*Drømmer Skrevet 2. mars 2008 #1 Skrevet 2. mars 2008 ...gifte seg hos sorens-skriver? Jeg og sambo har egentlig satt dato om to år, men fant ut at vi har ikke råd til noe storsvært bryllup.. Og vi vil være gift når vi får barn... Derfor tenkte vi sorens-skriver, og middag bare for forlovere, foreldre, søsken og tante-/onkelbarn.. Men koster det noe?
*Drømmer Skrevet 2. mars 2008 Forfatter #3 Skrevet 2. mars 2008 Så det er bare å snakke med dem og avtale tid, få på seg noe pent, og dra dit å skrive under?
*Super*Mamman* Skrevet 2. mars 2008 #4 Skrevet 2. mars 2008 Hvis dere skal gifte dere på et annet sted enn der hvor dere sokner til, må dere betale for leie av lokale osv. Ellers så koster det ingenting..
Krusemynthe Skrevet 2. mars 2008 #6 Skrevet 2. mars 2008 Deter ikke fullt så enkelt. Dere må ha en "godkjennelse" (husker ikke hva den heter - men kan finne det ut hvis du er interessert)fra folkeregisteret, og dere må ha forlovererklæringer. Vi jobber selv med ulike løsninger ogm dagen. Vi hadde tenkt til å bare "gjøre det" for oss selv, uten å informere noen. Men det går jo ikke nå... I tillegg er det mindre enn to år siden min mann ble skilt, og da måtte jammen eksen også skrive under på noen papirer - og sånn sett være en av de første som får vite noe.. Grrr!! Godkjenningen fra folkeregisteret kan ta inntil 4 uker....... Men du kan ha med deg folk inn - uansett hvem dere vil ha med dere. :-)
*Drømmer Skrevet 2. mars 2008 Forfatter #7 Skrevet 2. mars 2008 Ja, det kan du finne ut, hvis du gidder.. Heldigvis har ikke han vært gift før, så vi slipper det styret, da =) Hmm, 4 uker.. Skal vi bare ta kontakt med sorenskriveren først eller? Så kan han/hun fortelle oss hva vi skal ha av papirer?
Krusemynthe Skrevet 2. mars 2008 #8 Skrevet 2. mars 2008 Den heter noe så fint som; "Erklæring fra brudefolkene for prøving av ekteskapsvilkårene" Den andre heter "Forlovererklæring" og må leveres sammen med den første. Det betyr ikke at du må ha med forlovere under vielsen. Ta kontakt med likningskontoret/folkeregisteret først. Skjemaene ligger ute på nett og kan printes ut. Men hvis dere har spørsmål utover det dere leser dere til på nett er det lettere å møte opp personlig.... På det lokale folkeregisteret kan de også finne ut sånn ca hvor lenge dere må vente på godkjennelsen (alt etter hvor stort arbeidspresset der er). Sorenskriver/byfogd gjør ingen avtaler med dere før prøvingen er godkjent hos folkeregisteret...
Ruttitutt :-) Skrevet 2. mars 2008 #9 Skrevet 2. mars 2008 Hei! :-) Vi har akkurat giftet oss på Tinghuset. :-) Det kostet ingenting, og var en veldig koselig og steminngsfull seremoni. :-) Dattera vår var med for hun var brudepike! :-) Og mamma og pappa og søstera mi var med. :-) Du må ringe folkeregisteret først så du får papirer som du og samboeren din må fylle ut, og i tillegg noen papirer som forloverene/vitnene må fylle ut. Så sendes de inn. Jeg skreiv med en lapp da vi sendte de inn at vi hadde lyst på å gifte oss i nærheten av bursdagen min så det hastet litt med papirere, og da fikk vi godkjenningen i posten på under ei uke. Så må du ringe tinghuset der dere skal gifte dere og bestille tid. :-) Så koselig! :-) Mener at disse skjemaene skal ligge på nettet et sted og, skal sjekke litt. :-)
*Drømmer Skrevet 2. mars 2008 Forfatter #10 Skrevet 2. mars 2008 Tusen takk =) Skriver nokk her inne når vi er rette ektefolk =)
Ruttitutt :-) Skrevet 2. mars 2008 #11 Skrevet 2. mars 2008 http://www.skatteetaten.no/Templates/Artikkel.aspx?id=10027&epslanguage=NO Til høyre på denne sida så finner du link til skjemaene. :-) Bare å printe de ut. :-)
*Drømmer Skrevet 2. mars 2008 Forfatter #12 Skrevet 2. mars 2008 Oioi, det var mage skjema.. Hvilke skal Folkeregisteret ha? Alle? Erklæring fra brudefolkene Forlovererklæring Erklæring om skifte Erklæring fra partene før prøving av vilkårene for partnerskap Vitneerklæring - partnerskap Erklæring om skifte – partnerskap Meldingsskjema for navneendring
Ruttitutt :-) Skrevet 2. mars 2008 #13 Skrevet 2. mars 2008 Disse to : Erklæring fra brudefolkene Forlovererklæring :-)
*Drømmer Skrevet 2. mars 2008 Forfatter #14 Skrevet 2. mars 2008 Okei.. Hvor melder jeg fra om navneendring, da? Hvordan klær hadde dere på dere? Og hva skjer? Er det bare underskriving på papirer?
Ruttitutt :-) Skrevet 2. mars 2008 #15 Skrevet 2. mars 2008 Du kan melde den nå og, men da må du først få igjen godkjent vigselattest etter at dere er gift. For kopien av den må sendes med. De sendes også til folkeregistert. Jeg hadde bunaden min. Snuppa og. Mannen min hadde dress. Mamma og pappa og søstera mi var i "penkær". :-) Vi kom inn i et veldig koselig rom, som var speielt til borgelige vielser, med sånne fine vinduer som er i kirken, sånne som ikke er helt gjennomsiktig liksom. Veldig steminngsfult. De hadde tent lys der. Og det var satt fram to veldig fine stoler til meg og mannen min. De andre satt inntil veggen litt bak oss. Så kommer dommeren inn og vi fikk beskjed om å sette oss. Så leste han noe veldig fint fra ei bok, var faktisk veldig fint å høre på. Etter det sa spurte han om vi sa ja til hverandre. :-) Så spurte han om vi ville utveksle ringer. Om vi hadde dikt og sånt så måtte vi si i fra først så kunne vi ha tatt det da. Så reiste vi oss, og han erklærte oss gift! :-) Og sa at vi kunne kysse hverandre!! Var kjempekoselig! Mye mer stemningsfult enn jeg hadde trodd. :-) Så gikk han ut en stund mens vi tok noen bilder og slik, så kom han inn igjen etter en liten stund med papirene som vi skreiv under på, så var vi ferdige. :-)
*Drømmer Skrevet 2. mars 2008 Forfatter #16 Skrevet 2. mars 2008 Åh, høres jo koselig ut.. Tror jeg skal ha bunaden, for jeg syns det blir så rart med brudekjole når det ikke er i kirken, liksom.. Nå gleder vi oss kjempemye.. Skal ikke si noe til noen før vi har fått papirene og vi har fått "time" Hmm, må jo si det til forloverne, da hehe... Så jeg kan bare skrive ut skjema for navneendring, og ha liggende til vi har fått attest på att vi er gift, så sende det inn til Folkeregisteret, sammen med kopi av attesten?
Ruttitutt :-) Skrevet 2. mars 2008 #17 Skrevet 2. mars 2008 ja, det kan dere. :-) Vi fortalte det heller ikke til noen før etter vi var gift, nesten ingen da iallefall. :-) Er veldig koselig. :-) Lykke til og gled dere! Er en kjempefin dag!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå