Gå til innhold

Kvinner kan takke seg selv?!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva i allverden og alledager er det for en slags holdning?

Og det fra en annen kvinne?

Kan virkelig en kvinne takke seg selv dersom noen prøver seg på henne? (type nesten overfall:p).

Kan en kvinne i miniskjørt fremdeles i 2008 sies å måtte takke seg selv om hun bli voldtatt eller antastet?

Kan man faktisk, som oppegående kvinne selv sitte og si det? Og faktisk mene det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

En ting å sende ut signaler som kan misforstås slik at menn "prøver" seg, men nå er det vel lov å prøve seg?? Det får man tåle synes jeg, så lenge et nei bli respektert.

Videre så er det INGEN unnskyldning hvis en mann trakasserer, antaster eller enda verre voldtar en kvinne...kvinner/jenter skal ALDRI belemres med skylda for det.

Skrevet

Det er en svært konservativ holdning, men jeg tror den er utbredd.

Som lensmannen i området her sa, det er en viss type risikoatferd som øker sjansene for overgrep mot kvinner. Det er ikke selvforskyldt, men en kan unngå mye med å følge en del forholdsregler.

Skrevet

Sjeriffen i Loddefjord?

Skrevet

erteposen; det er jo klart, forhåndsregler.

Men jeg er av den mening, og for å ta noe aktuelt, den saken med hus som tok pirattaxi og ble voldtatt. Hun er dum som tar pirat, men kan IKKE takke seg selv likevel...

Og jeg ser det er kommentert på tråden her om sjefen som prøvde seg, at hun kan takke seg selv siden hun hadde nachspiel? Er det åpen invitt liksom?

Skrevet

Menn KAN tolke slikt som en åpen invitt ja...uten at det er rett av dem, men det er nå engang slik endel menn teker desverre.

Har selv vært utsatt for en huseier en gang som inviterte seg selv ned på fest hos meg, der han prøvde seg da de andre gjestene hadde dratt, jeg prøvde tydelig og klart på en høfelig måte og oppfordre ham til å gå opp til seg selv igjen. Ente med at jeg låste meg på badet og ringte politiet som kom og fikk lingsa ham ut av leiligheten og opp med en kraftig advarsel. Det ble notert og skrevet en rapport i tilfelle det skulle oppstå mer. Jeg flytta ferfra 2 mnd senere, følte ubehag.

Skrevet

Jeg vil jo si at dersom man går på rommet til noen alene eller inviterer kun en person på rommet, så er man naiv om man tror det ikke tolkes på en viss måte.

Men å ha nachspiel på hotellrommet der hele firmaet er tilstede er veldig vanlig i min bransje. Det er noe man MÅ gjennom. Om jeg hadde nektet ville det tas ille opp, spesielt om jeg hadde skyldt på at jeg er kvinne. Er man med på leken, osv. Noe av det man må gjøre som sjef er å underholde de andre.

Jeg drikker av prinsipp lite i jobbsammenheng. Adm. dir var derimot relativt sørpe full da han trådte over grensen.

Skrevet

Jeg er helt enig med deg, for all del.

Det var ikke sheriffen:) Men det er mange som deler denne typen tanker både lensemenn, legevaktsmotaket, de som jobber med ungdom og de som jobber med forebyggende arbeid. De er aldri jentene sin feil, men samtidig er det viktig å få ut infomasjon til unge jenter om hvordan en beskytter seg selv og venninnene. De er i risikosonen, og spesielt når de drikker. En stikker ikke fra en venninne som er svært full osv.

Grensene endrer seg selvsagt når en er eldre, og et nachspiell på hotellrommet med kollegaer kan selvsagt en dame eller mann ha. Skulle bare mangle.

Skrevet

Om du sikter til meg, mener ikke jeg at hun kan takke seg selv i den forstand at det er RETT av mannen å voldta/overgripe seg på klienten, men en mann KAN tolke dette som en åpen invitasjon, uten å si at dette er riktig, det er det jo ikke overhodet..

Skrevet

uansett hva signaler en kvinne gir en mann..så er fremdeles et NEI et NEI!!!

Skrevet

Melina; ja det var innlegget ditt jeg tenkte på, men la inn dette som et eget siden det er drat en del lengre:)

Skrevet

Som en oppegående kvinne i år 2008 velger jeg faktisk heller å være forsiktig enn å sitte igjen som voldtatt, men med "retten til å være uforsiktig" på min side...

Skrevet

Ja, stakkars menn, de er jo så enkle sjeler at det er lett å misforstå. Og vi kvinner gjør det så vanskelig ved å gå rundt som fristerinner.

Alkohol, korte skjørt, topper uten høy hals og øyekontakt med menn burde alle jenter sky som pesten.

-----

Men seriøst: Visse forhåndsegeler kan man jo ta, som å unngå Akerselven og Slottsparken kl 03.30...

Men å si at kvinner kan takke seg selv pga måten hun går kledd, er vel en holdning som hører hjemme i et mindre oppegånde samfunn. Det er jo å lette mannen for ansvar.

Skrevet

Så lenge men sier "Nei" er det nei, og da er det ikke lov å ta seg til rette uansett påkledning. At kvinner kan si noe sånt er hårreisende!

Sjeriffen her i byen er jo bror til et visst annet krek, så hans meninger betyr ikke noe for meg.

Skrevet

NEI er NEI uansett hva kvinnen har på seg..hvor hun går osv

greit man kan ta forholdsregler..

men er det da slik at man må gå i høyhalsa genser, jeans og kanskje helst army boots på byen..for at man ikke skal kunne takke seg selv for at man blir trakassert ol???

litt dårlig formulert men uansett

Skrevet

Et nei er et nei uansett!

Er også sterkt uenig i fremstillingen av menn som ukontrollerbare barbarer, de fleste menn voldtar IKKE, og de som gjør det gjør det p.g.a. årsaker som ligger hos dem selv, ikke som er framprovosert av en tilfeldig kvinne.

Må jo bare nevne gjeng-voldtektsforbrytere som fikk strafferabatt, fordi det regnes som ett overgrep http://www.dagbladet.no/nyheter/2008/02/26/528076.html.

Synes det er rystende hvor lite kvinnen er verdt i rettslige sammenhenger!!

Skrevet

Jeg vil absolutt ikke dra det så langt at noen kan takke seg selv for å bli voldtatt! Men jeg er absolutt tilbøyelig til å mene at det går an å ta visse forholdsregler. Som feks å la være og kle seg nesten naken på "byn".

Skrevet

Vet dere hva? Menn er faen ikke så dumme at de ikke skjønner at kort skjør ikke er lik automatisk sex!

Herregud som noen undervurderer menn da.

Nei er nei.

Voldtekt handler vel uansett ofte om makt, ikke sex, så da har vel ikke bekledning så mye med saken å gjøre uansett.

Skrevet

Signerer Oktaviastar her.

Må få legge til at man kan takke seg selv at menn prøver seg, men voldtekt kan man ikke takke seg selv for.

Skrevet

Det værste av alt er at menn som har misbrukt kvinner har blitt frikjent bla pga at dama var utfordrende kledd..... Hvilket rettsystem og menneskesyn...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...