Anonym bruker Skrevet 1. mars 2008 #1 Skrevet 1. mars 2008 I går var jeg på kontroll. Var akkurat 22 uker på vei da. Blodtrykket var på 105/55- jeg vet at det er lavt-men hvor lavt er det egentlig? Noen forhåndsregler jeg bør ta?
sekstisjuer Skrevet 1. mars 2008 #2 Skrevet 1. mars 2008 Det kommer vel litt an på din alder. Blodtrykket stiger med alderen. Da jeg gikk med min førstefødte og var tjue år, hadde jeg 110/55, og det var et kjempebra blodtrykk fikk jeg høre den gang. Hadde rundt 120/55 ved de to neste svangerskapene tre og sju år etter det første. Fikk også da høre at blodtrykket var helt topp. Nå har det ligget på rundt 137/60-78, og det er også bra sier jordmor.
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2008 #3 Skrevet 2. mars 2008 Det kommer også an på hva som er vanlig for deg. Dette varierer veldig fra person til person, og selvom man på papiret har lavt blodtrykk så er det ikke sikkert man har det dersom det er slik man alltid har. Dette vil du merke etter en god del kontroller og forskjellen blir ganske tydelig dersom blodtrykket svinger. Jeg kan likevel legge til at det "ideelle" blodtrykket etter bøkene er 120/80 på en frisk og rask person. Det er viktig å huske på at det er undertrykket, altså "80"-tallet som er viktig å følge med på. Som sykepleier syns jeg dine 55 var ganske lavt, men det er som sagt vanskelig å vite når man ikke vet hva du egentlig pleier å ligge på.
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2008 #4 Skrevet 2. mars 2008 105/55 er jo i utgangspunktet litt lavt, men som gravid er dette et helt normalt BT. Viss ikkje du har noe symptomer så treng du ikkje ta forhåndsregler. Mange gravide er plaga med svimmelhet i heile svangerskapet, spesielt når dei reiser seg frå sittande til liggande fordi BT ikkje klarer å øke raskt nok for å pumpe nok blod til hjernen eit kort øyeblikk. Ikkje farlig, men ubehagelig. Nokon få kan også oppleve å besvime, så pass på å ikkje reise deg for raskt:) Pass også på å få i deg nok drikke! Eit kjerringråd er også å ete lakris, det er med på å heve BT. Håper dette var litt til hjelp;) Sykepleier
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2008 #5 Skrevet 2. mars 2008 For en som vanligvis har f.eks 110/60 er ikke dette blodtrykket særlig lavt, men om jeg som har 130/80 til vanlig skulle få 105/55 ville det vært ekstremt lavt og jeg hadde nok besvimt ved hver bevegelse jeg hadde tatt. De eneste forhåndsreglene du bør ta (og kan ta) som anonym over her skriver er å være forsiktig med tanke på å besvime. Ikke stå rett opp og ned uten å bevege deg, for gravide er dette første bud, enten man har lavt blodtrykk eller ikke. Og ikke reis deg fort. Føler du deg svimmel så må du sette deg ned, det er ikke skummelt å besvime i seg selv, det er hvordan man faller som er skummelt.
Gjest Skrevet 2. mars 2008 #6 Skrevet 2. mars 2008 Hvis blodtrykket mitt hadde ligget på 105/55 hadde jeg antakeligvis ligget på sykehus nå. Ved forrige kontroll lå blodtrykket mitt på 120/80, hvilket er et normalt blodtrykk. Det er en vanlig pekepinn å si at et normalt blodtrykk ligger på 100+din alder over 80. Altså i mitt tilfelle er et normalt og fint blodtrykk 126/80. Er du 20 år vil et fint blodtrykk være 120/80. See the picture? Blodtrykk under 110/70 karakteriseres som lavt, men behøver ikke nødvendigvis å være farlig lavt. Men man kan ikke si at man har et fint blodtrykk hvis det ligger på 105/55... Det er for lavt.. Ihvertfall etter hva jeg har lært, lest og blitt fortalt. Jeg har hatt for høyt blodtrykk tidligere og blitt undersøkt opp og ned i mente pga det. I den forbindelse fikk jeg en del forklaringer ift blodtrykk =)
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2008 #7 Skrevet 2. mars 2008 Ser alle de fine innleggene her... men jeg kjønner ikke. dere skriver at 120/80 er normalt? Men min lege stresser over at jeg har altfor høyt blodtrykk... og jeg har ca 120/80. av og til har jeg litt over og av og til litt under, men gjennomsnitt der.. da kjønner jeg ikke at noen kan si at dette er normalen. Det er og normalt at blodtrykket skal gå NED når en er gravid. og så går det opp igjen i ca uke 30 leste jeg et sted... Blir så forvirret jeg.....
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2008 #8 Skrevet 2. mars 2008 eg har alltid lært at 120/70 er "skule-eksempelet" på bra blodtrykk, uansett alder. men uansett, vi er alle forskjellige og nokre har normalt litt lavare blodtrykk enn andre. eg går meir i andre retninga, der legen må måle blodtrykket mitt hvertfall tre gongar ved kontroll for å få mest mogeleg korrekt måling sidan eg har sann "kvit frakk"-blodtrykk - dvs seie at det er høgt ved første måling og så går det gradvis nedover.
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2008 #9 Skrevet 2. mars 2008 Hei, Jag er 38 år og har et blodtrykk på 95/50. Har det helt fint og er aldrig svimmel, så det er nokk veldig forskjellig. Min lege sier at det er lavt men helt ok så lenge jeg har det fint:) (Jeg er 24+5 idag.)
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2008 #10 Skrevet 2. mars 2008 Til Rose of ice.En kan fint si at 100/55 er et normalt BT. Det med 100 + sin egen alder er kun ein pekepinn, det er mange som har lavere uten at det er et problem. Det varierer fra person frå person, og BT synker ofte litt når en er gravid i tillegg. Har tatt mange BT-målinger opp gjennom årene.
chick28 blir trebarnsmamma=) Skrevet 2. mars 2008 #11 Skrevet 2. mars 2008 rose_of_ice Hmmm, skremmer sikkert meg selv nåda, har vanligvis et BT på 125/75 er nå på 90/45.....
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2008 #12 Skrevet 3. mars 2008 HI her takker for mange fine svar. Husker ikke hva blodtrykket mitt har ligget på før....men jeg hadde hvertfall noe høyt blodtrykk sist jeg var gravid tror jeg. Tenkte ikke på at alderen har noe å si...jeg er 30 nå. Er svimmel sånn av og til...men det er vel nokså normalt når man er gravid da. Ellers er jeg ganske trøtt og energiløs...men alt i alt, klager jeg ikke....deilig å ha voksende mage- med stadig mere hopp og sprett der inne! Er i uke 23 nå
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå