brooklyn Skrevet 2. mars 2008 #1 Skrevet 2. mars 2008 Er trøtt, sliten og lei, og føler jeg garantert gjør meg selv en bjørnetjeneste når jeg lager egen middag til lille sjefen på 2.5 år. Vi har snakket masse om det i dag, sammen med han, at nå er han stor gutt og skal få spise samme middag som mamma og pappa. Vi safet stort, og hadde kjøttboller til middag. Han gråt når poteter og gulerøtter kom på tallerken, og åt 1.5 kjøttbolle. "hvis du ikke spiser opp resten (han hadde 4 på tallerken), så får du ikke dessert, det vet du". Gråt enda mer. Og gikk inn på rommet sitt, leste litt i en bok, tok av seg buksen og la seg til å sove under dynen sin... Ser for meg en laaaaaaaaaaaang uke med mye grining rundt middagstider. Det eneste positive i dette, er at han har spist masse frukt i ettermiddag, både druer, eple og appelsin. Sikkert dødssulten. Blir det bedre? Han er jo ikke akkurat for liten til å spise vanlig middag? innspill? Erfaringer?
Honningmelon Skrevet 2. mars 2008 #2 Skrevet 2. mars 2008 Til å begynne med, så server mat du vet han liker (alle spiser det samme), og spiser han ikke det, så får han vente til kveldsmat før han får mer mat. Tror nok du må sette hardt mot hardt. Jeg er sikker på at han etterhvert skjønner at han må spise det som blir servert om han vil ha mat. Og etterhvert kan du prøve med litt mat som han kanskje ikke har spist så mye av før. Jenta mi er 15 mnd og spiser det samme som oss, så han er i allefall ikke for liten til å spise det samme :-)
ano`num *17.03.10* Skrevet 2. mars 2008 #3 Skrevet 2. mars 2008 Her tror jeg "aldri" vi har laget egen middag. Bortsett fra de gangene vi har laget en for voksen middag. Alternativet til vår middag er brødskive Ferdig med det! Nå er hun 7. Klager støtt og stadig. " å nei, ikke det" er setninger vi ofte får høre. Men slik er det, og slik vil det alltid være!
firemerkersmør Skrevet 2. mars 2008 #4 Skrevet 2. mars 2008 Bedre å ta kampen med en gang. Ikke en dag for tidlig spør du meg. Tassen har har ikke fått egen middag etter han slutta med glass.
*ale* Skrevet 2. mars 2008 #5 Skrevet 2. mars 2008 Mine har "alltid" spist det samme som oss... Aldri vært noe problem-- Kan skje at de ikke spiser alt de får servert, noe de ikke liker e.l., men gjør ikke noe nummer av det. Og da går det som regel over av seg selv.. Så bare stå på , ila en uke er det nok blir en vane..Som dere nyter godt av i mange år... Går jo også an å avtale at han får bestemme middagen en dag i uka som premie... (Her blir det da alltid pølse og pasta...hehe)
Gjest Skrevet 2. mars 2008 #6 Skrevet 2. mars 2008 På tide ;-) Har aldri laget egen middag til mine etter at de ble ca 8 -9 mnd.
brooklyn Skrevet 2. mars 2008 Forfatter #8 Skrevet 2. mars 2008 Sukk....Jeg veeeeeeeeeeeeeet! Dere skulle hørt min mor i dag, hun var laaaangt fra imponert over meg.... Vi kjører litt trygg middag i morgen også, så det blir vel noe pasta-greier. Siden han nå sier pøsje for pølse, så blir det vel også en pølsemiddag i løpet av uken. Alt for trøtt til denne ala carte-deltidsjobben min... Godt å få tupp i ræven av dere:)
Gjest Skrevet 2. mars 2008 #9 Skrevet 2. mars 2008 He he, vi har vel alle våre "svake sider". Jeg er veik når det gjelder å la de legge seg alene. Eldstemann på over 3 år vil helst at jeg skal holde han i hånden til han sovner, så der måtte far avvenne oss begge ;-)
Mom2Two Skrevet 2. mars 2008 #10 Skrevet 2. mars 2008 He-he, det er jo ikke som om vi andre ikke har svake sider også, du finner dem nok bare på et annet område:-p
Drangelina Skrevet 2. mars 2008 #11 Skrevet 2. mars 2008 Vi har aldri severt egen middag til Lillegull, bortsett fra hvis vi har salat. Men det er samme styret her. En gulrotbit på tallerkenen så begynner han å grine.. han er 2 år og 2 mnd. Vi er standhaftige, og holder ut, men stort sett har middagene ikke vært noe hyggelige. I det siste har jeg begynt å ta han med i matlagingen. Han knoter litt med å skjære oppt ing, får røre litt i grytene osv.. Det blir mye gris,men han syns det er gøy, og han er blitt mer interessert i mat. De blir mindre baluba i spisesituasjonen, og han smaker på flere og flere ting. Kan være verdt et forsøk..
brooklyn Skrevet 2. mars 2008 Forfatter #12 Skrevet 2. mars 2008 Ikke sant? Jeg er beinhard på ganske så mye, men akkurat det med middager, der har jeg vært blaut. Pappaen, han er en softy på det aller meste, så jeg er tøff for oss begge:)
=Mina min og mej= Skrevet 2. mars 2008 #13 Skrevet 2. mars 2008 kanskje litt dumt å spørre, menne.. er jo i forbindelse med temaet i tråden.. her i huset er det en kamp med maten for tiden. hun har kommet i neineinei periode, ikke fordi hu ik vil ha maten men fordi det er morsomt å tulle. og jeg som sitter der aleine hver dag blir sliten av dette og kommer med alternativer hele tiden, til slutt får hun det som hu vil.. huff.. nå fifkk jeg meg selv til å høres ille ut her, menne.. Hvor gamle bør ungene være når man sier at "dette er maten du får, spiser du ik den blir det ik mer før til kvelds"? føler på en måte at hun er for liten til å forstå, men hu skjønner jo nesten alt annet.. (17mnd)
brooklyn Skrevet 2. mars 2008 Forfatter #14 Skrevet 2. mars 2008 det er sånn jeg tenker også, så han er med å ta ost på fredagspizzaen, røre i pastasausen, osv, men jeg vil at han skal spise sos og pote, gulerøtter, slike ting! Den eneste måten jeg får i han grønnsaker er gjennom den grusomme trondhjems lys lapskaus på boks. Da eier han ikke magemål og spiser stooore porsjoner... Min hemmelige drøm er at han feks skal spise paprika og løk og si at det er godt, istedet for å pirke det bort sånn som faren gjør...! hjertesukK!
Meg og knoll&tott Skrevet 2. mars 2008 #15 Skrevet 2. mars 2008 Råder deg ti å holde ut. Det blir noen dager med sutring, men så kommer det seg. Vi var kjempesløv med eldstemann. Han kunne glatt levd på hotdog og grøt... Så 1.januar var det game over her. Han fikk beskjed om at hvis ikke han åt det samme som oss var det slutt på fotball. (værste trussel for hans del.) og ikke mer mat før kvelds. Han var 6 år. Så 1.januar i år spiste han sin første potet... Flaut å innrømme det.. Nå, etter 2 mnd spiser han hele middagsposjonen uten å klage. Vi ingikk en avtale om at en dag i uken får han bestemme middag, som litt motivasjon. Så som sagt, bare vær sterk no, så slipper du masse slit når han blir større!!! Lykke til
FrøkenSprøken Skrevet 2. mars 2008 #16 Skrevet 2. mars 2008 Her lager vi ikke egen mat, og har så godt som aldri gjort det. De eneste gangene må vel være hvis det er mat han ikke kan spise noe særlig av (taco, grandiosa, salat, sterk mat e.l.). Før spiste han ikke spaghetti eller pannekaker, men det handlet om at han hadde for få tenner, så det ordnet seg av seg selv. Guttungen spiser til og med lutefisk, bacalo, tunfisk, pesto og så godt som alt av grønnsaker. Trikset har vært å knuse maten, slik at han ikke ser hva som er der, og dermed ikke får muligheten til å velge å bare spise pølse e.l. Lykke til! Barn er forskjellige, noen er kresne, og andre ikke, men ingen skal behøve egen middag hver dag
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå