Caaath_ Skrevet 2. mars 2008 #1 Skrevet 2. mars 2008 Jeg er 19 år og blir alenemor i juli, vet det er ganske tidlig å begynne å planlegge dåp. Men, i går kveld fikk jeg en sms med barnefaren. Jeg og barnefaren har et meget vanskelig forhold til hverandre i og med at han slo opp 1 uke etter jeg fortalte at jeg var gravid. Og siden har jeg bare sett han 1 gang i en time, som var veldig merkelig i om det vi ikke engang greide å prate skikkelig og bryte isen. Vi har aldri bodd sammen, eller vært gidt, så jeg har foreldreansvar når barnet kommer. Vi har jo kontakt, men kun over sms omtrent, og jeg må si jeg ikke stoler noe særlig på han, i og med at han har lovd å være der for meg, være med UL og kontroller, flytte nærmere osv. Men, han har ikek utført noe av det han har lovd. Og det først for 1 mnd siden han har begynt å ta kontakt litt oftere.Og har allerede brutt noe han lovde, nemlig å være med ul på fredag, men han orka ikke å ta seg fri fra jobb. Men, nå skal jeg komme til saken. Han bor 2 timer unna, i går kveld sendte han som sagt sms. Der han skreiv han ville ha dåpen i byen han bor. Han har jo forsåvidt mer slekt enn meg, men jeg har ikke så positive følelser til dette. Siden jeg har foreldreansvaret, og ungen skal bo hos meg vil jeg jo at ungen skal døpes i menigheten der han han/hun bor. Ikke at jeg er en ivrig kirkegjenger akkurat, men jeg vil jo ha ungen min skal døpt fordi, siden jeg selv er det. Er det noen regler for hvor en unge skal døpes? Må den døpes i hjemstedet altså der barnet har bostedsadresse? Og er det jeg som har foreldreansvar som bestemmer? Han skal jo så klart få 2 faddere han og hvis han vil, ikke noe med det. Men, jeg vil hjerne ha dåpen på min hjemplass. Jeg synes også det blir upraktisk å ha dåpen der han bor, siden det er 2 timer unna. Må jo nesten skaffe meg overnatting der kvelden før, og jeg kjenner ingen der og vil egentlig ikke bo hos han. Dessuten blir det slitsomt å reise 2 timer dit, og 2 timer hjem igjen med et lite barn på 4 mnd. Håper noen kan hjelpe meg mine spørsmål! På forhånd takk
plass'n Skrevet 2. mars 2008 #2 Skrevet 2. mars 2008 Jeg syns det er selvsagt at dåpen skal foregå der du bor, men du trenger litt støtte for dette. Tror du at du kan kontakte prestekontoret allerede nå og fortelle om problemet, så får de kanskje litt tid på seg til å finne noen som kan være til støtte for deg. Hvis barnefaren ved fødselen skriver under på at han vedgår farskapet, har han jo en juridisk rett til å være med å bestemme ting som angår barnet, men jeg tror alle på ditt hjemsted ville støtte deg i ditt ønske. Lykke til iallfall.
Phantom´ Skrevet 2. mars 2008 #3 Skrevet 2. mars 2008 Juridisk kan man ha dåp hvor som helst. Ikke noen regler for hvor dåpen skal finne sted. Vi har hatt dåp ulike steder i Norge uten å ha bodd der. Forøvrig har jeg stor forståelse for at du har lyst til å ha dåpen på ditt hjemsted!
TrøttSomEiStrømpe- Skrevet 11. mars 2008 #4 Skrevet 11. mars 2008 du kan ha dåpen der du vil, bare kontakt kirkekontoret til den kirka du vil ha det i blir jo enklere for deg og ungen å ha det der du bor da! om dere skal ha sammenkomst etter dåpen (lunsj, middag eller bare kaffe og kaker) er det jo en del som skal ordnes. om det skal være der han bor, må han regne med å ordne en del ting.. siden han ikke gidder stille på UL engang, kan han bare klappe igjen brødsaksa. ha det der du vil du!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå