Gå til innhold

Hvilken "medisinsk kompetanse" har barnehageanstatte?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nevøen min ble syk på fredag i barnehagen, han klagde på stiv nakke - og personalet lot han bare ligge på en sofa. Nakken var så stiv at han ikke kunne bevege denfra side til side. Da de utpå ettermiddagen endelig ringte foreldrene, så bar det i hui og hast til sykehuset, med blålys og sirener. Stakkars lille knerten vår... Ser heldigvis ut til at det ikke er hjernehinnebetennelse, men dette kunne jo gått riktig galt! Har ikke personalet kunnskap om sånt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det varierer vel hvilken utdannelse de har, men jeg trodde da det der var allmennkunnskap uansett...

Skrevet

Forventer du da at jeg som lærer skal ha oversikt over alle sykdommer som kan ramme mine elever? Jeg er ikke medisinsk kyndig, og det er heller ikke personell i barnehager.

Skrevet

nei, men jeg forventer at når barn er syke, så skal foreldrene kontaktes. Og akkurat dette symptomet har vel de aller fleste oversikt over hva KAN bety - eller er jeg helt på villspor?

Skrevet

Ingen. Førstehjelpskurs om de er heldige.

Skrevet

Ja, signerer her Doppler også.

Jeg hadde en elev med epilepsi i forrige klasse, og fikk da spesialopplæring. Har ikke medisinsk kunnskap heller - men noe anser jeg likevel som allmennskunnskap.

Skrevet

Ingen, men det der trodde jeg var noe alle var opplyst om.

Skrevet

Kanskje sjekka de han for utslett og fant ingenting? Kanskje ville han selv ligge på sofaen i stedet for å bli hentet?Jeg er uansett helt sikker på at de handlet i beste mening.

Skrevet

Det burde de vite ja. Men jeg blir ikke overasket over noenting fra barnehager lengre.

Må innrømme at jeg begynner å få oppbygget en del fordommer mot en del ansatte i barnehager. Men nå bytter jeg barnehage til ungene og tar utgangspunkt i at det er oppegående personer som jobber der:)

Skrevet

Ingen desverre. Førskolelærerene har førstehjelps kurs i utdaningen sin, de andre er det ingen krav til. Og nå er det jo mangen barnehager uten pedagoger også. Skulle vært mer og det er en av grunnene til at jeg støtter en 4årig førskoleutdannelse, der de kunne fått inn litt mer medisinsk kunnskap. Dersom det er "kronisk" syke barn i bhg, får de opplæring av leger/foreldre.

Ja dette er "allmenkunnskap", men desverre ikke alle som har denne kunnskapen...hehehe(nå var jeg morsom gitt:))

Skrevet

Personal som ikke har barn selv, er etter min erfaring ofte "grønnere" på disse tingene. Spesielt dersom de har liten erfaring i tilegg.

Skrevet

Jeg mener at foreldrene skal kontaktes ved sykdom, uansett. Skal ikke være opp til barnet om h*n vil bli hentet eller ikke.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...