Anonym bruker Skrevet 2. mars 2008 #1 Skrevet 2. mars 2008 Hva skal man gjøre når far nekter å skrive under på at barnet har flyttet ut fra ham? Barnet vårt og jeg flyttet i januar. Han har hatt permisjon siden 1. januar, men nekter å ha barnet, fordi vi ikke bor sammen. I februar flyttet barnet og jeg til en annen by, det har vært planen hele tiden, for jeg studerer der, og dette er mitt siste semester. Men nå nekter han meg å ha dagmamma noen timer hver dag, for han har jo permisjon, og skal ha henne. Så han er er en dag innimellom, før han blir sur igjen og drar tilbake til hjembyen. Og da er det ganske komplisert for meg å studere. Han har forresten søkt om å overta barntrygden og, for i folkeregisteret er jo barnet registrert hos ham. Han skylder meg masse penger fra før, men jeg har så jeg klarer meg, så det er ingen krise. Jeg har uansett satt barnetrygden inn på barnets sparekonto. Nå har jeg bestilt time til mekling om samvær, men det er lang ventetid. Og nå aner jeg ikke hva jeg skal gjøre. For det første, kan han nekte meg å ha dagmamma? (Vil jo nødig finne en, og risikere at hun må slutte etter ei uke, for at han kommer ned og forlanger å ha barnet likevel, selv om han ikke har hatt det de siste 2 mnd). Og jeg har jo krav på litt forskjellig, i og med at jeg er aleneforsørger, men blir han nødt til å skrive under på at barnet har flyttet etter mekling? Kan han lage noe trøbbel for meg, i og med at det bare er han som er reistrert på samme adresse som barnet? Har snakket med skatteetaten (som ringte ham og forklarte at han måtte skrive under, men han slo seg vrang) og nav, og alle er veldig forståelsesfulle, men er lite de kan gjøre. Grunnen til at vi flyttet, er bl.a. at han drakk seg full etter jeg la meg, veldig ofte, og forlangte at han var klar for å passe barnet (og ta barnet med seg ut å kjøre ) selv om han fremdeles var full på morgenen. Barnet er forresten 6 mnd.
lise75 Skrevet 2. mars 2008 #2 Skrevet 2. mars 2008 hei når jeg flytta fra barnefaren til førstemann så måtte han godkjenne at barnet flytta med med, og det tok også sin tid men jeg fikk det til slutt. så lenge han ikke skriver under kan han få barnetrygden uansett om ikke barnet er hos han. barnet står på adressa til han. får håpe det ordner seg for deg snart.
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2008 #3 Skrevet 2. mars 2008 Noe av det samme skjedde med svogeren min, han hadde barnet boende hos seg, men moren nektet å skrive under på det (hun fikk barnetrygden). Det faren måtte gjøre var å skaffe vitner på at barnet faktisk bodde hos han, så et par naboer og noen av oss i familien (tror det var 5 vitner han måtte ha) skrev under på at barnet faktisk bodde hos han. Da fikk han dobbel barnetrygd og de andre godene en har krav på som enslig forsørger. Ville tatt en telefon til nav igjen om jeg var deg, det er garantert ikke første gang de opplever vriene samlivsbrudd. Få avtalt et møte med en saksbehandler som har greie på dette med å være enslig forsørger, og skriv opp alt du lurer på før møtet, det personen ikke kan svare på sånn på strak for bør du gjøre en avtale om å få svar på så fort som mulig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå