Anonym bruker Skrevet 1. mars 2008 #2 Skrevet 1. mars 2008 Mener jeg fikk beskjed om å ikke bade babyen oftere enn hver 3 dag.. Dette fordi det naturlige fettlaget di har på kroppen ikke skal tørke ut for fort.
*Serenity* Skrevet 2. mars 2008 #3 Skrevet 2. mars 2008 Det er jo ikke alle babyer som liker å bli badet heller, noen blir veldig redde og gråter som besatte over vannet de ligger i, og da begrenser det seg vel kanskje selv. Vi måtte i alle fall finne på andre løsninger med vår førstefødte fordi han syntes det var aldeles grusomt. Tror ikke det finnes noen klare regler for dette.
Phantom´ Skrevet 2. mars 2008 #4 Skrevet 2. mars 2008 Vi har bada våre ca 1 gang i uka det første året. Men spylte baken under vasken ved avføring og tok ekstra bad om de lukta surt. Nå har ikke vi hatt barn som gulper noe særlig. Gå etter lukta. Lukter de surt, så ta et bad....
#Aurora har tre gutter# Skrevet 2. mars 2008 #5 Skrevet 2. mars 2008 Jeg bader min sønn på 10 mnd ca to ganger i uken nå.Men når den var ny født så en gang i uken og akkurat når den misten navlesnoren gikk det lengre tid pga at den ikke skal under vann fikk jeg høre.Men vet av noen som bader ungen sin hver dag. Men folk gjør forskjellig.
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2008 #6 Skrevet 2. mars 2008 Babyen har ikke dette fettlaget på huden som vi voksne har. Den heter syrekappa og består av talg,svette og døde hudceller. Talg og svette er liksom ikke noe den lille babyen utsonderer så mye av da.. Hehe! Men alt er lov. Alt fra en gang i mnd til hver dag om du vil. Vi bader to ganger pr uke,og det holder i massevis.
Gjest Skrevet 2. mars 2008 #7 Skrevet 2. mars 2008 å fillern ,jeg bada mine hver kveld,da skal jeg ikke gjøre samme feil?? denne gang er min 3 nå.
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2008 #8 Skrevet 2. mars 2008 EN GANG I UKA....synes jeg hørtes veldig lite ut...men man er jo så forskjellig. Min to barn har alltid elsket å bade. Når de var baby var det en del av kvelds-ritualet....men det var jo ikke nødvendig hver dag. Men tenk på at babyer har ofte hudfolder....og det er viktig at de blir ordentlig rengjort hver dag... Å vente til det lukter surt av en baby før de bader den er jo tragisk....men det er nå min mening... Bad barnet ditt når du synes det skal gjøres.......og hør med jordmor eller barnepleier hva de mener. Jeg blir å bade min lille baby nesten hver dag....fordi det er hygenisk og fordi det gjør babyen rolig....også lukter det så godt av dem etterpå:-)
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2008 #9 Skrevet 2. mars 2008 Gjør vel ingenting om du bada babyen din hver kveld....da vet du at h*n lukta godt og var ren og god....mot for å lukte surt;-)......slik enkelte andres babyer måtte gjøre. Og dine babyer ble vel ikke syke av det??? Nei bad dem når du synes de skal bades....ikke når de bagynner å stinke..
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2008 #10 Skrevet 2. mars 2008 Du anonyme over her virker litt dum. Helsepersonell annbefaler at babyene ikke bader mer enn 1 gang i uken og de lukter ikke surt. Tror det må være noe aldeles feil med luktesansen din. Unger som blir badet ofte får ofte tørr hud og da er det ofte slik at disse foreldrene som vasker ungen sin for ofte begyner å smøre de med kremer. Noe som slett ikke er bra.
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2008 #11 Skrevet 2. mars 2008 man _VASKER_ jo barnet sitt også...trenger ikke bløte hele ungen i vann for den skal bli ren!!!! ikke bra for bebier å vaske vekk alle bakterier på huden..så to ganger i uken er jo akkurat passe!!! så er det jo veldig forskjell på hudtypene til de små... jeg selv kan ikke en gang dusje hver dag pga har veldig tørr hud... er en grunn til det er så mye sykdom i dette landet, pga vi er ALT for renslige!
siwiren(fødeklar) :-) Skrevet 2. mars 2008 #12 Skrevet 2. mars 2008 Riktig som det blir sagt lenger oppe, helsepersonell anbefaller bad en gang i uken. Mne det betyr jo ikke at det kun er da de blir vasket! Man vasker de jo forsiktig hver dag. Og grunnen er som sagt at de ikke har det fettlaget vi har, og trenger det lille de har!
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2008 #13 Skrevet 2. mars 2008 Du som har bestemt deg for at du skal bade babyen din hver dag fordi da blir den luktende så godt; du skal ikke bare kjøpe deg en babyborn dukke da,istedet for å få en baby? Virker som du kanskje ikke har skjønt dette helt..Ja,man KAN bade babyen sin hver dag. Men det er ikke bra for huden til den lille (jeg spurte både barnepleier og jordmor på sykehuset) og man bør iallfall ikke gjøre det for at de skal lukte godt!!! Babyer lukter godt uansett! Og man skal jo ikke vaske de med noe som inneholder parfyme.. Men ok,greit å ha noen fantasier.. De små boblene smeller fort når babyen kommer..
snart mor til 3 Skrevet 2. mars 2008 #14 Skrevet 2. mars 2008 fikk samme beskjed jeg sist og badet guttungen en gang i uken... blir å gjøre det samme denne gangen og.. man vasker jo av avt avføring,gulp eller slikt fortløpende uansett,men selve hovedvasken skjer en gang i uken... og ungene lukter jo nyyydelig helt naturlig!!! :-D gleder meg til å få hilse på lille nurket vårt..
Myrsnipa-med1blå&2rosa Skrevet 2. mars 2008 #15 Skrevet 2. mars 2008 Jeg tror dette er opp til hver enkelt jeg da. Mamma har badet meg og mine søsken hver kveld før vi la oss. Vi sovnet som stener etterpå og var så fornøyde. Ingen av oss fikk sår/uttørket hud av den grunn, men det er jo også individuelt hvordan hudtype vi mennesker har. Derfor tror jeg at det er helt forskjellig fra menneske til menneske hva som passer for dem. Baby til baby. Man vil merke fort om babyen får tørr hud, eller om babyen rett og slett har godt av et kveldsbad for å sovne god og fornøyd!! Jeg har ihvertfall ikke bestemt på forhånd hvor ofte jeg skal bade min baby. Men jeg vet at såpe blir ikke brukt i nærheten av mitt knøtt, det tørker ut hud!!!!!!!!!!! Utvannet lactasyd og baby olje.
bixit Skrevet 2. mars 2008 #16 Skrevet 2. mars 2008 Jeg badet min første hver kveld og kommer til å gjøre det denne gangen også. De har jo lagt i 37 graders vann i 9 mnd så synes det er ille om han ikke skal kjenne vann igjen på mange dager. Nå bruker jeg ikke såpe og kremer hver kveld, men har badeolje i vannet. Såpe ble bare brukt en til to ganger i uken. Min fikk aldri tørr hud og badet var beroligende og en del av rutinene og kosen før leggetid. Ungene lukter gjerne ikke surt for foreldrene, men såklart KAN de og lukte surt for andre hehe! Det er jo opp til hver enkelt hva de vil gjøre her, hver kveld eller en gang i uken. Ingen av delene er farlige for baby uansett
Gjest Skrevet 2. mars 2008 #17 Skrevet 2. mars 2008 grunnen til at babyer/fostre klarer å være i fostervann i 9 mnd er på grunn av vernix som beskytter barnet!!! Dette laget forsvinner gravdvis den siste tiden den er i magen.
hormonia&alienimagen <3 Skrevet 2. mars 2008 #18 Skrevet 2. mars 2008 Jeg trur det er best å spørre når du er på føden.... De viser deg jo bading og bleieskift og det ene og det andre,så det får du sikkert vite der...
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2008 #19 Skrevet 3. mars 2008 For en sinnsyk tråd........ Hva med å bade baby når den har behov for det? Er vel ikke noe man bestemmer seg for på forhånd? Stakkars babyer hvis dere skal lage dere en regelbok før baby har kommet, og ikke se ann babyen og dens behov. Er dere syke i hodet hele gjengen eller? Det blir på samme måten som folk som spør når de kan begynne å si nei til barnet sitt eller hvordan de skal fortelle poden at han skal bli storebror..... (forøvrig vil svarene altså være: bad når baby har behov for det, si nei når barnet gjør noe du ikke vil h*n skal gjøre, og si til barnet at han skal bli storebror og snakk om det med vanlig språk). De kommende generasjoner komme jo til å bli klin gærne hele gjengen hvis dere skal lage problemer ut av ting som dette!!!!!!!!!!!!!
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2008 #20 Skrevet 3. mars 2008 Jøje meg, her var det hormon-overload. Hva med å prøve å kontrollere sinnet sitt litt. Det er jo ikke så lett å være førstegangsmamma, mye man må lære seg. Innlegget var nok sikkert bare ment som et spørsmål fra en som ville høre hva som er vanlig å gjøre med tanke på bading av babyen, og det er jo det BIM er til for, å hjelpe mener jeg. Ro deg ned ti tusen hakk du heller, hormon-Guri!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå