Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

hvoran er det å være alnemamma?hva får man av støtte?hvor mye penger i mnd?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei

Alene mamma. Det kommer veldig ann på, hvor langt er du på vei?

Er du i arbeid, fulltid, deltid? Har du jobbet 6 av de 10 siste måndene før du skal ut i permisjon får du foreldrepenger i permosjonstiden, og da kommer det ann på hva du har tjent. I tilegg som alene forsørger kan du få bostøtte og dobbelt barnebidrag.

Har du derimot ikke arbeidet og opptjent retten til forldre penger, får du en engangsstønad og kan søke om overgnagsstønad som per i dag er ca 10500 kr i månden men dette betaler du skatt av. Pluss det dobble barnebidraget. Det utgjør dessverre lite i månden hvis du bor for deg selv og skal betale husleie, mat og alt til barnet, men man klarer seg vel.

Noe eksagt måndesbeløp vet jeg ikke med sikkerhet fordi det kommer helt ann på din situasjon som alenemamma.

Men lykke til.

Kan også gå inn på NAV.no og se litt hva dine rettigheter er.

Skrevet

Prøv å gå inn på "snart alenemamma" forumet - der er det nok flere med erfaringer! ;-)

Skrevet

Man kan få en del støtte. Gå til nav i kommunen din, de fortalte meg alt jeg hadde krav på..

Du får dekket ca 60% av barnetilsyn, kan få overgangsstønad (litt avhengig av inntekt), barnebidrag (etter fars lønn og hvor mye han har barnet), stønad for kjøring om du er under utdannelse..

Kommer veldig an på hvilken situasjon du er i. Men stønad til barnetilsyn og bidrag får man uansett.

Skrevet

Glemte å si at livet som alenemor egentlig er helt greit:-) Bedre enn å være med en mann man ikke vil ha:-)

Skrevet

Du får overgangstønad,småbarnstillegg,barnetrygd for et barn mer enn du har,og hjelp,stønad til barnehage/barnetilsyn,og kontantstøtte..se på nav sine sider.Når jeg var alenemor for min datter på 2 år fikk jeg utbetalt ca 18000.- i mnd..og da jobbet jeg ikke.

Skrevet

Du kan få overgangsstønad (nå ca kr 10 500)

Bostøtte kan du få, men ikke dersom du har over en viss inntekt, men får du overg.stønad får man som oftest bostøtte og, den regnes ut av hvor mye husleie du har, tror du får pr mnd CA 30/40 % av husleie (det fikk jeg).

Dobbel barnetrygd, dvs 980 kr x 2. Og et småbarnstillegg på 660 (?) kr, siden man er alene med omsorg for små barn (0-1 år) Hvis jeg ikke husker HELT feil da???

Bidrag fra faren, evt hvis han ikke betaler for seg, så får du bidr. forskudd fra staten, det er ca 1250 kr pr mnd.

66% av barnetilsyn dekket, dersom du jobber el går skole.

Kontantstøtten kommer i tillegg (3300 pr mnd), (alle får den) dersom barnet ikke går i statsstøttet b.hage, men det får du ikke før mnd etter ungen har fyllt 1 år.

Tror ikke jeg har glemt noe da? Håper dette hjalp...

Skrevet

18.000 i månden som alenemamma uten arbeidsinntekt? hvordan i all verden klarte du det? det er jo mer enn noen folk med jobb har liksom..

helt utrolig. blir alene jeg og, men med os, dobbelt barnetrygd og farens barnebidrag blir jo ikke i nærheten. Men småbarnstilegg og kontantstøtte utbetales ikke før ungen er over 1 år?

så første leveåret til ungen mye fikk du da?

Skrevet

Blir snart alenemamma selv, og d kommer veldig an på hvordan situasjon en er i.. men gu så mye å sette seg inn i!

etter et møte med trygdekontoret regnet jeg ut at jeg får utbet. et sted mellom 20000 og 25000 kr i mnd, men dette er inkl det jeg får fra Lånekassen siden jeg er student. (og ekskl. bostøtte hvis jeg har krav på det)

Syns liksom ikke jeg får noen konkrete svar når jeg snakker med de forskjellige, så vet derfor ikke nøyaktige beløp..

Skrevet

Les mitt innlegg, småb.till får man når man er alene da, FRA UNGEN ER 0-1 ÅR.

Skrevet

det hørtes mye ut.-)til å være student også.håper jeg bare får til å klare meg jeg.litt bekymra for det

Skrevet

Det lønner seg å være alenemamma skjønner jeg. Sykt spør du meg!

Skrevet

ja,det er jo egentlig litt rart:-)

Skrevet

ja d er helt sykt! d er jeg fullstendig enig i..

har hørt at det er mange som blir gravid under studiene pga det, hakke noe til overs for sånne.. helt feilt grunnlag for den lille, og utnytting av systemet!

Skrevet

ja,det virker jo veldig lettvint.populært!

Skrevet

Bra noen er enige!

Jeg jobber med barn, og ser hver dag hvor viktig det er for barn å ha gode, stabile hjem. Så jeg synes det er helt bak mål at det faktisk er bedre betalt å være alene med et barn, enn å være to om det!

Skrevet

kjenner ei som jeg har hørt får bra med støtte.ho er vell 26.ho lå rundt med mange,og så plutselig var ho gravid.ho har sagt at ho blei voldtatt,og har ikke peilng på hvem faren er.nå bor ho hjemme hos faren sin,i kjelleren der.betaler ingenting.bare for bilen,og ungen.kan hende jeg er rar,men liker ikke sånt.det er noen som skal bare ha en unge,uansett,tror jeg.det er jo noe som ikke stemmer

Skrevet

Hva er det dere alenemammaer får utbetalt da, litt mer spesifisert?

Du som er student bla? Vet jo at du får rundt 9000kr. i fødselsstipend, også er det forsørgerstipend på rundt 1000kr. Barnetrygd er vel også rundt 1000kr. Men hva mer da?

Skrevet

hu der kanke være helt god i toppen! har hu sagt d for å få mer i støtte og kanskje?

det ekke du som er rar da, jeg og hater når folk gjør sånt, blir litt d samme som å gjøre alt for å bli uføretrygda for å slippe å gjøre en dritt, bare at dette er enda litt verre fordi d faktisk går utover ungen og!

Skrevet

ska ikke si noen sikre tall, men fødselstipend er rundt 9600, barnetrygden er doblet, så den blir rundt 1900, så er det overgangstønad på over 9000, fødelspenger fra arbeidsgiver (varierer selvsagt etter inntekt siste mnd) pluss barnebidrag/forskudd..

Skrevet

OS får man ikke hvis du har arbeidsinntekt og får foreldrepenger, og utgjør dette mindre enn OS trekker dem fra inntekten så får du resten i OS emn du får ikke fullt ut begge deler.

Se NAV.no

Skrevet

det er søskenbarnet til samboern min,og han liker ikke ho så veldig godt.det er merkelig,for ho er jo såpass voksen også.selv om ho virker mye yngre,i måten ho er på.jeg har litt problemer med å være på samme sted som ho.har hatt besøk av ho.det ensete ho prata om var ungen.klemte den intil seg.og var ikke så intressert i de rundt.er bedt til ho og mora neste helg i bursdag.har ikke akkurat lyst.og har man blitt voldatt,hvoran klarer man og beholde ungen da?

Skrevet

nei d er mulig, men jeg er jo student så har ikke mye inntekt å skryte på meg..hehe..

hu jeg snakket med på trygdekontoret sa jeg fikk det fordi inntekten var så lav, men at OS blir litt redusert ja..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...