St.Sunniva Skrevet 2. mars 2008 #1 Skrevet 2. mars 2008 har jo hørt at det kan være tegn på diabetes...men har evt diabetes andre tegn også? Snuppa på 17 mnd drikker så masse hele dagen. Maser "dikke dikke", og våkner alt fra 1-4 ganger pr natt og maser om det. Kan det også bare være en uvane at hun tutter på den koppen hele tiden?? Prøver å sette den bort, men hun kommer og spør etter den allikevel.
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 2. mars 2008 #2 Skrevet 2. mars 2008 om du tror det er tuten sin feil så kan du vel bare gi henne vann av kopp så finner du jo det ut
Honningmelon Skrevet 2. mars 2008 #3 Skrevet 2. mars 2008 Jeg har ei jente på 15 mnd, og i hennes tilfelle, så er det kun det at hun vil ha tutkoppen/flaska å sutte på. Er ikke det at hun er tørst hele tida. Drikker hun mye når hun drikker da?
St.Sunniva Skrevet 2. mars 2008 Forfatter #4 Skrevet 2. mars 2008 joda, men hun klarer ikke drikke av den selv(bare tømmer full seg), så om hun blir like ivrig på den som på tutkoppen må jeg jo fly rundt hele dagen ;-) og i barnehagen har de jo bare tutkopper til barna untatt ved matbordet....men de som er såpass små får tutkopp da også.
esmase Skrevet 2. mars 2008 #5 Skrevet 2. mars 2008 Jeg har også en liten som drikker hele dagen og natta. Tok opp dette på helsestasjonen,og de mente det kunne komme av at han hadde hovne mandler og/eller puster gjennom munnen,sånn at halsen blir tørr.
Gjest Skrevet 2. mars 2008 #6 Skrevet 2. mars 2008 Huff, går du fremdeles og bekymrer deg for det? Fastlegen skal kunne ta blodprøve og få undersøkt om det er diabetes. Søsteren min gjorde det med sin toåring som ville drikke hele tiden (har diabetes i familien og da). Det er jo som regel andre tegn også når det er diabetes, men det kan være greit å få utelukket det for noen ganger kan det være vanskelig å oppdage hos de minste. Men mest sannsynlig er vel kanskje at hun koser seg med suttekoppen. Bytt ut med vanlig kopp, så finner du vel raskt ut av det ;-)
St.Sunniva Skrevet 2. mars 2008 Forfatter #7 Skrevet 2. mars 2008 Hun drikker noen slurper og setter den fra seg igjen....men det varierer litt hvor mye. På natten kan det faktisk bli litt (men det virker nok mer enn det er fordi tutkoppen er den mindste til Avent, og hun drikker jo ikke opp den på en natt liksom...)
AE❤️ Skrevet 2. mars 2008 #8 Skrevet 2. mars 2008 Hmm... kan jo være tegn på diabetes men spørs vel om det er det i dette tilfellet! Lenge siden hun lærte og drikke av den koppen? For kan jo hende hun synes det er morosmt? Merker du om hun svelger eller bare sutter hun? Kan jo være hun drikker litt lite på dagen slik at hun virkelig er tørst på natten. Jeg hadde ikke nektet henne og drikke hvertfall, hvis hun drikker nok på dagen også hadde jeg nok tatt en tlf til HS!
St.Sunniva Skrevet 2. mars 2008 Forfatter #9 Skrevet 2. mars 2008 hehe....ja, jeg syntes liksom det virker som hun drikker så mye...Men skal heldigvis til barnelege den 11 mars for noe annet, så kan jo få dem til å sjekke opp det også. Men hun er jo så frisk og rask ellers, så det virker ikke som det er noe galt heller.
St.Sunniva Skrevet 2. mars 2008 Forfatter #10 Skrevet 2. mars 2008 Skal spørre i barnehagen hvordan det er der, men nå i helgen føles det ut som hun har spurt hvert 20 minutt...hehe
-mammsen-fikk tulle 060606 Skrevet 2. mars 2008 #11 Skrevet 2. mars 2008 Du kan lukte om det er høgt blodsukker det er snakk om. Eg syns det er enklast å kjenne det i halsen/nakken, og da hvis dei er varme og litt små svette. Mannen min er diabetiker så eg kjenner det på han hvis han er høg. Det er ikkje noko stram lukt men ei veldig spesiell lukt eg ikkje heilt klare å sette navn på......litt vanskelig å forklare. Men det enklaste er å ta eit lite stikk i fingeren om morgon fastans. Er det høgt da,dvs over 7 så er det grunn til bekymring, det er høgt morgosukker fastans, ligger mellom 3-5 me uten diabetes. Hvis detta er noko som har holdt på lenge så vil eg tru du får eit høgare utsalg med ein gong. Du kan jo bare snakke med fastlegen din så får du heilt sikkert lov til å komma inn på laben ein morgo for å få sjekka blodsukkeret til ungen din. Trenger ikkje mange,store blodprøver for å avkrefte noko. Har ved eit par anledingar sjekka sønnen min for eg syns han har drikke ofte og mykje til tider, men det var ikkje høgt i det heile tatt. Lykke til!!
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 2. mars 2008 #12 Skrevet 2. mars 2008 da må dere trene ;-) min er 15 måneder og ikke noe unik på drikking. bare en sta mor som har badet han X antal ganger om dagen over lang tid... hehe.. så du må velge mellom to ting... hehe.. hva med og trene like før hun alikvel skal bade?
Gjest Skrevet 2. mars 2008 #13 Skrevet 2. mars 2008 Jeg bare husket at du hadde et liknede innlegg for en god stund siden, men naturlig å bekymre seg litt som mamma, gjør det masse selv jeg ;-) Sikkert greit å prate med legen om det så du får det ut av systemet, også kan du kanskje skrive opp hvor mye hun drikker i løpet av en dag eller to slik at du har tall å gi legen (eller kanskje du til og med finner ut at det ikke blir så mye når du legger sammen).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå