke for å være frekk, men er nysgjerrig. Hvorfor begynte du på igjen når du klarte å slutte og røyke så lenge i forbindelse med svangerskap? Er det kun for babyen du slutter, så har du tenkt å begynne på igjen, eller er det permanent røykeslutt? Vil anbefale Allen Carr, endelig ikke-røyker, men vet ikke helt om den er super når du er gravid da.
mamma_til_2_m_junispire Skrevet 3. mars 2008 #10 Skrevet 3. mars 2008 Hvorfor ikke prøve hypnose å bli kvitt røyken for godt!? Dette funker for samboern min og vi er bare glad han har slutta å røyke koster 1500kr ca i Bodø, kan hende det er billigere andre steder, men hvor mye penger koster det ikke å røyke den dag i dag?
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2008 #11 Skrevet 3. mars 2008 Tenkt på at du forskjellsbehandler barna dine?? De to første slapp å bli utsatt for nikotinsuget ditt.. Som du selv sier; hva er annerledes denne gang da?? Sier ikke dette for å være ufin. Du klarer dette om du virkelig vil kjære deg! Du har jo klart det før! Jeg krysser fingrer og tær for deg og den lille;-) Stå på!
Nå kommer nr. tre Skrevet 3. mars 2008 #12 Skrevet 3. mars 2008 Kusina mi også fikk beskjed av legen sin, at det er bedre du tar deg en røyk enn å gå og være stresset over det. Mamma røkte både før, under og etter svangerskapet med meg. Og jeg har så vidt jeg vet ikke tatt noe skade av det. Har en kamerat som så gjerne ville slutte, men syns det var brutalt og hørtes helt forferdelig ut at han skulle slutte. (aldri røyke mer liksom) Derfor så sa han til seg selv at han skulle se hvor lenge han klart å holde opp med å røyke. Da ble saken litt annerledes og det gikk litt sport i det til slutt, og han har holdt opp i laaaaaang tid. Kanskje dette kunne være et tips ?
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2008 #13 Skrevet 3. mars 2008 TUSEN TAKK FOR ALLE SVAR:) Kjempe kos at dere bryr dere:) Må si at jeg har vært en stoor røyker med ca 20 til 25 om dagen,og klarer nå 3om dagen så føler jeg at jeg er på vei:) Det som skjedde at jeg sprakk var at vi var på hytte tur der de to andre parene satt og dampet og klarte meg første dagen men så var det gjordt:( Vet at vesle jenta har det bra i magen min,men alikevel det stikker i det jeg tar en røyk,men dette er mitt 3 barn har en gutt på 5 og en jente på 9 og hund og samboer så det blir litt mye,de 3 røykene er de som får meg til og sette meg vekk litt for meg selv og slappe av og puste dypt og få tilbake roen kjenner jeg:) stooore klemmer til dere alle:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå