Verbena Skrevet 2. mars 2008 #1 Skrevet 2. mars 2008 Bare lurer sånn i forhold til alt rabladeret som er for tiden om denne 3-delingen av permisjonen. Ja vi kvinner går gravide og vi føder. Men den mannen må holde ut med oss i 9mnd som hormontroll (værtfall måtte min det) og han må se den han er mest glad i hele verden ha det helt ubeskrivelig grusomt vondt. Teller ikke det? De fleste av oss har valgt mannen vi har fått (og kommer til å få) barn med. Må jo være en grunn til at du har valgt å få barn med akkurat den mannen. Han er like glad i barnet som deg. Barnet har like stort behov for kontakt med mor og far. Mor er ikke overlegen i omsorgssituasjoner. Vi hyler å griner om likestilling i jobbsammenheng og ingen skal bli lukket ut av en søker prosses til enjobb pga graviditet eller ønsket om barn snart for eksempel. Om vi får likestilling på andre baner også, som i permisjonene. Så vil vi stille mere likt overalt, uavhengig av kjønn.
mettings Skrevet 2. mars 2008 #2 Skrevet 2. mars 2008 joda, fedre er forhåpentligvis like gode omsorgspersoner som mor. jeg er for at fedre skal få en større andel av permisjonen, men det må da være opp til hver enkelt familie hvordan de løser permisjonstiden. vi skulle gjerne hatt far lenger hjemme, men vi taper såpass mye penger ved at han går hjemme, så for oss har vi faktisk ikke råd. jeg er hovedforsørger i huset, og med den største inntekten. og det er ved å være førskolelærer, så det er ikke så altfor mye å rutte med i det daglige. la hver enkelt få bestemme det som passer dem best, mener nå jeg.
Gjest mphs Skrevet 2. mars 2008 #3 Skrevet 2. mars 2008 Men nå er vi ikke like og det er kun oss kvinner som kan amme. Jeg er egentlig veldig glad jeg ikke trenger å forholde meg til en eventuelt slik ordning. For nå får vi vårt siste barn og vi har delt permisjonen slik det passer oss begge best. Og jeg og mannen er enige om fordelingen og det er det viktigste for oss.
Honningmelon Skrevet 2. mars 2008 #4 Skrevet 2. mars 2008 Jo, selvfølgelig, men hvorfor i all verden skal de ta av mammapermisjonen for at far skal få tid med barnet??? Da får de legge til mer pappaperm i tillegg til mammapermen da. Dessuten så syns jeg voksne mennesker skal få bestemme dette selv.
Pixie Power Skrevet 2. mars 2008 #5 Skrevet 2. mars 2008 Poenget er at man vil velge selv, fordi alle har forskjellige livssituasjoner.
Verbena Skrevet 2. mars 2008 Forfatter #6 Skrevet 2. mars 2008 Selvfølgelig må man få lov til å bestemme selv. Men slik som det er nå så tar bare far sine små tildelte uker og da drar mange bort på ferie slik at mor er med og far ikke får den egen tiden med barnet. Ideeltsett burde permisjonen økes med det far skal få. Blir bare litt oppgitt over alle de som mener at det er deres rett som mor å være hjemme. Er vel barnet som burde ha rett til å bli like godt kjent med begge sine foreldre fra starten av.
Gjest Skrevet 2. mars 2008 #7 Skrevet 2. mars 2008 Nå er det ikke mammaperm og pappaperm... Det er 9 uker til mor og 6 uker til far, resten er FORELDREpermisjon, og denne kan deles slik hver familie ønsker.. Ville bare presisere det.
litoja&Nemi♥ 13.05.06♥ Skrevet 2. mars 2008 #8 Skrevet 2. mars 2008 Honningmelon: det er jo bare 3+6 uker som er mor sine, resten (bortsett fra fars 6 uker) er jo opp til hvert enkelt foreldrepar å dele... Og det viser seg vel gang på gang at voksne mennesker ikke nødvendigvis er flinke til å bestemme selv.
Gjest Skrevet 2. mars 2008 #9 Skrevet 2. mars 2008 Mine barn er helt ødelagt siden faren har hatt permisjon, mer enn det som er vanlig. Gutta mine kommer aldri over det:) De fleste tar jo ut 12 mnd. permisjon, og da må ikk mor returnere når barnet er 6 mnd. De fleste planlegger jo også en graviditet og kan spare penger slik en kan gå hjemme utover lønnet permisjon - det klarte to studenter med studielån også. Masse sytings ja.
Gjest Skrevet 2. mars 2008 #10 Skrevet 2. mars 2008 Menn kan godt få mer permisjon, men ikke på bekostning av mors permisjon! Det er vel det de fleste mener.
Gjest Skrevet 2. mars 2008 #11 Skrevet 2. mars 2008 JA, far er minst like god omsorgsperson. Men han kan ikke amme:p Og ikke kan han være hjemme under tvang for 50% lønn heller... (han tjener mer enn det dobbelte av 6G og vi har ikke råd til at han ikke skal gjøre det)
Gemini77 Skrevet 2. mars 2008 #12 Skrevet 2. mars 2008 Honningmelon, Det du skriver der er akkurat grunnen til at en slik 3-deling må til!!! Dette går IKKE på bekostning av noe mammapermisjon!! Mammaen er forbeholdt 9 uker, og pappa'n er 6 uker. Resten er til deling mellom foreldrene! At så mange kvinner mener alt utenom pappa's 6 uker er sine er jo hele problemet!!
dansejentes mamma Skrevet 2. mars 2008 #13 Skrevet 2. mars 2008 Jeg synes det er rett med tredeling, selv om vi ville tapt mye på det. Mannen min er selvstendig næringsdrivende, uten forsikring og altså så og si ingen utbetaling fra NAV. Vi delte så godt vi kunne likevel, jeg begynte i jobb da jenta var 7mnd. Når det gjaldt ammingen amma jeg morgen, lunch middag og kveld ( + hele halve natta) Fikk besøk av mann og barn i lunchen helt til jenta var 13 mnd. Kjempefint.
Verbena Skrevet 2. mars 2008 Forfatter #14 Skrevet 2. mars 2008 Skal det bli sånn at alle kan ta perm uavhengig av kjønn, lønn osv. så må man kunne få perm.penger ut fra det man faktisk har i lønn og ikke bare opptil et gitt beløp. Amme kan han ikke, men han kan gi flaske! ;-)
Gjest Skrevet 2. mars 2008 #16 Skrevet 2. mars 2008 Jaja:) Men vi ammer, noen jeg synes er veldig viktig å gjøre så lenge som mulig! + at graviditeten kanskje utløser en sykdom som ikke blir "fikset" før 9-10 mnd etter fødselen? Hmm.. Det beste hadde vel vært om begge var hjemme=) DET var en god ide=)
Honningmelon Skrevet 2. mars 2008 #17 Skrevet 2. mars 2008 Ja, okei da, så er det foreldrepermisjon. Men, jeg syns permisjonen er for kort for min del fra før av, så jeg syns ikke noe om at de skal tvinge oss til å gjøre det på denne måten. Da får de heller gjøre hele permisjonen lengere. Og ang. amming, så hadde jeg måttet kutte ut ammingen. Er ikke mulighet for at min mann kunne kommet til meg med babyen, heller ikke at jeg kunne reise hjem.
Honningmelon Skrevet 2. mars 2008 #18 Skrevet 2. mars 2008 Du sier far kan gi flaske, men i praksis så er det da ikke så enkelt. Da jeg ammet, fikk jeg ut to dråper med å pumpe, og det blir ikke ungen mett av. Så, så enkelt er det faktisk ikke når det gjelder amming, og jeg er veldig for amming.
Verbena Skrevet 2. mars 2008 Forfatter #19 Skrevet 2. mars 2008 Gå hjemme sammen med en baby og mannen min et helt år tror jeg at jeg hadde blitt gal av. Værtfall en smule småsprø. Alle trenger å komme seg ut å møte andre folk. Amme kan ikke mannen gjøre, men man kan jo pumpe seg også får far gi flaske evnt gi mme. Om graviditeten utløser en sykdom så får man bli sykemeldt som alle andre. Er jo ikke nå værre enn det. Om man blir syk så er jo muligheten stor for at far må være hjemme uansett fordi at mor ikke klarer å ta seg av babyen.
Gjest Skrevet 2. mars 2008 #20 Skrevet 2. mars 2008 Hvem tror du betaler for at du/ dere skal svinse hjemme?
Verbena Skrevet 2. mars 2008 Forfatter #21 Skrevet 2. mars 2008 Er veldig for amming jeg også, nr 1 ble ammet til han var 16mnd og nr 2 til han var 2år. Men de trappet godt ned når de var rundt 6mnd. Akkurat de timene mellom 8-16 var de ikke så intresserte i puppen.
Gjest Skrevet 2. mars 2008 #22 Skrevet 2. mars 2008 Jaja, jeg har faktisk NULL peiling:P Her studerer far, noe som er vel så viktig, så tar han avlastning for meg siden jeg er blitt syk. Men jeg måtte ta så og si all permisjonen pga skole vet du.. Aner selv ikke hvordan det er blitt når jeg ha gått hjemme et år, er nok litt lei da ja:P
Honningmelon Skrevet 2. mars 2008 #23 Skrevet 2. mars 2008 Men, nå er det ikke alle som blir gal av å gå hjemme i ett år da. Jeg kunne godt vært hjemme lenger. Og jeg kommer meg fint ut for å møte andre folk, selv om jeg ikke jobber. Og les mitt svar lenger opp ang. far og flaske, for så såre enkelt er det faktisk ikke for alle. Og jeg vil gjerne at mitt barn skal ha morsmelk så lenge som mulig.
Gemini77 Skrevet 2. mars 2008 #24 Skrevet 2. mars 2008 Må du gi morsmelk på dagen når ungen er 8 mnd dà? Jeg er for amming selv om ammet lillegutt til han var nesten 16 mnd, men jeg gikk ut i jobb igjen da han var 8 mnd. Ammet han før jeg dro om morningen, da jeg kom hjem og før leggetid. Når barna er rundt 8 mnd så har de fleste gode rutiner på fast føde!
Honningmelon Skrevet 2. mars 2008 #25 Skrevet 2. mars 2008 Jeg vil ikke akkurat kalle det å svinse hjemme når man er hjemme for barnet sitt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå