prekæs Skrevet 3. mars 2008 #1 Skrevet 3. mars 2008 Jeg snakket med en eldre mann for en tid tilbake. Han og 6 søsken + mor og far bodde på ca 30 kvm i barndommen. Virket ikke som om han hadde tatt skade av det. Er det virkelig noen som mener at barn tar skade av å dele rom med søsken? Er faktisk noe av det dummeste jeg har hørt. Lurer på hvorfor det er skadelig?
*ale* Skrevet 3. mars 2008 #2 Skrevet 3. mars 2008 Tror det er en greie som har oppstått etter at folk fikk større hus med flere rom. Har til og med hørt ei si at toåringen hennes hadde da krav på litt privatliv og derfor ikke kunne dele med søsken... Tror tvert i mot at de blir flinkere å dele og å ta hensyn til hverandre hvis de deler rom jeg...
Mamma jei Skrevet 3. mars 2008 #3 Skrevet 3. mars 2008 Det er vel ingen som har sagt at det er skadelig?? Men jeg må virkelig få si at å dele rom med en som er 10 år yngre enn seg i tenårene er litt drøyt. Har full forståelse for at mange ikke har anledning til at barna har hver sitt rom, men når det er fordi det kan skje noe om natta?? Nå vet ikke jeg hele historien, men høres litt overnervøst ut for meg. Det er vanskelig nok å være ungdom, om ikke man noen gang skal få litt privatliv! Og egentlig er det litt meningsløst å sammenligne med "gamle dager", da hadde de ikke noe valg! Jeg ser at du vil sette ting litt i perspektiv, men tidene forandrer seg vet du. Men jeg synes helt fint barn med 2-3 års mellomrom kan dele rom så lenge de vil og det ikke er mulighet for annet.
Gjest Skrevet 3. mars 2008 #4 Skrevet 3. mars 2008 Selvsagt tar ingen fysisk skade av det, men hvis man har plass syns jeg ungene kan få hvert sitt. Kan jo ikke akkurat sammenligne dagens Norge med livet for 80 år siden. Er greit når de er små, men etter ca 8 år syns jeg de bør få litt personlig space hvis det er mulig ;-)
Sjefsmegga Skrevet 3. mars 2008 #5 Skrevet 3. mars 2008 Nei, går fint at barn deler rom opptil flere år, men jeg har sett selv o nær familie negative konsekvenser. Min tantes tenårings døtre har delt rom alltid, og de er ikke akurat perlevenner for å si det sånn....17åringen har flytta hjemmefra og hun som er yngst av dem (15åR) sov enten til pappan, eller venner mesteparten av tida...det gikk ikke. Så greit, la dem dele rom mens de er små, det er ofte positivt, men la ungene få sitt privatliv når de blir tenåringer! At folk delte plass tidligere og ikke tok skade av det er noe regel rett PISSPRAT, da var det slik for de fleste...i dag har "alle" egne rom og rommet er et sted barna tar med vennene sine hjem til..og da er det greit at de har eget rom når de er oppi skolealder. Delte selv rom med lillebror til jeg var 7år, og da flytta jeg til farmor og farfars del av huset inntil mamma og pappa hadde bygd på huset 4år senere. Eget rom var helt vanvittig deilig..fikk ha tingene mine i fred, leke med venninner i fred og sove i fred.
prekæs Skrevet 3. mars 2008 Forfatter #6 Skrevet 3. mars 2008 Hva er egentlig drøyt med det? Selv har jeg fått høre at jeg skjemmer bort minsten på to fordi han fremdeles deler rom med oss. I følge enkelte burde han vært på eget rom fra han kom hjem fra sykhuset. Og ja han har eget rom som venter. Joda, tidene forandrer seg, men har man ikke plass er ikke det at søsken deler rom noe å få dårlig samvittighet av.
Sjefsmegga Skrevet 3. mars 2008 #7 Skrevet 3. mars 2008 Plass er noe man bør planlegge og ta LITT hensyn til når man får barn, det går an å flytte på seg tross alt. I hvertfall fra de er feks 8år og oppover så bør ungene ha eget rom. Eldstemann på snart 10 år delte rom ei kort periode med 2åringen, det gikk greit det, men han syntes det var litt kjedelig å ikke ha eget rom å leke på.
prekæs Skrevet 3. mars 2008 Forfatter #8 Skrevet 3. mars 2008 I utgangspunktet synes jeg det er en uting å stille spørsmål ved, og skape dårlig samvittighet hos mennesker med noe dårligere plass enn andre. Det er definitivt ikke plassen som avgjør omsorgsevnen. En ting til, selvfølgelig er det deilig med god plass, men ikke skadelig med mindre.
prekæs Skrevet 3. mars 2008 Forfatter #9 Skrevet 3. mars 2008 Forstår jeg deg slik at det var pissprat å si at folk ikke tok skade av å dele rom. Utdyp.
Sjefsmegga Skrevet 3. mars 2008 #10 Skrevet 3. mars 2008 Nei, det har ingenting med omsorgsevnen...men de fleste har mulighet til å flytte, bedre plass trenger ikke ødvendigvis å koste mer heller. Spørs hvor man er villig til å bo...kansje kan man bygge på uset, flytte en vegg, bygge en lettvegg slik at et stort rom blir to mindre. Her i hus får ingen av ungene særlig store rom, va 7kvm hver...men de får hvert sitt og så har vi en stor loftsgang/stue som kan brukes som kontor/lekerom....men inntil videre må de to yngste dele når minsta skal flytte på søsterens rom....hvis det går bra da..hvis ike får hun dele med meg og pappan...
MegOgAlleMine Skrevet 3. mars 2008 #11 Skrevet 3. mars 2008 Det er ikke skadelig å dele rom. Ikke alle har hus eller økonomi til å ha en hel haug med soverom. Kanskje ønsker noen å prioritere å være hjemme mer med barn fremfor å jobbe for å kunne bygge på? Vi haar for tiden 1 soverom for lite. De to største har vært sitt og minstejenta sover hos oss. Etterhvert må hun og mellomste dele noen år til vi får bygd på. Å dele skader ingen, samtidig som det er godt å få være i fred i blant. men det er da ikke nødvendig med eget rom for å få være alene litt?
grå :) Skrevet 3. mars 2008 #12 Skrevet 3. mars 2008 nei, nå får dere melde meg til barnevernet for jeg flytter IKKE på meg bare fordi barna må ha et rom hver seg. hva slags pisspreik er det egentlig? så lenge barna går overens så dør de faktisk ikke av å måtte lære seg å dele. mye blir etter hva foreldrene gjør det til. blir ganske så provosert jeg nå. får da være måte på hvor bortskjemte folk skal være. her blir nok begge jentene boende på samme rom så lenge som mulig. greit nok at de kan flyttes over på noe vis om det blir full krig, men da får man heller jobbe med det. ikke f om jeg feks flytter bare fordi det ikke er fint nok at de deler rom! for det første driter jeg ikke penger og før det andre så får man neppe noe rimeligere med mindre man flytter lengre ut på landet og da vil i allefall situasjonen ikke bli noe bedre og for det tredje: vi trives utmerket her vi bor. veldig fornøyd både med beliggenhet, tomt og huset . sier jo litt om tiden vi lever i også når barn får turefram som de vil og folk setter slike krav som enkelte oppover i tråden her.
OsloMor Skrevet 3. mars 2008 #13 Skrevet 3. mars 2008 Helt enig med grå her! Hos oss sover alle på samme rom, riktignok et stort et men fortsatt bare ett. Den dagen vi kjøper ny leilighet, så blir det med ett rom som jentene skal dele, så lærer de sikkert litt av det. Jeg blir litt kvalm av alle de som MÅ ha eget rom, må ha egen flatskjerm osv.. Jeg delte rom under hele min oppvekst, ingen som tok skade av det akkurat.
prekæs Skrevet 3. mars 2008 Forfatter #14 Skrevet 3. mars 2008 Jeg, som er så gammel vet at det finnes "hund og katt barn" om de bor på hver sin side av ett hus på 500 kvm og i rom på 30 kvm. Forøvrig. synes det er ille å forvise ungene sine til rommet for å leke og ha "privatliv" jeg. Og det er fordi jeg aldri har valgt å ha det sånn selv. Og da er det jo riktig, eller? Har det inntrykket her inne nemlig "at slik jeg har valgt er perfekt og de som har bedre eller dårligere råd enn meg skjemmer enten bort ungene sine eller mishandler dem" Jeg hadde heller ikke flyttet hvis jeg fikk et rom for lite:)
Darth Vader Skrevet 3. mars 2008 #15 Skrevet 3. mars 2008 Jeg tror ikke man tar skade av det nødvendigvis - men det er nok greit for tenåringer å ha egne rom. Det er to år mellom mine to eldste. En gutt og ei jente. Rent aldersmessig kunne de nok delt rom (og det har de også gjort der vi bodde før). Men ei jente og en gutt i puberteten syns jeg bør få anledning til litt privatliv hvis det er mulig.
-Hengebuksvinet- Skrevet 3. mars 2008 #17 Skrevet 3. mars 2008 Og for ikke lenge siden var det du som lå nede. Hadde problemer med å få lån til det dere ville ha, men har nå funnet en løsning. Bodde ikke du hos foreldrene dine, med 3 barn, for et års tid siden? Og var utrolig frustrert. Dette er ikke ment som noe angrep på deg, men synes det blir feil å gi andre dårlig samvittighet ut fra hvor mye plass de har.
mamma-til-4 Skrevet 3. mars 2008 #18 Skrevet 3. mars 2008 Enig med mye her jeg:) Gutt og jente bør få være hver for seg i puberteten.Det er vanskelig nok for mange om ikke de må dele rom med bror eller søster.MEN det går sikkert helt fint for en liten periode.Event.flytting,lage rom i kjeller/loft ...osv.... Ellers så synes jeg at det er vi voksne som tar barnas valg. Ikke fortell meg at en på 2 og en på 6 ikke kan dele rom,for det er jammen i meg piss. De kan fint dele rom med sorger og gleder. Ang gamledager osv,så hadde de jo ikke de beste levekårene,mens vi har jo mulighet til å få det til litt bedre.Så gjør vi det da.Men det er da vel ikke nødvendig og overdrive??? Det er vi som former barna på godt og vondt.Vi bør vel ikke legge våre kravstore ønsker på de? Kan ikke tenke meg at de har så store behov for egne,store rom som vi innbiller oss.
Espoir Skrevet 3. mars 2008 #19 Skrevet 3. mars 2008 Det er SELVFØLGELIG IKKE skadelig for barn å dele rom med søsken. Det gir trygghet og fellesskapsfølelse. Det er gjort undersøkelser på dette, og de viste at de barna som sov på samme rom som søsken var lykkelige og mer harmoniske enn de som sov alene. Klart de kanskje kan ønske seg litt privat plass etterhvert, men man koan jo løse det ved at treåringen må holde seg i stua når tiåringen har venner på rommet. Det er overhodet ikke plassen som avgjør om barn har det bra.
mamma-til-4 Skrevet 3. mars 2008 #20 Skrevet 3. mars 2008 Huff..... Hvorfor kunne jeg ikke sagt det like lett;)Enig med deg:) hehehe.....
prekæs Skrevet 3. mars 2008 Forfatter #21 Skrevet 3. mars 2008 Joda. Praktisk med eget rom i den alderen. Men reagerte litt på en annen tråd her hvor enkelte hevdet at det å dele rom var så ille. Min datter valgte forøvrig bort et stort soverom med husets minste. Sikkert fordi det ble mindre å rydde:)
1stor1liten =) Skrevet 3. mars 2008 #22 Skrevet 3. mars 2008 Kan ikke tro at noen tar skade av å dele rom, hvorfor skulle de det liksom?? kjedelig kan det kanskje være om det er stor aldersforskjell. Snuppa her på snart 3 deler rom med halvsøsteren på snart 7 år.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå