Gå til innhold

Amming - Hva vill du gjort? (langt)

Anbefalte innlegg

Skrevet

I forrige uke dro en tur til helsestasjonen for å veie jenta mi på snart 3mnd, for gøy. Er jo nysgjerrig på hvordan hun vokser.

Hun hadde gått opp 300g på ca 1mnd, og jeg synes det er litt lite.

Helsesøster var ikke tilstede, så jeg fikk bare snakket litt med kontordama om det, men hun ville ikke gi noen generelle råd, så hun bad helsesøster ringe meg senere på dagen.

Jeg var sikker på at snuppa hadde gått opp mer, for de siste ukene har hun villet ha mat hver time, på dagtid. Hun sover fra kl 20 til kl 7 så da spiser hun jo ikke.

Helsesøster ringte meg, og hun var også enig i at 300g var litt i minste laget, men hun forklarte at siden hun har sluttet å spise på natten så går også melkeproduksjonen ned.

Jenta vår er blid og fornøyd hele dagen, bortsett fra at hun har vært mer sulten, fordi jeg ikke har så mye å gi henne.

HS kom med noen forslag til hva jeg kunne gjøre, men jeg er litt i villrede om hva jeg vil..

1. Jeg kan legge henne til brystet oftere på dagtid for å øke produksjonen.

(Dette alternativet hjelper ikke. Hun har jo som sagt spist hver time de siste ukene uten at det har økt noe som helst)

2. Jeg kan pumpe meg for å øke produksjonen.

(Dette er uaktuelt for jeg orker ikke stå opp flere ganger på natten for å pumpe, jeg trenger å være uthvilt på dagen for snuppa sover lite på dagtid siden hun sover hele natten)

3. Jeg kan vekke jenta på nettene for å mate henne.

(Dette har jeg heller ikke videre lyst til for da kan jeg risikere at hele søvnmønsteret hennes blir ødelagt, og det er heller ikke bra)

4. Jeg kan gi henne mme i tillegg til mm. Altså – tilby henne bryst først, og når hun er ferdig der så gir jeg henne flaske hvi hun ikke er mett.

(Det er dette jeg har gjort de siste dagene)

Synes egentlig at alternativ 4 fungerer veldig bra, men så får jeg litt vondt av jenta mi for at jeg ikke gidder å gjøre en større innsats =(

De sier jo tross alt at det er mm som er det absolutt beste for barnet.

Men nå er hun jo snart 3mnd, så jeg har jo fått fullammet den viktigste tiden.

Er det egoistisk av meg å fortsette med å gi henne mme i tillegg til brystet?

Vil bare at alle skal være fornøyde og at snuppa mi skal vokse bra..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hei!

nei, jeg syns absolutt ikke det er egoistisk av deg. jeg syns det er kjempe bra at du IKKE gir opp ammingen!!

jeg syns du skal fortsette å gi mme i tillegg til mm når hun er sulten.

kanskje prøv eå gi henne litt mme etter hver amming for å se sånn ca hvor mye hun orker?

det blir nok bedre når hun blir 4 mnd og kan spise litt grøt osv =)

jenta vår har oxo alltid vært i minste laget. men de på hs sier det at det er arvelig og at hun virker frisk og rask så det er ikke noe problem!

jeg og samboeren min var oxo veldig tynne som små.

hun er 7 mnd nå og veier 6.5 kg og er 69 cm lang =)

stå på!!

Skrevet

Dette er nøyaktig som om jeg skulle skrevet det selv, bortsett fra at jenta mi er 4 måneder. Hun har også spist hver time i flere uker nå, samtidig som hun sover som en stein på natta og nesten ingenting på dagen. Kjenner at det begynner å røyne på siden jeg har en gutt på 5 år i tillegg og mannen min jobber på båt, slik at det blir lite avlastning når han er på jobb. Og så står morsmelkerstatningspakkene der i kjøleskapet og er veeeeldig fristende...

"Problemet" mitt er bare det et jeg er helt forferdelig oppsatt på å få til ammingen siden jeg mislyktes med å amme førstemann, og jeg er redd for at når jeg først gir henne en flaske har jeg trådt over en barriere hvor det er lett for å miste melken.. Helt tullete egentlig, men sånn føler jeg det!

Nok om meg.. For å svare deg, så synes jeg absolutt ikke du er egoistisk som vil gi jenta di mme i tillegg til pupp! Du har jo gjort en kjempejobb og fullammet i 3 måneder, og dessuten - ett økedøgn i ny og ne kan vi nok alle klare, men når det blir flere uker i strekk begynner det å bli uholdbart. Man skal jo leve selv også. Selv om man har liten baby og livet i stor grad dreier seg om den, er det ikke meningen at man skal amme seg halvt ihjel! Dessuten vokser barna gulle godt på mme også, det er 5-åringen min et levende bevis på og han har ikke vært mer syk enn de barna som jeg vet har blitt ammet i en lengre periode.

Noe du KAN gjøre for å øke produksjonen er å legge inn en pumping på kveldstid mens barnet sover. Det gjør jeg og føler at jeg gjør en god innsats på den måten. Melken jeg pumper ut bruker jeg til å lage en porsjon grøt på morgenen dagen etter. I og med at jenta mi er 4 måneder føler jeg det trygt å begynne litt med det, men det burde du nok vente litt til med.. Pumpingen vil i alle fall være med på å øke produksjonen din, hvis du skulle ønske det. Men for all del, IKKE ha dårlig samvittighet overfor jenta di om du velger å fortsette med "kombimating". Det er som du sier det viktigste at alle er fornøyde og at babyen vokser bra. Lykke, lykke til videre! Godt jobba!

Klem fra Baby s'il vous plaît (som ikke lenger er høygravid selv om nicket sier det :-D)

Skrevet

Tusen takk for fine og oppmuntrende svar =)

Da tror jeg at jeg skal fortsette med kombinert mm og mme en stund til og se hvordan det går.

Kanskje jeg skal pumpe meg en gang på kvelden som du sier Baby s'il vous plaît, da kan jeg tilby henne et fult mm måltid på morgenen i det minste.

Ja jeg får se hva jeg gjør, med god samvittighet =)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...