chick28 blir trebarnsmamma=) Skrevet 2. mars 2008 #1 Skrevet 2. mars 2008 Skal på jobb først. Tenker litt ang urin-prøven.. skal jeg ta den på morgen å sette bort så lenge eller skal jeg ta den rett før jeg drar? Hmmm...
løveprinsen <3 Skrevet 2. mars 2008 #4 Skrevet 2. mars 2008 Hei snuppa. Jeg hadde også min første time hos jordmor kl 14. Jeg tok prøven før jeg dro, ca kl 13 og det gikk helt fint. Lykke til. Er det i morgen du skal eller?
chick28 blir trebarnsmamma=) Skrevet 2. mars 2008 Forfatter #5 Skrevet 2. mars 2008 Neimen heisann=) Du er innpå og titter du og ja? Neida, skal på torsdag kl 14, men skal på jobben først så har ikke lyst å ta den å dra den med meg rundt omkring=) Men tenkte på viss jeg spiser og drikker mye (noe jeg gjør) om det da blir utvannet så de ikke får fatt i det de vil?=) Gleder meg mye=)
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2008 #6 Skrevet 2. mars 2008 Må ikke urinprøven være så fersk som mulig? jeg trodde innen 1 time før? Vet at det er alltid best med morgen urin, men det er ikke så lett for oss gravide, jeg tisser sikkert rundt 3 ganger hver natt, så urinen får ikke ligge så lenge inni der.
chick28 blir trebarnsmamma=) Skrevet 2. mars 2008 Forfatter #7 Skrevet 2. mars 2008 Hehe... Ja du sier noe der=) Min stå opp på natten periode har begynt å dabbe av, så nå kan jeg være så heldig å få sove sammenhengende 4 timer.. heh. Men på dagtid går jeg oftere på toalettet fordi jeg drikker meget mye vann. Jeg tar en prøve jeg, og vil hun ha en fersk så skal hun få en ny=)
<3 coccinelle Skrevet 2. mars 2008 #8 Skrevet 2. mars 2008 Det viktigste er at det har gått fire timer siden sist du var på do... Hvis du ikke tar den om morgenen så prøv å hold deg de timene før du skal ta prøven.
<3 coccinelle Skrevet 2. mars 2008 #9 Skrevet 2. mars 2008 Hvis du tar den om morgenen så bør den i hvert fall stå kaldt - ellers kan det bli for mye bakterier i den i forhold til hva du egentlig har. Hvis den står kaldt kan du gjerne ta den om morgenen. Har tenkt på dette selv. Ikke så kjekt å sette urinprøven i kjøleskapet på jobb...
chick28 blir trebarnsmamma=) Skrevet 3. mars 2008 Forfatter #10 Skrevet 3. mars 2008 Nei sant, men jeg må forbi hjemmet mitt fra jobben-jordmor så jeg tenkte å ta den å sette den i kjøleskapet på bakrommet=) hehe... så bare stoppe å ta den med på veien liksom... For fire timer uten toalettbesøk på dagtid er ikke noe som blir med meg=)
L@boline Skrevet 3. mars 2008 #11 Skrevet 3. mars 2008 Da jeg var hos legen i uke 8 (egentlig for å få delvis sykemelding) tok legen like godt de prøvene som skulle taes i samme slengen. Jeg ringte fra jobben og fikk time på dagen, så jeg hadde ikke med urinprøve. Tok den hos legen, og det var ikke noe spørsmål om når jeg var på do sist. Det var i alle fall ikke 4 timer før. Gikk greit det. Ta prøven rett før du drar du, det går sikkert fint.
Smulemor=) Skrevet 3. mars 2008 #13 Skrevet 3. mars 2008 Har aldri hørt noe om at man ikke skal gå på do fire timer før? Derimot har jeg lest at det skal være morgenurin, for med engang man beynner å gå så skilles det ut protein i urinen. Det kan slå feil ut.
simba>>>3gutter Skrevet 3. mars 2008 #14 Skrevet 3. mars 2008 Ikke noe problem og ta den rett før du drar har gjort det mange ganger og sagt i fra til jm eller hun på laben på legekontoret at jeg har tatt prøven hjemme før jeg dro. Har også tatt prøven hos legen som ikke var morgenurin. De sier at det er best med morgenurin, men det er bedre med en fersk prøve enn en som har stått i mange timer. Hvis de absolut vil ha morgenurin prøve får du rn time på morgenen slik at prøven er ferskes mulig.
Gjest Skrevet 3. mars 2008 #15 Skrevet 3. mars 2008 hei! sist gang jeg gikk gravid, synes legen og jordmora det var greit å tisse i en kopp der og da. inn på do, ut igjen..hehe! synes det var utrolig greit. så jeg tror ikke det har noe å si om du har tisset for 4 timer siden eller ikke. Tror den første urinprøven angående testen skal være morgen urin. men dette er bare spekulasjoner fra min side;)
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2008 #16 Skrevet 3. mars 2008 har ikke fått beskjed om å ta med noen prøve jeg....skal til fredagen. får vel ta med en for sikkerhets skyld jeg oxo da:)
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2008 #17 Skrevet 3. mars 2008 tisser flere ganger hver natt jeg, så den morgenurinen er vel ikke noe annerledes enn den midt på dagen..... her knipes det i alle fall ikke i mange timer....
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2008 #18 Skrevet 3. mars 2008 Holder sikkert med urinprøve som er tatt hos legen/JM, rett før du skal inn. jeg har aldri hørt om "4 timer siden sist tissing"regelen, men vet at de på sykehuslaboratoriet sier at urinen ikke kan være mer enn 6 timer gammel før de tar prøvene. dvs at morgenurinen ikke holder helt til kl 1400 selv om den oppbevares kaldt. "labben"har ingen problemer med å teste midt-på-dagen urin eller sener om etterm. Hvis det er noen store utslag så vil det vises uansett.(kan skyldes forurenset prøve) Da kan du muligens bli bedt om å levere ny prøve av feks morgenurin.
mamma_til_2_prinsesser Skrevet 3. mars 2008 #19 Skrevet 3. mars 2008 Urinprøve skal max være 2 timer gammel. Hvis den skal stå lenger, skal den tilsettes et pulver som hindrer bakteriedannelse.
Trulte76 Skrevet 3. mars 2008 #20 Skrevet 3. mars 2008 jeg fikk vite at man skal ha morgenurin jeg..visst man glemte det, så var et bedre med senere urin, men helst morgen urin
<3 coccinelle Skrevet 3. mars 2008 #21 Skrevet 3. mars 2008 Dette gjelder jo hvis den skal testes for bakterier. Den tåler å stå lenger hvis den står kaldt. Tester selv urinprøver for bakterier og det er ikke alltid de kommer inn til oss i løpet av to timer, men hvis de står kaldt går dette greit. Tror det hadde vært interessant å vite hva de sier hos legen om dette. Graviditets prøver er jo litt annerledes. Morgenurin er jo anbefalt fordi den som regel har vært lengst i blære - men som flere sier, for oss gravide er ikke dette alltid tilfelle.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå