Anonym bruker Skrevet 2. mars 2008 #1 Skrevet 2. mars 2008 ..spiste dette i går, og nå når jeg rydder ser jeg på pakken at fonduen er alkoholholdig! Det kan vel ikke være snakk om mange dråpene, men jeg ble litt urolig nå jeg! Den kokte i gryta, så det kan jo være at alkoholen fordampet??! Jeg trenger litt oppmuntring!
mamma tiL 1stor+2små Skrevet 2. mars 2008 #2 Skrevet 2. mars 2008 Hvis den kokte har nok alkoholen fordampet,desuten,som du sier det kan ikke ha vært mange dråpene,så jeg hadde tatt det ganske med ro og her inne er det jo mange som kaller meg hysterisk*ler* Du må huske på det at fosteret får ikke høyere promille enn det du har,så jeg er overbevist om at dette ikke er noe å bry seg om. Lykke til videre i svangerskapet-
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2008 #3 Skrevet 2. mars 2008 Takk skal du ha! Det var akkurat dette svaret jeg trengte! Jeg følte ikke at jeg fikk noe promille av maten, overhodet!! Vet om folk som har spist fondue og kjørt hjem etterpå også! Jeg valgte å være anonym i dag, beklager!
mamma tiL 1stor+2små Skrevet 2. mars 2008 #4 Skrevet 2. mars 2008 Helt greit at du valgte å være anonym,akkurat nå forstod jeg det også. Mange kan kanskje slenge dritt,at slik burde du ha sjekke ut osv. Greit at folk er anonyme,men når de skal slenge dritt til folk,si at de er dumme,teite,verdens verste menneske,de ikke har vett osv,da mener jeg at de kan stå for det de sier og vise nick. Andre ganger er folk anonyme,som det ikke er noe galt i,men som jeg heller ikke forstår hva som er vitsen,men det er vel ikke alt jeg heller skal forstå. Ha en god dag videre.
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2008 #5 Skrevet 2. mars 2008 Det er nok helt sikkert ikke noe å bekymre seg for. Når den koker så pleier det meste å fordampe slik du sier, og det var nok uansett ikke mye som var oppi der. Men jeg må rette på en ting som hun over her skrev - at babyen får samme promille som moren. Dette stemmer overhodet ikke og man bør absolutt ikke tenke slik. Selvfølgelig får et foster høyere promille enn en voksen kvinne får, er ikke vanskeligere enn å se på størrelsen. Sammenligner man en kraftig, høy voksen kvinne med en tynn, spinkel jente på 14 år så vet alle at jenta på 14 tåler mye mindre enn den voksne kvinnen og får høyere promille umiddelbart. Dette har ikke noe å si i denne saken, men på generellt grunnlag er det ekstremt viktig å vite at det lille fosteret inni deg tåler MYE mindre enn du selv gjør.
mamma tiL 1stor+2små Skrevet 2. mars 2008 #6 Skrevet 2. mars 2008 Det er helt feil det du skriver om promillen til fosteret. Fosteret deler blod med moren,derfor får den samme promille som moren gjør.Hadde babyen vært født og du hadde tatt en skje med vodak og gitt en skje med vodka til babyen,hadde babyen fått høyere promille enn moren,men så lenge dere deler blod,er promillen,den samme i hos begge. Lurer på hvordan det går ann at fosteret ska ha høyere promille,når mor og barn deler blod.
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2008 #7 Skrevet 2. mars 2008 Av den enkle grunn at mor tåler mer enn fosteret. For å si det på en annen måte da, lik promille kan være MYE mer skadelig for fosteret enn for moren. Går det blod gjennom fosteret med en promille på 0,5 så vil selvfølgelig fosteret ta mye større skade av dette enn om blod med 0,5 i promille går gjennom morens kropp. Kanskje jeg formulerte meg litt feil isted, men dette er jo helt opplagt og ren logikk, man trenger ikke å være sykepleier (noe jeg er) eller lege for å skjønne dette.
Tante Bassa Skrevet 2. mars 2008 #8 Skrevet 2. mars 2008 Tror ikke du bør bekymre deg, alkoholen fordampet nok bort den! NN 09.59 Jeg googlet alkohol+foster, og i alle innlegg der står det at fosteret får samme promille som moren.
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2008 #9 Skrevet 2. mars 2008 Det er SKADEN på fosteret som gjelder, ikke om tallet på promilleskalaen stemmer overens med moren. Dette skjønner helt sikkert HI også, og da er poenget mitt tatt
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2008 #10 Skrevet 2. mars 2008 Du er altså helsepersonell...? Kanskje du burde gjøre en bedre bakgrunnssjekk før du kaster ut feilinformasjon her og signerer med sykepleier. Husk at mange her inne er "lekfolk", og å signere med "sykepleier" eller annen helsepersonelltittel betyr mye her inne. Om jeg ikke var 100% sikker på det jeg sa, ville jeg aldri signert med min yrkestittel. Skjerpings!!! -Også helsepersonell-
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2008 #11 Skrevet 2. mars 2008 http://www.helsenytt.no/artikler/alkohol_svanger.htm "Det som er så ille, er at alkoholen går over til fosteret i samme konsentrasjon som hos moren. Alkoholen går også over i fostervannet, som virker som et depot av rusmiddelet. Barnet drikker betydelige mengder fostervann og alkoholen absorberes på nytt i fosterets blod. På denne måte kan fostret få en lang og relativ sterk alkoholpåvirkning når mor drikker. Fosteret har lav kapasitet for alkoholnedbrytning."
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå