Gå til innhold

MA- noen med erfaring? Ikke koselig lektyre.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Trenger trost/ info. Jeg ligger I en seng 3 timer fra naermeste lege. 40.6 I feber og grusome smerter I kroppen, spesiellt hofter med straaling ned I beina. En arbeidsgiver som et fly forbanna for at jeg ikke er paa jobb og jeg maa ringe aa si at jeg ikke kommer I morgen hellet- supert. Det var sytingen, her kommer sporsmaalet. Kan det vaere ma og infeksjon fra dodt foster? Inget blod, men mindre symptomer (er I uke 14 saa det burde jo ikke vaere unormalt) det eneste jeg har av feberdempende og smerte dempene medisin er pinex forte. Har googlet det og det er vist ganske ok innen for anbefallte doser. Tar 4 I dognet, de hjelper men kun for 3 timer om gangen. Hvor lenge gikk det for dere oppdaget MA, hvilke symptomer fikk dere til aa fatte mistanke?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Høres ut som om d er influensa du har. Go bedring.

Skrevet

Huff, høres ikke noe særlig ut det der! 40,6 i feber er vel litt over hva man bør ha som gravid, så det er bra du tar febernedsettende tabl. Men vet du HVORFOR du har feber? Er det influensa, eller har du andre symptomer? Med den feberen tror jeg det er lurt at du kontakter lege ganske så snart. Ikke bra å gå med feber man ikke vet hva kommer av uansett om man er gravid eller ikke.... Når det er sagt så har jeg aldri hørt om at høy feber er et symptom på MA. Men dette kan jeg for lite om. MA oppdages oftest ved at man blør litt har jeg hørt. Jeg ville kontaktet lege i kveld, tatt en prat, og evt kommet meg avgårde, selv om det tar 3 timer, hvis legen mener det er nødvendig. Husk at du må drikke masse masse nå som tempen er så høy. Både for din egen del og for bebisens. God bedring!

Klem fra sykepleieren

Skrevet

Hvis det var en infeksjon fra et dødt foster hadde du nok hatt sterke smerter i livmoren, ikke hoftene og bena. Men med så høy temperatur er det viktig å få tatt noe febernedsettende. Paracet hadde vært det beste hvis du hadde fått tak i det. Kanskje du kan låne til naboen?

Arbeidsgiveren din syns jeg ikke du skal bry deg om eller ha dårlig samvittighet for. Nå må du først og fremst tenke på deg selv. Syns forresten han behandlet deg veldig dårlig....

Skrevet

Haaper du har rett. Tusen takk for svar og oppmuntring.

Skrevet

Håpe du bi frisk snart:-)

Skrevet

Tusen takk for svar. Og trost. Faar vel bare spenne setebelte, ringe arbeidsgiver, og finne en jungel doktor. Gud jeg skal vaere glad den dagen jeg er tilbake til den siviliserte verden. Spennende og goy er det aa vaere paa tur, alene paa eksotiske plasser er ganske fantastisk til man ser hvor saarbar man er uten samfunnet sitt, vennene sine og familien sin.

Skrevet

Hadde MA i fjor sommer. Siste uka før legebesøk, hadde jeg tiltagende blødninger og magesmerter, men ingenting voldsomt. Ved utskraping hadde fosteret vært dødt i 5 uker, så det hadde jo lagt dødt i magen en stund. Hele denne perioden var jeg i Øst-Europa på ferie (fosteret døde sannsynligvis litt før avreise) og i sterk varme. Fikk beskjed av lege, da jeg endelig fikk somlet meg til å oppsøke lege i utlandet, at det hastet med utskraping, elles ville jeg bli veldig syk - dette pga varmen.

Hadde ikke feber eller andre symptomer.

Ta kontakt med lege om du er engstelig, men ville ikke bekymret meg for MA.

Skrevet

Hvor i verden befinner du deg? Så for meg et lite litt øde sted i Norge til å begynne med, men nå høres det mer ut som du er på en helt annen kant av verden.

Skrevet

Jeg har hatt 3 MA og 1 EXU, alle uke 5 og ingen opereasjon paa EXU (og her kom alt ut selv, merkelig nok, ut skjeden og litt ut i bukhulen) men tre utskrapninger paa de andre, selv om bare uke 5. Den ene gangen laa jeg med noe jeg trodde var influensa/feber og da jeg endelig (to uker senere) somlet meg til lege, spurte han bare rolig om jeg skulle noe i kveld. Ikke det nei, da slipper du aa avlyse noe, for du skal umiddelbart ha en liten utskrapning paa Ullevaal. Hopp i bilen. Ingen dramatikk, bare viktig aa faa gjort det. Med de to andre MA hadde jeg ingen plager, man utfoerte utskrapning bare rutinemessig og for sikkerhets skyld.

Jeg tror du har noe helt annet, men ta en tur til lege du for aa faa sjekket.

Jeg er jo Asia, saa kanskje jeg kan komme med noen tips? Husk aa vaer veldig bestemt paa hva du krever, kom deg paa et privat sykehus, det koster nesten ikke noe uansett, og faa med deg noen som kan spraaket - fra hotellet du bor paa eller noe, som kan forhandle osv for deg.

Lykke til, sjekker traaden en god stund naa, i tilfelle du har noen spoersamaal.

Klem og lykke til.

Skrevet

Jeg er I et 3. Verdensland. Motorsykkel, baat og smaafly maa til for aa komme til lege. Akkurat naa er det 43 grader utendors. Har ikke aircondition, men ei vifte. Til vanlig liker jeg varmen, flott aa kunne faa friske kokosnotter og ananas. Milevis med hvite strender. Mannen min er ogsaa her nede, han bor ca 8 timers vei med bil, fly, motorsykkel og hest fra meg. Han er paa vei hit naa, saa skal vi ut aa finne lege. Har blackberry, ikke internett- derfor kan jeg ikke forandre tastaturet. Skjonner at det er slitsomt aa lese. Naar kvelden kommer vil kanskje den utvendige temperaturen hjelpe litt paa avkjoling.

Skrevet

Høres kjempe spennende ut. Men sikkert ikke det morsomste stedet å være når du blir syk? Håper alt går bra med deg iallefall, og at du blir fort frisk igjen. Skal du hjem til Norge før fødselen, eller skal du føde der nede?

Skrevet

Det var faktisk noe jeg ikke har tenkt paa! Selvfolgelig maa jeg faa med tolk. Det skal sies at det er hoved problemet med arbeidsgiveren min ogsaa, minimale engelsk kunnskaper. Jeg vet jo at det blir skrevet ut medisiner her over en lav sko, er litt skeptisk til ikke googlebare medisiner. Men jeg vet om en privat klinikk og legene der pleier med gjevne mellomrom aa kjope tjenester fra der jeg jobber. De kan ikke mere enn noen hoflighetsfraser paa engelsk, men de virker siviliserte. Dress, biler uten bulker, lol.. Takk for raad.

Skrevet

Flott at mannen din er der, og flott at du er online, men det er da ikke slitsomt aa lese, jeg er jo alltid med doble vokaler, hehe....saann er det bare.

Tror fortsatt ikke du har noe som er alvorlig, men fint med en tur til lege, selv om du maa ordne litt for aa faa det til. Haaper det ikke blir for dyrt da, men kan kanskje vaere verdt det? Ja, det er vel 3. verden som du kaller det, her ogsaa.... =o) Det er en annen verden ja. Du er uansett i tropene forstaar jeg, med de temperaturene, kanskje rundt de arabiske landene? Litt for varmt for Soer Oest Asia, hvor jeg er, her har vi "bare" 36 grader.

Drikk mye vann.

Vaer i ro.

Kjoel deg ned med de mulighetene som finnes, kald dusj dersom tilgjengelig.

Sitt foran viften med full styrke, gjerne mot magen.

Spis i ny og ne.

Ikke noe norsk tips, men drikk en oel dersom du har tilgjengelig, den kjoeler ned hele kroppen (drikk en halv liter vann foer og etter dersom du er engstelig for alkoholen. Men du svetter saa mye naa, at jeg tror ikke alkoholen rekker aa naa fosteret i det hele tatt. Dette er et knallgodt indisk tips for aa senke feber naar ting er litt kritisk (dropp dette tipset dersom du er 100% anti alkohol i svangerskapet)

Vaer i naerheten av folk, som du kan rope paa om noedvendig.

Ligg med bena hoeyt om mulig.

Lykke til.

Be om en engelsktalende lege ogsaaa.

Det ordner seg nok.

Skrevet

Jeg skal HJEM!! Faktisk allerede I midten av april. Vil ha 6 maaneder fra denne arbeidsplassen paa cv'n min. Har vaert borte I 3 aar naa. Skal ta et kurs hjemme I norge og saa til usa I november. Forhaapentlig hjemme for godt om et par aar. Spennende, laererikt er det. Men det blir godt aa bygge karriaere under sosialismens trygge paraply. Og I et nogelunde likestillt land. Her skal jeg tie, fordi jeg er kvinne. Maa svelge noen kjempekameler, ja. Er saa glad for at jeg ikke ble fodt inn I et samfunn uten muligheter til skolegang og venter nr5 med en mann som er utro. Fanget.

Skrevet

Jeg haaper siste setning ikke gjelder deg? =o)

Skrevet

Forstaar naa at du bor der nede, da er du litt mer barka, godt det... =o) Tenkte du var alene paa andre siden av kloden paa ferie, det hadde ikke vaert saa stas, uten mulighet til aa faa noe hjelp osv.

Tenker paa deg naa, lykke til da.

Skrevet

Shit... Ja naa har legen vaert hos meg, mannen min tok med en amerikansk lege fra hovedstaden., Han tok en blodprove, kjorte en hurtigtest og kom tilbake med at det var MALARIA!!! Du indre oslofjord! Det er nemlig offisiellt ikke vaert malaria her siden 1957!!! Han skal ta med seg blod tilbake for vidre analyse. Fikk medisin. Malaria er ikke supert for et foster. Ikke medisin mot det heller. Et raskt googel sa at det okte sjansen for abort og dodfodsel. Tar alikevel en sorg av gangen. Har vaert I brasil en uke I oktober, men da knasket jeg malariatabeletter baade for og etter. Helt som foreskrevet. Skal prove aa sove litt. Sover godt paa nedadgaaende feber. Muskelsmerter og hodepine er vaerst paa okende feber. Feberen maa begrenses koste hva det koste vil kropps tempen til barnet er vistnok 1 grad over mors. Skal prove det indiske raadet.

Skrevet

Uffameg, for en beskjed å få! Inderlig godt du fikk en lege til å komme og se på deg i alle fall, så du får behandling og blir frisk.

Skal krysse fingrene for deg og knøttet ditt, det går nok bra skal du se!

...og her hjemme sitter vi liksom og bekymrer oss for salami og smøreoster... Det er jaggu ikke mye synd på oss, når man får ting litt i perspektiv.

Skrevet

Hei Miss Misantrop!

Kjenner deg fra Gressenkene, jeg! Så koselig å se at du er gravid! Jeg er i 26 uke snart..! Det hørtes immidlertid forferdelig ut å få Malaria! Ikke rart du føler deg dårlig! Legen vet vel at du er gravid? Jeg håper medisinene raskt tar knekken på sjukdommen og at alt er vel med barnet i magen. Skjønner godt du blir bekymra. God bedring på ditt spennende oppdrag!

Skrevet

Saapass ja, godt du handlet raskt.

Mye vaeske naa og holde kontakt med lege osv. Regner med du skal ha videre undersoekelser, og naa maa du kaste norske raad over bord og hoere med lokal ekspertise hva man gjoer med Malariatilfeller.

Hvis du skal snakke med noen norske eksperter saa er jo Reiseklinikken i Oslo veldig flinke da, de kan mye om malaria og tropevarme. Regner med du faar opp gulesider.no siden du er online.

Staa paa, det ordner seg nok skal du se.

Godt du kom raskt til hjelp ja.

Amerikaner hoeres bra ut, grundige og tar ingen sjanser slike jeg er kjent med dem naar det kommer til sykdom.

Sender lykkeoenskninger i retning deg.

Skrevet

Å hjelp, Malaria.... At du skulle ha sånn uflaks når de ikke har hatt det siden 1957. Men sikkert det lureste å ta medisin selv om det er risikabelt, ellers er det jo farlig for både deg og fosteret. Håper alt ender godt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...