pupsy Skrevet 2. mars 2008 #1 Skrevet 2. mars 2008 Hei, Mitt første barn var veldig enkel med å få inn i soverutiner, men nr 2 får jeg ikke til! Så jeg lurer litt på hvordan rutinene er for andre på den alderen. Hun er nå litt over 4 mnd, og har ikke en fast rutine enda. Har fått beskjed på HS om å følge hennes rytme, men hun er veldig vanskelig å lese så nå har jeg prøvd å finne de riktige tidspunktene å legge henne på. Kvelden er jo et kapittel for seg selv - hun er som regel i seng og sover til ca 20 00, men det er ofte mye skriking og kjemping selv om hun egentlig er veldig trøtt. Vi gjør det samme med henne hver kveld - bad, pysj og amming, men hun følger oss ikke! I tillegg er hun oppe ca hver andre til tredje time om natten for mat, og dagen begynner mellom 6 og 7 en gang. Er det noen andre som har babyer på denne alderen og hvordan ser deres dag ut?
Amanda- Skrevet 2. mars 2008 #2 Skrevet 2. mars 2008 min datter er 4mnd den 13. jeg begynnte med velling jeg. det hjalp.. hun sovnet bedre... men hun har en tendens til og sovne.. sover en stund.. så vokner hun til.. og ligger og spreller, ser lys våken ut. hs sier det er en søvnfase og at jeg bare skal la henne ligge... men jeg tror hun er våken faktisk... hehe.. hun ligger seg mellom 7-8 en gang=)
Impulsiw Skrevet 2. mars 2008 #3 Skrevet 2. mars 2008 Jeg fikk en sønn 31 oktober 2007. Han er 4 måneder nå og får bare MM. I perioder har han sovet fra klokka 00-01 til halv åtte om morgenen. Nå sover han fra tolv til halv ni. Noen ganger våkner han i fire fem tiden på natten, men sjelden. Han spiser HELE tiden om dagen. Pupper og pupper... og ligger lenge på puppen. Sover en lang lur på dagen og flere små dupper utover mot kvelden. Alt i alt er det ikke styr på noe, men han vokser og trives og pupper til han sovner på puppen hver gang..hehe ;o)
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2008 #4 Skrevet 2. mars 2008 Min er også 4 mnd nå og her er det heller ikke noe fast nei...vi hadde på en måte en rutine, men den innebar mat hver2-3 time på natta og sa seg til forskjellig tidspunkt hver kveld omtrent. Ikke så lett å få til noe annet. Hun får kun mme. HS sa at vi må få bedre rutiner på dagen før natta kan bli bedre. Dvs hun må sove mer på dagtid (søvn avler søvn, mener de lærde) og vi må drøye måltidene på dagen så det går minimum 3 timer imellom, gjerne mer. Hittil har hun sovet 30 min etter frokost, så 3 timer ute, så 30 min før hun la seg på kvelden, dette var ifølge HS for lite. Så vi jobber nå for å få mer søvn/lengre kortlurer på dagtid som gjør det lettere å drøye måltider, når vi har en bedre rytme på dette vil hun dra meg seg dette over i natten og greie seg lenger uten mat. Det er ihvertfall teorien, så får vi se hvordan praksis fungerer. Begynte å jobbe med dette for noen dager siden og nå er alt kaos, men sånn er det å bryte rutiner å lagen nye.... Vi har prøvd med tynn grøt men vesla tåler det dårlig, blir bare hyl og skrik og magevondt. Kanskje din trenger noe mer siden han henger i puppen hele dagen?
pupsy Skrevet 2. mars 2008 Forfatter #5 Skrevet 2. mars 2008 Takk for svar! Våre "rutiner" er omtrent som så: Opp i 6-7 tiden En lur i 8.30 tiden - kan være alt fra 45 min til over 1 1/2 time En lur i 11 tiden - hvis vi går ut da så sover hun leenge - gjerne to tre timer Resten av dagen kommer an på om hun har sovet en lang lur eller ikke. Hvis hun ikke har det så er det noen 45 min lurer. I 6 - 1/2 7 tiden bader hun også er det natt i 7 tiden. Men hun våkner gjerne og skriker og flere ganger utover kvelden. Noen ganger roer hun seg med smokken og noen ikke. Jeg fullammer og hun får melk mellom 22-23 en gang, også er det vel i 2 tiden og gjerne i 4 tiden også. Kan være alt mellom 2 og 3 timer mellom måltidene - veldig slitsomt. Vi opplever også det er med at hun ikke sovner igjen etter et natt måltid, kan gjerne være våken i to timer!! ikke moro synes jeg. Tenker å begynne med grøt i de neste ukene for å se om det hjelper. Men hun har akkurat vært syk så håper at hun bare holder på å komme seg inn i en god mat og sove rytme nå når hun kommer seg.
Impulsiw Skrevet 2. mars 2008 #6 Skrevet 2. mars 2008 De sier jo at man bare skal tilby de pupp uansett. Det er visst ikke så nøye med tiden når de får MM. Siden han sover så mange timer om natta må han jo spise mer om dagen. Det går jo greit for meg. Når det gjelder soving og sånt tror jeg det er veldig individuelt - fra barn til barn. Tror faktisk de sover lettere og mindre når de for MM. For jeg har hatt to før som har fått MME og de sov mer "ryddig" og holdt nesten fire timer mellom hvert måltid. Det er vel prisen en betaler forå amme...trur eg da. Tror rytmen kommer av seg selv etter hvert som de blir større. Helsesøster sa at man måtte regne med å nattamme til de er et halvt år. Noen foretrekker å begynne å gi grøt v 4 måneder for å få nattero. Jeg prøvde med velling for en måned siden men han våknet likevel. Så nå får han bare MM. Så får vi ta det som det kommer. Nå er han 68 cm lang og veier 7350 gram så han lider ingen nød...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå