malise Skrevet 2. mars 2008 #1 Skrevet 2. mars 2008 Har hørt at man ikke skal male/være i nærheten av maling når man er gravid. Det jeg lurer på er om dette gjelder all type maling, også vannløselig? Holder på å pusse opp, og vil jo gjerne hjelpe til..
mami78 Skrevet 2. mars 2008 #2 Skrevet 2. mars 2008 Noen sier at vannbaserte ikke er så ille, men jeg maler ikke for sikkerhets skyld...pusser op vi og, så det er litt irriterende, men vil ikke ta noen sjanser for det er nå fosteret utvikler hjernen! Er i 7,uke
Wendela Skrevet 2. mars 2008 #3 Skrevet 2. mars 2008 Også vannløselig maling er farlig for gravide. Og særlig den. Oljemaling stinker fælt når en maler, men lukten forsvinner fort og det gjør også de farlige stoffene i den. Vannløselig maling lukter mindre men har like mange farlige stoffer i seg. Men det tar lengre tid før stoffene forsvinner, så den er faktisk mindre gravid vennlig enn oljemaling. Det finnes imidlertid maling som er laget for at gravide skal kunne bruke den, mener det er Byggmakker (?) som selger den. Vi brukte den da vi pusset opp rommet til andremann. Jeg var da 32 uker på vei.. Husker imidlertid ikke om jeg brukte en type maske i tillegg , men tror ikke det. Mener det er noen artikler om oppussing her eller inne på babyverden.no der står det hvor lenge før babyen blir født man bør pusse opp rommet dens men tror ikke det stod noe om "gravide-malingen" som er bra for mammaen å bruke.
Nr2iNovember Skrevet 2. mars 2008 #4 Skrevet 2. mars 2008 Vi holder på å pusse opp hus, og jeg maler. Har spurt legen om det, og hun sier det går helt fint. Men det er viktig å lufte skikkelig ut om man maler med oljemaling. Tror nok ikke dagens maling er så helseskadelig som den var for bare noen år siden..
Tirilmor82 Skrevet 3. mars 2008 #5 Skrevet 3. mars 2008 Jeg spurte legen min, og hun sa at jeg ikke bør male. Samboeren min var også med på kontrollen, så han fikk beskjed om at akkurat nå kan han ta seg av malingen ;o) Men det er greit å bo i hus som males da, bare man ikke står oppi den verste malingsdunsten. Så jeg får heller gjøre andre ting i huset eller med oppussingen for å hjelpe til akkurat disse mnd..
2 gutter og 1 jente Skrevet 3. mars 2008 #6 Skrevet 3. mars 2008 Vi pusser ogsaa opp, og jeg var maleansvarlig. Jeg ringte jordmor for aa spoerre (da jeg syns de har mye mere peiling om dette med svangerskap enn leger har) og hun sa at jeg maatte ikke male. Vannloeselig var en smule bedre, men det var uansett risikosport mente hun. Hun sa det aller vaerste med oljemalingen er at man bruker white spirit for aa vaske seg etterpaa, og den trekker inn i huden og er veldi skadelig for den lille i magen. Saa jeg har overlatt malingen til andre. Det er kjempekjipt aa pluttselig ikke kunne hjelpe noe saerlig, men jeg hadde aldri tilgitt meg selv om jeg var den direkte aarsak til at mitt barn fikk skader....
kia_ora Skrevet 3. mars 2008 #7 Skrevet 3. mars 2008 Jeg har holdt på med oppussing de siste 20 årene, og har skjønt før jeg ble gravid (er 8 uker på vei) at det ikke er bra med olje eller vannmaling i store mengder. Jeg har derfor vent meg til å male med gassmaske og hansker. Det fungerer kjempe fint, og en kan da fortsette å male litt småting selv om skulle være gravid. Maskene fra 3M er kjempe fine, kjøp en som tar lakk/malingsgasser og ha den på deg mens du maler. Forlat rommet med en gang du er ferdig å male og tar masken av. Lykke til med både oppussing og svangerskap.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå