Gå til innhold

Hva slags bilstol anbefaler dere til nyfødt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hadde en acta graco cosmic comfort til forrige, men den er så bratt i ryggen og hodet til barnet blir jo hengende når det sovner,

Hvilken stol har/anbefaler dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

det kommer an på hvilket behov du har.

hvis du på lik linje med meg vet du skal ha med babyen på lengre bilturer vil jeg på det varmeste anbefale en boxette.

brukte det sist og blir å bruke det denne gangen og.

de aller fleste kjøper bakovervendt stol til den nyfødte...

syntes det ser direkte ukomfertabelt ut.

har det vi og,men blir ikke å ta den ibruk før babyen har vokst ut av boxetten... :)

Skrevet

Vi er avhengige av å kjøre bil samme hvor vi skal, så boxette er absolutt et alternativ ja!

Hvor lenge kan man bruke det? Og hvor får man tak i (ikke alt for dyrt), tar den stor plass i bilen?

Skrevet

Tror nesten at samme hvilken bilstol (selvfølgelig bakovervendt til så små, tror ikke man får noe annet) man velger så vil barnet "sitte". Dette nettopp fordi konstruksjonen er slik at dette er best i forhold til sikkerhet og nakken. Og man skal som kjent ikke sitte i timesvis i denne. Men likevel ser jeg overaskende mange små som sitter i denne på kjøpesentre osv... Så vet ikke jeg hvor skadelig det egentlig er til syvende og sist.

Ser helt klart at en evnt nakkeskade er verre for barnet. Men likevel har vi da selv også gått til innkjøp av en boxette. Nettopp fordi vi skal på to lange bilturer imens babyen er veldig liten. Er dette midt i sovetid osv er det mye bedre for oss å ha babyen liggende i boxette enn å måtte stoppe og vekke hele veien.... MEN vi har også en bilstol (acta graco trilogic) som kommer til å bli brukt til hverdags. Reiser vi på tur er det kjempekjekt å ha med begge da boxetten tar minimalt med plass i bilen;)

Og til deg som henviser til trygg trafikk vil jeg bare si at det er forskjell på en boxette og en bag som det er visst til i den artikkelen. I boxetten ligger barnet spent fast med 5 punkts sele. Likevel er det klart at bilstoler er det absolutt beste. Men for meg blir det avgjørende hvor praktisk det er osv osv. Kan gi dere en annen link til test av stoler, bag OG boxette og der er det få spesialister som gikk imot boxettvarianten til de aller minste (når de er større kan jo stolen brukes uten fare samme hva)

http://www.dinside.no/php/art.php?id=314926

Egentlig bare tipse om et fantastisk sted kalt www.finn.no.. Der fant vi boxetten vår til 100kr:D

De kan også leies på babyshop mot et depositum på rundt 1000kr og mnd leie på 100kr.

Vet desverre ikke nyprisen på disse boxettene..

Skrevet

Svarer her og jeg.. hehe..

Boxetten er veldig liten og hendig å ha med, men passer best de første månedene. Avhengig av barnets vekst vil det vokse fort ut av det, kanskje rundt 4 mnd? Ellers ser den ut som en liten plastbåt (du ser den i linken jeg har i det andre innlegget mitt).

Av plass tar den et sete.

Fant en test til med boxette der den kommer bra ut i fht bilseter... :

http://forbrukerportalen.no/Tester/2006/1148973596.19

Skrevet

Jeg ville styrt unna alt som heter boxette og bag hvis jeg var deg. Sjekk ut videoen hos Trygg trafikk som det refereres til, så skjønner du fort hvorfor. Selv om noe er lovlig, betyr det ikke nødvendigvis at det er sikkert. Dersom du har behov for å kjøre lange bilturer (jeg er selv i samme situasjon), så beregne heller god tid og stopp med jevne mellomrom slik at babyen får en pause. Leste en artikkel skrevet av en lege ved rikshospitalet som sa at så lenge babyen ikke viser tegn på ubehag, så går det greit, det er ikke vitenskapelig bevist at det er skadelig verken for rygg eller annet hos spedbarn å sitte i bilstol. Men en bør selvsagt prøve å begrense dette mest mulig, og i hvert fall beregne mer pauser enn en vanligvis ville gjort.

Selv om boxette sikkert utvilsomt er mer komfortabelt for barnet, så hjelper det jo lite dersom uhellet først er ute...

Skrevet

Vi var fornøyde med Maxi cosi cabrio. Velger nok det til nestemann også.

Skrevet

Vi kjøpte den nye Acto Craco stolen etter flere anbefalinger.. Kjøpte med base, da den nå kan justeres slik at stolen ikke blir bratt i ryggen....

Har også 5-punkts seler, og støtte for hodet..

Skrevet

Hvor i landet er det du bor HI?

boxettene pleier å ligge på 1500-2000 kroner..

kan høres dyrt ut,men er virkelig verdt investeringen!!

den vi har er brukt av slekt og venner i mange mange år, og vi blir å bruke den videre til alle våre barn..

Den er veldig grei å håndtere, er veldig praktisk, tar liten plass osv osv..kan kun finne positive ting å si om det..

ang linken til trygg trafikk lenger opp så må jeg bare påpeke at testen der er av en BAG med sikkerhetsnett..det har ingen ting med boxette å gjøre...boxette blir ikke frarådet av noen slik som bagen blir.. her fester du barnet med 5 punkter og er mye mer vennlig mot ryggen.

så hvis dere bruker bil mye så vil jeg på det sterkeste anbefale den..

selv skal vi kjøre landet på langs i sommer så det å stoppe hver halvtime sier seg selv at det ikke vil funke..noe annet enn en boxette er med andre ord utelukket for å si det mildt.

enkelte forhåndsregler bør man gjøre uansett som å alltid ha barnet plassert slik at hodet er inn mot midten samt at den får ligge bak føreren.

jeg brukte vel boxetten sist til guttungen var en 4-5 måneder..husker ikke helt..men den er rett og slett fantastisk!! gutten fikk en god start på livet og har siden den tid alltid elsket å kjøre bil.

skal også sies at jeg og har sett tester der boxette har kommet dårlig ut..MEN det er kun om du feilmonterer de..og det sier seg selv at alt av sikkerhetsutstyr vil komme dårlig ut om de blir feilmontert...

boxetten er enkel å montere,du slipper alt styr og stress, slipper å ha en base stående fast og er enkel å ta inn og ut av bilen...kan ta boxetten rett ut av bilen, i handlevognen om du skal på butikken, rett inn i hus om du skal på besøk og ungen sover..ja.. :)

Skrevet

Skal også kjøpe den nye Acto Craco med base. Den gammle modellen syntes jeg var for bratt, men den nye er justert mye bedre.

Skrevet

maxi-cosi sin er veldig fin:)

Hadde selv be safe izi sleep og var veldig fornøyd. Støttet opp ryggen litt i setet helt i starten.

HTS be safe setene er desidert best i test. De testes i høyere fart enn de andre på markedet og er laget i veldig solide materialer. Dobbel hardplast som gjør at setene tåler mer i en kollisjon. De blir littegrann tyngre, men jeg synes sikkerheten er viktigere enn vekt på et sete.

Boxette og bag er lovlig, men absolutt ikke å anbefales. Har vært på bilstolkurs og sett filmer om hvordan fart og trykket av sammenstøtet påvirker barnet i seter og bager. Bakovervendte seter er de eneste som kan dempe slengen barnet får når det blir bråstopp.

Snakk med ansatte i butikken du skal handle bilstol. De er veldig opptatt av sikkerheten og har mye kunnskap om dette.

Har også snakket med fysioterapeuter om det å sitte i bilstol og barnet tåler fint å sitte der på en lang dagstur, bare det får hvile ryggen innimellom og ikke er med på 14 dagers bilferie...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...